Čtvrtek 6. října 2022, svátek má Hanuš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. října 2022 Hanuš

V Americe kvůli vedrům rušili lety. Vzduch byl pro letadla moc řídký

Extrémní teploty v americké Arizoně si vyžádaly zrušení či odložení desítek pravidelných letů, především menších linkových letadel. Událost rozproudila debatu o globálním oteplování. Důvody jsou o něco složitější.

Termosnímek letadla (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

„Extrémní horka, která mají zasáhnout Phoenix mezi 19. a 21. červnem, mohou ovlivnit vaši nadcházející cestu letadlem,“ varovala společnost American Airlines své cestující, které čekala přes letiště v arizonském městě Phoenix. „Vysoké teploty by mohly ovlivnit naplánované lety.“

K tomu pak následně skutečně došlo. Během pondělí 19. června vystoupala teplota v okolí Phoenixu podle záznamů serveru Ventusky.com až na extrémních 48 stupňů Celsia. Podobně vysoko se držela i následující dva dny, než ve čtvrtek klesla na „snesitelných“ 38 stupňů.

Teplota v okolí Phoenixu dne 19. června 2017:

Weather Forecast MapsTemperature, 2 m above ground, 33°N 114°W, 2017/06/19 11:00 PM (UTC+02:00), © VentuSky.com

Skoro padesát letů bylo kvůli vysoké teplotě odloženo, protože dané letouny nemohly podle předpisů v takové extrémní teplotě bezpečně vzlétnout.

Proč vyšší teplota brání letadlu vzlétnout?

Plyny se při vyšší teplotě rozpínají, čímž klesá jejich hustota. Dopravní letadla potřebují ke svému vzletu vztlak na křídlech. A tento vztlak se ve vyšších teplotách snižuje.

Letadlo přitom ke vzlétnutí potřebuje určitý vztlak. Čím rychleji se letadlo pohybuje, tím vyšší je vztlak na křídlech. A čím řidší vzduch (ať už kvůli teplotě, nebo kvůli nadmořské výšce), tím vyšší rychlost letoun potřebuje pro dosažení stejného vztlaku.

Vysoká teplota vzduchu působí hned dvakrát: vzduch je řidší (horší vztlak) a motory jsou méně výkonné (horší tah)

Při stoupající teplotě proto potřebuje letadlo delší dráhu na bezpečný start; déle trvá, než se odlepí od země. Pro konstruktéry letadel to není žádné překvapení - výrobci mají spočítané teplotní limity pro různé typy letadel.

„Ke každému letounu jsou v pilotní příručce uvedeny provozní omezení - platí pro daný typ a během schvalovacího procesu se musí prokázat, že letoun lze v rámci těchto limitů bezpečně provozovat,“ řekl pro Technet.cz Jan Klesa z Ústavu letadlové techniky ČVUT. „Pokud vím, tak neexistuje předpis, který by striktně říkal, že pokud je teplota vyšší, tak se nesmí létat, pouze provozní omezení pro daný typ letounu.“

Navíc v řidším vzduchu dochází k poklesu výkonu motorů. Ty v horkém řídkém vzduchu (nebo ve vzduchu ve vysoké nadmořské výšce) postupně ztrácejí svuj výkon. „Sníží se hmotnost nasátého vzduchu a proto se sníží výkon, který je přímo úměrný hmotnostnímu toku vzduchu motorem,“ vysvětlil Klesa. Vyšší teplota může mít dále vliv na avioniku nebo provoz motoru.

Co by se stalo, kdyby piloti neposlechli?

Jaké důsledky by měl pokus o start za příliš vysoké teploty vzduchu

Co kdyby pilot letadla teoreticky nerespektoval pokyny a pokusil by se z ranveje odstartovat i za extrémní teploty? V zásadě by mohly podle Jana Klesy z Ústavu letadlové techniky ČVUT nastat dva scénáře:

  1. Letadlo by bylo i v řidším vzduchu schopno vzlétnout, jen by k tomu potřeboval delší vzletovou dráhu. Pokud by pilot neměl k dispozici dostatečnou rezervu, mohl by vyčerpat celou dostupnou dráhu, než by se o ní odlepil, což by skončilo tragédií.
  2. Pokud by teplota byla ještě vyšší a vzduch ještě řidší, mohlo by se stát, že by letoun nebyl schopen ustáleného přímočarého letu. „V určitém okamžiku dojde k tomu, že výkon motorů je nižší než výkon potřebný pro let, situace podobná letu letounu na maximálním výškovém dostupu,“ přibližuje Klesa. V takovém případě by pilotovi nestačila ani libovolně dlouhá dráha.

Největší problémy v tomto ohledu podle něj letadlům způsobují tradičně oblasti s vysokou nadmořskou výškou (např. Bolívie, Peru nebo Nepál) a vysokou teplotou vzduchu, třeba v zemích jako Afghánistán nebo Saúdská Arábie. Pro dosažení vztlaku na křídlech zde letadlo potřebuje získat vyšší rychlost, což znamená například delší rozjezd před vzletem.

Proč na limity narazili i v americkém Phoenixu?

Přestože ve Phoenixu bylo skutečné horko, každého jistě napadne, že na jiných letištích světa musí být často ještě vyšší teplota, přesto odtud letadla startují. Mezi nejteplejší velká letiště patří Kuvajt (KWI), teplota se zde místy vyšplhá až k 54 °C. Proč muselo tedy letiště ve Phoenixu pozastavit provoz některých letadel?

Teplota kolem letiště v Kuvajtu:

Weather Forecast MapsTemperature, 2 m above ground, 30°N 49°E, 2017/06/28 01:00 PM (UTC+02:00), © VentuSky.com

Klíčové je zde právě slovo „některých“. Velká letadla značky Boeing a Airbus mohla nejspíše létat i nadále. Maximální teplota pro vzlet Boeingů a Airbusů je stanovena na 52 stupňů Celsia. Větší letouny značek Boeing a Airbus létají po celém světě a musí se umět vyrovnat se širokou škálou klimatických podmínek.

Americký trh je ale notoricky konkurenční, a aerolinky proto šetří, kde se dá. Společnosti používají k pokrytí lokálních letů na menší letiště menší stroje, v případě letů American Airlines od Phoenixu jsou to kanadské Bombardiery. U daného typu je maximální povolená teplota pro vzlet „pouhých“ 48 stupňů Celsia.

A právě zde je zřejmě hlavní důvod, proč byla některá letadla ve Phoenixu uvězněna horkem. Pokud ale půjde jen o výjimečný problém, nevyplatí se aerolinkám na méně vytížené linky nasazovat velká letadla. Pouštní letiště si tak možná budou muset na podobné občasné výpadky kvůli zvýšené teplotě zvyknout.

Aktualizace: Do článku jsme doplnili podrobnosti a graf.

Autor:
  • Nejčtenější

ANALÝZA: Jak se bude dál vyvíjet válka na Ukrajině?

S tím, jak postupuje čas, se pomalu obnažují důvody účastníků války, pro které do ní šli. Zároveň již odpadly některé...

Proti invazi bojují i české tanky. Máme jen málo munice, říká ukrajinský tankista

Premium Česká republika byla jednou z prvních zemí, které poskytly bojující Ukrajině těžké zbraně, včetně bojových tanků T-72....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejblíž za 22 let. Vysloužilá sonda pořídila snímky Jupiterova měsíce Europa

Pět let letěla sonda Juno k Jupiteru, aby v roce 2016 u něj začala svou práci. Přestože již má své původní úkoly dávno...

Chcete YouTube ve vysokém rozlišení? Zaplaťte. Uživatelé zuří

Server YouTube začal testovat novou funkci, která však pobouřila diváky. Je totiž možné, že v budoucnu bude nutné za 4K...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Windows 11 dostal balíček vylepšení. Novinky vás mohou nalákat na upgrade

Systém Windows 11 slaví svůj první rok na trhu. Týden před jeho narozeninami vydala společnost Microsoft první velkou...

ANALÝZA: Co udělají USA, když Rusko použije atomovou bombu? Jsou tři možnosti

Premium Pořád se věští z koule, jestli Rusko použije na Ukrajině atomovku, kreslí se různé scénáře, ale vůbec se neví, co by...

Jak přestat chrápat. Pomoct může i tenisový míček, říká primář Jirák

Premium Chrápání postihuje zhruba 57 procent mužů a 40 procent žen. Kdy může být chrápání signálem vážného problému? A co to je...

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

POZOR VLAK: Papírová RC lokomotiva je světovým unikátem

Toto jste ještě neviděli, štáb magazínu POZOR VLAK natočil naprostý železniční unikát, zářivě žlutý model elektrické...

Vládkyně nebes. Dokud jsem vysoko, nebojím se, říká pilotka Pískatá

Premium Petra Pískatá doletěla letos v létě na anglickém nebi ke světovému titulu v bezmotorovém létání. Zvládla k tomu i...

Nesmí se na ně spěchat. Jak fungují úložiště zemního plynu?

V září vrcholí období, kdy se od dubna vtlačují do podzemních úložišť zásoby zemního plynu. Pro tento účel se v Česku...

Liberečtí badatelé opět pročesávají Biskajský záliv. Hledají ponorku

Exkluzivně Po roce se na vlny Atlantiku opět vydává skupina českých badatelů, aby se pokusila lokalizovat vrak německé válečné...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejtěžší bylo Hance v jejích posledních dnech lhát, říká Margita o Zagorové

Je to pět týdnů, co odešla zpěvačka Hana Zagorová (†75), se kterou žil její muž Štefan Margita (66) třicet let. Pěvec...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Značka Lindt má ochranu, soud nařídil Lidlu zničit zásoby čokoládových zajíčků

Čokoládoví zajíčci od společnosti Lindt & Sprüngli si zaslouží ochranu před napodobeninami. Rozhodl o tom ve čtvrtek...

Po malých institucích také ČSOB. Banky začínají nabízet úroky podobné ČNB

Na předchozí zvyšování úrokových sazeb České národní banky (ČNB) začínají výrazněji reagovat zvyšováním úročení vkladů...