Konec zácpám na dálnici. Podivná dodávka ji umí přestavět za provozu

  • 94
Speciální auto Zipper umí přesunout betonové mantinely, a změnit tak za plného provozu počet jízdních pruhů na silnici. Systém Road Zipper se používá jako prevence dopravní zácpy v době špičky či k regulaci provozu během prací na silnici. Výrobce uvádí, že řešení je elegantní, ale i úsporné.

Speciální auto zvané Zipper Truck dokáže i několikrát denně přeskládat betonové bariéry, a přizpůsobit tak počet jízdních pruhů aktuální dopravní situaci. Přeskládání je okamžité a probíhá bezpečně za plného provozu. Vytíženému směru tak lze přidat jeden, nebo dokonce dva jízdní pruhy navíc. Protože bariéry jsou pevné a nárazuvzdorné, zcela eliminují velmi nebezpečné nehody, kdy auto vjede do protisměru.

Systém využívá patentované technologie k šetrnému zvedání a ukládání betonových mantinelů. "Dodáváme veškeré přístroje i s nimi kompatibilní betonové bariéry. Mantinely jiných firem ale nepřepravujeme, nejsou na to stavěné, " vysvětluje Scott Kroeker, mluvčí společnosti Lindsay Corporation.

Mantinely jsou pružně spojeny, což umožňuje dodávce Zipper jejich nadzvednutí a plynulé přemístění doleva či doprava.

Na jeden průjezd může dodávka přemístit mantinely o 2,4 - 7,3 metrů a vytvořit tak jeden až dva nové jízdní pruhy. Vzdálenost se mění různý vychýlením vozidla z osy.

Za více než dvacet let vývoje našla firma Lindsay pro svůj systém mobilních bariér řadu uplatnění. Tím nejviditelnějším je samozřejmě regulace provozu na dálnicích a rychlostních silnicích.

Pruh navíc, kdykoli je potřeba

Dopravní zácpy vznikají obvykle kvůli náhlé koncentraci v jednom směrem. Ráno do centra, večer z centra města. Přidat další jízdní pruh v obou směrech by však stálo miliardy dolarů. Právě tak tomu bylo v kalifornském San Diegu. Pětiproudá silnice na mostě v Coronadu měla mít už od otevření v roce 1969 tři pruhy otevřené ve směru vyššího provozu. To znamenalo, že pracovníci na mostě přemísťovali plastové kužely i několikrát denně. Tato zdlouhavá a nebezpečná práce přesto nezabránila nehodám. Za dva roky tu v době kuželů došlo ke dvěma desítkám čelních kolizí.

Od instalace posuvných betonových bariér počátkem 90. let tu nedošlo za více než 18 let k žádné podobné nehodě (PDF). Proto město při renovaci v roce 2012 zůstalo u stejného dodavatele a pouze využilo vylepšenou novou verzi pohyblivých bariér, které jsou lehčí, tenčí (pouze 45 centimetrů na šířku) a odolnější vůči nárazu.

San Diego implementovalo systém přenosných bariér i do celkového řešení dopravy v rámci meziměstské dálnice Interstate 15. Zde doplňuje další techniky pro regulaci provozu, například carpooling (pruhy pro auta s více pasažéry), expresní pruhy s dynamickým mýtným nebo systém parkovišť pro kombinaci automobilové a městské dopravy. "San Diego je zatím náš nejkomplexnější projekt," potvrdil Kroeker.

Na dálnici Interstate 30 v Dallasu se po nainstalování přenosných bariér zvýšila propustnost ve špičce o 86 % ve speciálním pruhu pro "vícekapacitní vozidla", tedy autobusy a auta s více pasažéry. Velikost tohoto pruhu lze variabilně rozšiřovat či zužovat.

Systém mobilních bariér se používá USA, Austrálii i Británii. Kromě regulace provozu jej používají stavební firmy i k rychlému přeskládání ohraničení oblasti, na které pracují dělníci při stavbě a opravách dálnice. Mohou tak lépe využít noční hodiny, kdy je menší provoz, a na ráno zase pro auta otevřít více pruhů. Dalším využitím je rychlé vytvoření pruhu pro kamiony nebo pro vozidla záchranného systému v případě nehody.

Flexibilní řešení za pětinu ceny

Dodavatel systému dále uvádí, že jejich řešení ušetří dlouhodobě až 80 procent nákladů oproti standardním řešením v případě přestavby dálnice. Nejde však o zvlášť levnou záležitost. Ceny začínají na milionech dolarů za kilometr bariér včetně příslušných vozidel a souvisejících služeb. To je zhruba pětina ceny dostavby přídavných jízdních pruhů dálnice.

"Mnohem větších úspor se dosáhne, když dálnice prochází například tunelem nebo přes most, " připomíná Kroeker. Náklady na rozšíření mostu nebo vyhloubení širší díry do skály jsou totiž astronomické. V takovém případě může pohyblivá bariéra, která rychle reaguje na potřeby aktuálního provozu, skutečně ušetřit stovky milionů dolarů.

Na mostě v Aucklandu používají systém mobilních bariér už od roku 1990. Nejnovější verze dodávky Zipper zde může díky optimalizaci hmotnosti pracovat až při rychlosti 16 km/h.

"Jednáme nyní o projektu ve Španělsku, kde se tvoří kolony do lyžařského střediska na začátku pobytu a kolony směrem ven na konci pobytu, " uvedl pro Technet. cz zástupce společnosti. "Rychlá přestavba jízdních pruhů podle toho, kterým směrem se očekává proud turistů, zde umožní plynulejší provoz přes tunel, který by se jinak musel složitě zvětšovat."