Bratři Wrightové

Bratři Wrightové | foto: Wikipedia.org, koláž: Pavel Kasík, Technet.cz

STO OBJEVŮ: Hodiny studia, píle a sounáležitost vznesly Wrighty do nebe

  • 3
Byli dva, rodáci z amerického Daytonu. Starší Wilbur a o čtyři roky mladší Orville: bratři Wrightové. Jako první vzlétli i bezpečně přistáli s motorovým letadlem těžším než vzduch. Seriál o nejvýznamnějších lidských objevech vydával Magazín Víkend.

Dvouplošník Wright Flyer se od země odlepil 17. prosince 1903 přesně v 10:35. Po dvanácti sekundách, během kterých poněkud kývavě urazil 36,6 metru, opět dosedl na zem.

Historická scéna se odehrála na pobřeží Severní Karolíny nedaleko Kitty Hawk. Let je dokonce zaznamenán na fotografii: stroj se vznáší kousek nad zemí, v něm u řízení leží (to aby zmírnil odpor vzduchu a mohl pohyby boků letadlo lehce vyvažovat) Orville, kousek od letadla běží Wilbur. Snímek pořídil jeden z pěti diváků, John T. Daniels.

Na počátku vášně pro létání stál otcův dárek malým synkům – hůlka s dvěma vrtulkami v letu poháněnými spletenými gumičkami. Jenže o úspěch Flyera se zasloužila především jejich dospělá obrovská vůle, trpělivost a kázeň.

Než k němu vykročili, nasáli do sebe snad všechno, co se o tehdy množících se pokusech létat dalo sehnat.

„Nikdy předtím ve světových dějinách nestudovali lidé danou problematiku s takovým vědeckým umem či obdobnou nezlomnou odvahou,“ napsal o nich později časopis britské aeronautické společnosti.

Křídla podle ptáků

Wrightové svůj talent projevili už s jízdními koly, která prodávali, opravovali i konstruovali. Co víc, naučilo je to, že není důležité jen bicykl rozjet, ale hlavně na něm jet. Letadlo tedy chtěli nejen dostat do vzduchu, ale především ho tam ovládat.

Hodně času strávili i pozorováním plachtících ptáků: jaký tvar mají jejich křídla a jak je při letu stavějí. Začínali s kluzáky, zprvu řízenými pomocí šňůr ze země, pak na nich sami létali.

Od září 1900 jim jako zkušební prostor sloužily písčité Vnější mělčiny u Kitty Hawk. Tady propočítáváním i metodou pokus a omyl hledali ideální konstrukci. Z kopců se s kluzákem spouštěli bezpočtukrát, ověřovali tak tvar křídel a zároveň se učili, jak s kluzákem manipulovat.

Bratři Wrightové

Teprve pak se pustili do verze s motorem. Pozornost nevěnovali jen konstrukci a hmotnosti, ale i vrtulím. Jejich pomocník Charlie Taylor dokonce sestrojil jakýsi aerodynamický tunel, kde optimální tvar vrtulových listů prověřovali.

Pak přišel 17. prosinec 1903 a jejich flyer se konečně úspěšně proletěl. Ten den ještě několikrát, déle a dál.

Letadlo stále vylepšovali. Na rozdíl od jiných průkopníků, jejichž pokusy často končily dramaticky, se naučili s tím svým lépe a lépe manévrovat. Zvládali delší a delší vzdálenosti, oblouky, osmičky...

Vesmírná poklona

Tři otazníky

  • OPRAVDU PRVNÍ? Otázku, jak a s čím létat, řešili lidé po staletí, bratři Wrightové měli řadu předchůdců. Ale teprve oni postavili motorové letadlo, které se dalo kontrolovaně řídit.
  • JAK VYPADAL PRVNÍ WRIGHT FLYER? Dvouplošník. Materiál smrk, jasan, křídla potažená jemnou bavlnou. Rozpětí 12,29 metru. Plocha křídla 47,7 m². Hmotnost bez pilota 274,7 kg. Čtyřválcový benzinový motor o výkonu 12 koní.
  • KDE JE DNES PRVNÍ LETOUN? První Wright Flyer je součástí sbírek National Air and Space Museum ve Washingtonu, D. C., v USA.

Mezi veřejností jejich popularita rostla, jenže americká vláda valný zájem nejevila. Patent sice časem získali, ale s obtížemi. Zvrátil to až obrovský úspěch, který s nejnovějším modelem letadla sklidili při předváděcích letech ve Francii. Wilbur a později i Orville tam odcestovali projednat případnou spolupráci, na kterou vláda doma nechtěla kývnout.

Po návratu na jaře 1909 je New York přivítal se strhujícím nadšením jako hrdiny. Zájem o využití letadla se hrnul z mnoha stran. Prezident Taft bratrům udělil Zlaté medaile.

Přesto podle svědectví současníků zůstali skromní, uvážliví, zdrženliví, pilní. A hlavně vždycky drželi bratrsky spolu. Zřejmě přesně tyhle vlastnosti jim v jejich úspěchu pomohly.

Když v červenci 1969 Neil Armstrong letěl s posádkou Apolla 11 k Měsíci, měl s sebou kousek látky z potahu křídel a dřeva z vrtule prvního flyeru. Symbolické gesto: Wrightové úspěšně zahájili éru létání, Armstrong jako první člověk vstoupil na měsíční povrch.

Oni i on reprezentovali obrovský skok pro lidstvo.

100 divů světa

18. září 2010