Diskuse k článku

Obří airbus smetl z oblohy menší letadlo. Co dělat, aby se to neopakovalo

K letecké tragédii chybělo 7. ledna 2017 nad Arabským mořem jen málo. Turbulence způsobená obřím Airbusem A380 smetla z oblohy menší tryskové letadlo. Tato událost může ve svém důsledku výrazněji změnit pravidla leteckého provozu, zejména udržování rozestupů mezi některými typy letadel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J20a59n 13C97e60p73e37k 1864496760

A nezačali se kvůli tomuto dávat na konce křídel ty maličká křidélka? Ale nejsem odborník, jen jsem viděl nějaký dokument, kde právě to křidélkové zakončení křídel dost něčemu pomáhá, ale už přesně nevím čemu. :-)

0/−1
4.4.2017 15:18

T21o46m40a28s 91H38a17c47e70k 6574297645627

Mate castecne pravdu, ale to je vicemene mistni turbulence a hodne to ovlivnuje vztlak a plynule proudeni vzduchu kolem kridel. Turbulence z clanku se timhle nevyrusi.

0/0
5.4.2017 12:53

O87n65d38ř39e10j 46Z53e12m38a65n 5310784608609

Celkově to je kvůli snížení odporu vzduchu.

0/0
6.4.2017 17:43

J37i78ř11í 93L37u63k50á16š76e97k 5616311694402

Vážky na rybníku sou taky strašný mrchy, proletej Vam nad hlavou a kdyz nevíte skorem se utopíte :)

0/0
3.4.2017 19:59

M91i64c49h75a62e39l 48C44h71a18r97v56á48t 9409668433122

Kecají do všeho, mají milion všelijakých spolků, proč nevydají nějaké doporučení?8-o

0/0
3.4.2017 18:14

P61e69t58r 55Š86k43o77d28a 5707350344250

Článek zajímavý, ale určený spíš pro odborníky v letectví. Tady se to mělo zkrátit o zbytečné technické detaily a doplnit nějakou animací. Taky v těch jednotkách je zmatek.

+4/−7
3.4.2017 18:11

R32i61c12h84a32r42d 97M72i65c38h84a97l96o40w65s31k29i 1651929665466

Tady jsi na Technetu, tedy žádný technický detail není zbytečný.

+3/0
4.4.2017 18:32

T40o28m29a17s 69H43a19c62e42k 6844217775197

Vidite a ja jdu na Technet pro technicke detaily. Prectete si blesk, verim ze tam to maji i s obrazkama nebo na Nove, kde to urcite bude i s animaci.

V jednotkach zmatek neni, jsou pouzite presne ty jednotky ktere se v danych oborech pouzivaji jiz mnoho desetileti (davno pred tim nez se prislo se soustavou SI).

+1/0
5.4.2017 13:00

Z47b91y74n94e45k 55P43r10o13k87o14p 1295700884453

Jumba, který jsou srovnatelně velký jako A380, lítají už nějakých 40 let a kauza se z toho nedělala.

Tohle spíš jasně ukazuje na to, jak se všichni snaží spoléhat na předpisy a automatizaci.

Kdyby používali vlastní rozum, tak by jim bylo jasný, že za velkým érem budou velký turbulence!

Vyjádření: "museli stroj manuálně uřídit" to jen jasně dokládá Rv

Teď už jen zbývá, aby se úřady pro civilní letectví prosadily, že každý nově vyrobený letoun bude povinně vybaven tlačítkem "Vyvést stroj z průseru" ;-)

Což kdysi uměl každý pořádný pilot, ne jako někteří dnešní "hráči s joystickem", kteří jsou vedle jak tak jedle, když se děje něco, co není popsaný v manuálu...

+1/−9
3.4.2017 15:54

J47a61n 48S15o68u32k64u24p 1704654136345

Je vždy super, když se v diskuzi objeví nějaký profík a pěti tisíc hodinami za joystickem, který nám to osvětlí. Díky.R^

+14/0
3.4.2017 17:49

P37e39t56r 75L51u22k85e62š 6563831

Souhlasím, není nad profesionála, který má typové zkoušky na vrata od hangáru a za zadkem virtuální pasažéry. Některé myšlenky jsou mimo moji letovou obálku.

+4/0
3.4.2017 19:57
Foto

J36i89ř96í 31D90v96o27ř25á28k 5655239470738

Blábol. Bohužel dlouhý blábol.

+2/0
3.4.2017 20:50

P96e47t58r 38K13u77č69e19r79a 6739882404749

Když už je ten autor takovej odborník v popisování fyziky při chování letadla za letu, způsobem, kterým obyčejný člověk pramálo rozumí, tak by článek aspoň mohl ilustrovat opravdovýma letadlama a ne fakeovýma fotkama. Všude na webu jich je hafo fotek. Pánové odborníci a máte možnost si zase porýpat abych se věnoval čtení Revue nebo Ona dnes ;-D;-D;-D

+1/−9
3.4.2017 13:48

T74o58m56a53s 28H75a58c83e15k 6634787775347

No mezi nami uprimne - Pokud jste danemu popisu nerozumnel pak je pro Vas opravdu lepsi Ona nebo Revue. A to neberte nijak ve zlem, moje manzelka v tom ma taky gulas a stopy ji na metry musim prevadet dodneska, i kdyz pravidelne leta a cumi na obrazovku ze za tu dobu by se to naucil i prumernej simpanz :-)

Ja zas nerozeznam barvy - cervenou od alizarin nebo od maliny. Koukam na to jako puk a proste je to cerveny, takze Vas dobre chapu ze na to tady taky koukate jako puk. Jeste ze jsme kazdy jiny. Hodne stesti na Revue!

+3/0
5.4.2017 12:49

P43e32t73r 48H87á16l71a 6264196115546

Tak to bylo hlavne stupiditou pilota. Kdyz se to vysetrovalo tak vyslo najevo ze uz v minulosti opakovane jednal takhle chybne, a kdyz ho na to upozornovali, tak to ignoroval a priste na truc skubal kormidlem jeste prudceji az ho utrhl. Proste clovek co se radsi zabije nez aby uznal chybu nema v kokpitu co delat.

0/0
3.4.2017 13:27

R74o37m33a52n 15K65r79a27t56o12c66h51v49í69l 6186687286974

Na to že byl v úplavu za velkým letadlem to přece nemělo vliv.

0/0
3.4.2017 15:44

M47o62j53m74í34r 10M45o74t56y98č49k51a 3682135424470

Jen poznámka k těm rozestupům (pro upřesnění):

Při letu v letové hladině se udržuje boční horizontální rozestup 3 míle (4 827 metrů) na obě strany a podélný rozestup 5 mil (8 045 metrů) ,samozřejmě dopředu i dozadu.

Vertikální rozestup je určen letovými hladinami, které jsou od sebe vzdáleny minimálně 1000 stop (304 metrů).

0/0
3.4.2017 13:23

V52o73j10t31a 60L61e57j22s96e17k 1861305179959

to jsou námořní, ne imperiální míle...takže přepočty

+2/0
3.4.2017 18:11

R47a46d62a56n 89K12u16b22a82n58t 1283150309150

Krátce po 11. září. se tuším na obytnou čtvrť NY zřítilo dopravní letadlo. V úplavu se mu ulomila směrovka. Článek jsem nenašel. Jestli to někdo najde sem s tím.

0/0
3.4.2017 13:21

O69l56d61ř24i82c45h 36Ř69e26z54n97í26k 7125902264228

ne, pilot se poplašil a hamtal na pedály tak, že ulomil směrovku... ;-D

+2/0
3.4.2017 13:39

R12a38d87a36n 91K53u14b32a49n85t 1573490669870

A nebo tak.

0/0
3.4.2017 14:28

Z47b11y43n51e90k 91P46r39o68k92o23p 1125190914393

JJ, ale problém byl v tom, že na to ho školili aerolinky. Je to ostatně uvedený i v závěrech NTSB, že stabilizace letounu v turbulencích pomocí střídavého vychylování směrovky bylo součástí školícího programu American Airlines...

+1/0
3.4.2017 16:00

J44a14r89o20m91i41r 15F13a90r26e42k 4642183207

https://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_587

Patrne toto......

0/0
3.4.2017 14:37

J59a94n 50L22u75k87á20š 7777103573732

Ano, ten chytil uplav od 747.

0/0
3.4.2017 18:23
Foto

L30u19k90á57š 67N97o39v11o22t57n55ý 6226457768768

A to maj z toho, že se maj! A lítaj v takovým prťavým business-jetu. Kdyby to byl póvl, jako my ostatní, tak se mačkají v turistické třídě nějaký velký krávy a tohle se jim nestane ;)

+2/0
3.4.2017 12:36

R55o69m37a48n 10K75r13a74t59o82c63h16v67í79l 6626567936214

Mají z toho luxus.

0/0
3.4.2017 12:39

R19a43d66o84v93a10n 67B74u66d78a 7182469478932

;-DR^

0/0
6.4.2017 8:01

M98a40r21i42á32n 39B29e35d30n43á86r82i17k 9241741940548

Co na to napsat. Asi by A 380 měl mít omezení v provozu na noční lety, kdy toho moc nelétá a nemůže tak nic odfouknout jako papír. Je to kolos, tak se nedivím, že to dělá takové věci.

0/−11
3.4.2017 12:26

R76a92d65a51n 64K66u22b12a52n54t 1983170379170

A co si představujete pod pojmem noc pane kapitáne? ;-D

0/0
3.4.2017 13:11

M80o74j26m67í73r 79M31o45t60y88č78k23a 3412635594220

Doba mezi koncem občanského soumraku a začátkem občanského svítání nebo jiný podobný časový úsek mezi západem a východem slunce, který může stanovit příslušný úřad. :-)

+1/0
3.4.2017 13:26

K84a67r51e13l 22L91a70n10g43r 2882557740208

Nerealne pri letu na vychod.

0/0
3.4.2017 13:52

T37o76m79a30s 35H58a74c35e49k 6584377795957

;-D;-D;-D

Vy jste toho zatim moc nenaletal co?

Kdyz ona 380ka vetsinou nelita lety typu Praha-Viden a zpet. Jsou bezne i 15ti hodinove lety. Navic - kazda hodina A380 stoji silenych penez, predstava ze nekde cely den "ceka na noc" je usmevna (tedy pro nas, pro majitele letadla je to spise horor).

Ze v noci toho moc neleta - Od Vas je to kousek do Dubaje, zalette si tam. Budete mit zazitek, budete to moci mit i v te 380ce a hlavne uvidite ze Dubajske letiste je nejvice vytizene kolem 2 rano.

Nebude jednodussi kdyz si piloti daji vetsi pozor pokud leti za/proti takovym "kolosem"?

0/0
5.4.2017 13:10

M70i29r89o74s86l97a69v 88R93a86t32a69j 5651773614335

nehodil blinkr...no...tak čemu se divíte?????

0/0
3.4.2017 12:16

P96a72v46e42l 88S85e78d51l46á60k 3420346628191

V článku mi chybí lokty, námořní uzly a pinty, abych si mohl lépe představit co se vlastně stalo. Přepočítat 10tisíc stop na na 3km, nebo 70 m/s na 252 km/h (násobení 3,6) - to je příliš jednoduché, než abych se mohl cítit výjimečně. Ale naštěstí někteří líní a hloupí čtenáři napsali cosi ve smyslu že nechtějí číst s kalkulačkou v ruce, tak jim to aspoň můžu dát sežrat (viz. příspěvky o přepočtu na fotbalová hřiště).

+10/−1
3.4.2017 11:15

F41i12l53i84p 22H73r39b23e97k 2794860216660

Jojo, akorát myslím, že jiné než námořní uzly nejsou (narozdíl od mil), takže by stačilo říct uzly, ale zase není pinta jako pinta :-P

+2/0
3.4.2017 11:27

L87e85o43š 13M88a19r57š86a35l 5392174592388

No nedávno jsem řešil, proč se říká dámská podprsenka, když jiná není.;-D

+1/0
3.4.2017 12:11

V40l14a95s45t61i19m55i69l 33K23a37š62p33a76r 9211336432339

Se pletete ;-D

http://tn.nova.cz/clanek/zpravy/domaci/podprsenky-pro-muze-bizarni-novinka-na-trhu.html

+1/0
3.4.2017 12:17

F43i18l97i66p 83H57r74b98e30k 2734980826250

;-D;-D;-D

0/0
3.4.2017 12:40

L28u54b14o24m10í82r 93S83a51z59e57č41e25k 7199888605553

Ale zase víš co máš dělat, když se do toho úplavu dostaneš!

0/0
3.4.2017 12:25

I34g19o23r 16H72r35u93s31o15v38s60k13y 2449559483590

idealna jednotka je loket za dekadu.

0/0
4.4.2017 18:39

Z24d53e47n14ě31k 16D19u42f50e49k 2344564178

Velice zajímavý článek. Ono vše souvisí též s tím, že v některých místech pro samé letadlo ve vzduchu není ani kam plivnout a pak je náročné letadla udržet podle velikostí v dostatečné vzdálenosti od sebe.

+1/0
3.4.2017 10:44

M36i25l58o89s40l22a52v 58J15a15n48o40u87š15e60k 3876543893558

Říkám jsem si hmm idnes se překonává, článek je dost kvalitní a dokonce vysvětlili i zkratku NM. A hle on je to Technet, jediná kvalitní rubrika na idnesu. Opět dobrá práce !

+8/0
3.4.2017 10:37

M23i85c76h58a74l 16T17o29m86i16n96s39k84ý 9541965587314

500 tun ve vzduchu, to musí být někde znát, ne ? ;-)

+4/0
3.4.2017 10:13

R34o86m85a65n 17K47r70a94t42o98c82h74v30í37l 6886607786654

Tak to menší letadlo letělo níže o 1000 stop což je 300 metrů, to je opravdu málo!

0/0
3.4.2017 10:05

M61i23l39o80s40l64a16v 44P38r27o97c51h10a12z59k63a 7384338656678

To je dnešní minimální (a jelikož je nebe přeplněné, tak i normální) výškový rozdíl mezi letadly.

+1/0
3.4.2017 11:16

R37o29m68a21n 14K20r74a30t14o41c75h12v94í92l 6276917686214

To je jasný, pro větroně to je hodně, ale A380 vs. B737 to hodně není.

0/0
3.4.2017 12:39

J57o14s34e51f 41K35u66b25e11š 7418738273768

Já tam čtu 10000 stop což je cca 3km tedy cca 1/3 letové hladiny ... to už je celkem dost

0/0
3.4.2017 12:00

P34a32v55e10l 92N84o20v22á29k 7601947699189

Ale o to se propadli. Bezne je vertikalni rozestup tech 1000 stop, neboli 300 metru.

0/0
3.4.2017 13:06

R23o66m75a97n 17K65r46a46t63o53c20h33v93í26l 6796777536594

Je to jinak, o 10 000 stop se propadnul dolů po té co minul ten A380, před tím byl výškový rozestup pouze 1000 stop.

0/0
3.4.2017 16:28

P28e71t66r 57K34u69č70e71r90a 6749352474909

Kór když to letadlo má výšku skoro 25 metrů (79 ft) a rozpětí skoro 80 metrů (261 ft 8 in), tak to aby se člověk bál aby se pilot nezakoukal letušce do výstřihu, když mu nese kafe ;-D;-D;-D

0/0
3.4.2017 14:16

Najdete na iDNES.cz