Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kam se dalo za 180 minut dojet vlakem za císaře a kam za Husáka

Dodnes jezdíme v České republice po kolejích, které položili naši předci již před první světovou válkou. Podívejte se, kam se vlakem dalo z Prahy dojet za císaře pána a kam o osmdesát let později během vlády jedné strany.

Kam byste dojeli za 3 hodiny v roce 1981. | foto: koláž iDNES.cz

Připadá vám dnešní železnice pomalá? Před pouhými sto lety představovala nejrychlejší způsob dopravy, a přesto byl i pro Pražany výběr destinací jednodenních výletů chudý až k pláči. Podívejme se, jak se u nás měnila rychlost cestování na dráze v posledních desetiletích. Ukáže nám to izochronní mapa, která zobrazuje území dostupné z Prahy do 180 minut nejrychlejšími vlakovými spoji dané doby.

Po čem dnes jezdíme, postavili před 1. sv. válkou

Území naší republiky patří už více než sto let mezi oblasti nejhustěji pokryté železnými drahami na světě. Habsburkové zpočátku na železniční dopravu pohlíželi, ostatně jako na všechny technické novinky, s nedůvěrou. Vyčerpaná státní pokladna však mocnářství nakonec roku 1854 přiměla přijmout tzv. koncesní zákon, který soukromé společnosti značně povzbuzoval v budování nových drah.

Už před první světovou válkou tak byla železniční síť, jak ji známe dnes, v podstatě hotová. Největším počtem tratí se mohly pyšnit zejména průmyslové Sudety s čilou obchodní výměnou se sousedním Německem. Dodnes tak připadá na každého Čecha skoro metr kolejí a co do hustoty železniční sítě jsou s Českem srovnatelné jen Německo, Švýcarsko a Belgie.

Poslední jízdní řád připravovaný ještě za Rakouska-Uherska odhaluje slušnou cestovní rychlost hned do několika směrů. Barvou je vyznačeno území, kam bylo možné v roce 1918 dojet vlakem z Prahy do tří hodin.

Za císařpána se cestovalo s rozvahou

Poslední jízdní řád sestavovaný ještě za c. k. mocnářství i přes vrcholící světovou válku prozrazuje, že rychlovlaky do některých směrů svištěly ostošest. Po třech hodinách jízdy z Prahy tak váš pradědeček mohl vystoupit například v srdci hraničního Chodska, v Chomutově, v Podmoklech (dnešním Děčíně) nebo v Ústí nad Orlicí. Dál to už bývalo nejisté, protože v sousedních zemích „nebyla té doby doprava ustálena“ a příslušné pasáže jízdního řádu zůstávaly bílé.

Dnešního cestujícího by také mohl zaskočit tehdy používaný 12hodinový časový formát: je vlak s odjezdem ve 4.56 ranní, nebo odpolední? Ani volba trasy nebyla samozřejmá: do Vídně se z Prahy jezdilo přes Jihlavu, ale také přes Brno a Hrušovany, nebo přes Veselí nad Lužnicí a Cmunt (alias České Velenice/Gmünd). Expres do Norimberku to zase bral přes Kladno a Chomutov. Existoval i přímý spoj do nejdůležitějšího přístavu Předlitavska – do Terstu se našinec dostal přes Solnohrad a Lázně Gastýn (Bad Gastein).

Naprostou většinu provozu nicméně zajišťovaly lokálky. Některé z nich (například linku z Podolské cementárny na Zbraslav) už dávno odvál čas, jiné byly obsluhovány jen jedním párem spojů denně, takže byly pro jednodenní výpravy nepoužitelné. Tříhodinový akční rádius Pražana proto neobsáhl ani celé střední Čechy.

Cestujícími druhé kategorie ve vlastní zemi

Už samotný pohled do železničního grafikonu musel Čecha z protektorátu štvát. Nejrychlejšími spoji byly tzv. říšské vlaky, které přes české území spojovaly důležitá nacistická města. Do těchto privilegovaných rychlíků, v nichž neprobíhala rasová ani propustková prohlídka, měli Češi vstup zakázán.

Prvorepubliková konjunktura se tak za druhé světové války projevila jen v rychlejší dostupnosti některých destinací uvnitř protektorátu (Louny, Německý Brod, směr na Písek, Královéhradecko). Nové hraniční kontroly naopak zpomalily a zkomplikovaly cestování do donedávna českého pohraničí. Celkově tak na tom byl pražský cestovatel hůř než za Rakouska-Uherska.

Železnice pod diktátem Třetí říše znamenala pro většinu běžných cestujících zhoršení pohodlí i rychlosti přepravy. Barvou je vyznačeno území, kam bylo možné z Prahy dojet v roce 1944 za tři hodiny.

Rudá stagnace

Kdo by čekal, že nastupující období komunismu s důrazem na kolektivitu a rovnostářství umocněným nedostupností osobních automobilů bude znamenat zlatý věk české železnice, musel být zklamán. Tříhodinová bublina se zaoblila, rozlila se hlavně na severovýchod a extrémy z obou stran byly vyhlazeny, takže se z Prahy cestovalo na všechny strany podobně. Tedy pomalu. Do Chomutova či Domažlic byla jízda dokonce zdlouhavější než na začátku století.

O něco veselejší byla situace na dvou koridorech směřujících na Moravu. Sto osmdesát minut v 80. letech stačilo na cestu do České Třebové i Žďáru nad Sázavou. Trať přes Vysočinu byla také jediná, která se v této době dočkala rozsáhlejší investice (výjimkou byly jen železnice v uhelných revírech). Ta jí přinesla i vlaky zvučných jmen vonících dálkami: Miridian či Balt-Orient expres.

I před 30 lety stále existovaly rychlíky, které byly pro běžného Čecha nedostupné, v čele se Západním expresem. Celkově byl grafikon rozháraný, v rámci jedné tratě nebyly sjednoceny časy odjezdů, intervaly, rychlost ani zastávky železničních spojů.

Lokomotivy s rudou hvězdou v čele jezdily do všech směrů přibližně stejně rychle, respektive pomalu. Barvou je vyznačeno území, kam bylo možné z Prahy dojet v roce 1981 za tři hodiny.

Ve druhém dílu se podíváme na možnosti současné vlakové dopravy a vyhlédneme až do roku 2040.

Autor:
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...