Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Havárie Air France: proč nebyl kapitán v kokpitu a proč letadlo stoupalo

aktualizováno  11:40
Černé skříňky havarovaného Airbusu Air France vydávají první svědectví. Mediálně nejzajímavější zatím byla ta, ze které vyplývá, že kapitán letu nebyl při havárii v kabině a že letadlo před pádem strmě stoupalo. Zjistili jsme, proč k tomu mohlo dojít.

Airbus 330-200 v barvách Air France na archivním snímku při přeletu Alp | foto: Air France

Podle deníku The Wall Street Journal, který se odvolává na předběžné výsledky analýzy záznamů černých skříněk, piloti havarovaného letu Air France nedodrželi běžné procedury. Chyběl jim v kritických chvílích kapitán v kabině? Nebo je to jen snaha svalit vše na piloty?

Nepřítomnost kapitána v kokpitu není na dálkových letech ničím neobvyklým ani zakázaným. "V případě dálkového letu v 'zesílené' posádce je v hladinovém letu nepřítomnost velitele letounu (kapitána) v kokpitu možná. Závisí na postupech příslušné společnosti a na složení zesílené posádky," vysvětluje Martin Vecko, velitel Airbusu A-320, který má s dálkovými lety zkušenosti. V tomto ohledu tedy posádka havarovaného letu Air France pravděpodobně chybu neudělala.

"Systém složení a využívání zesílené posádky pro dálkové lety bývá mírně odlišný u jednotlivých společností. Zesílená posádka bývá využívána pro lety delší než cca 12 hodin," říká Vecko. 

Složení zesílené posádky bývá: velitel letounu (Captain), starší druhý pilot (senior First Officer) a druhý pilot (First Officer). Starší druhý pilot má příslušný výcvik a oprávnění vykonávat funkci velitele letounu v hladinovém letu. U letů delších než cca 16 hodin se využívá zdvojená posádka.

Cílem je tedy vždy možnost vzájemně se prostřídat v odpočinku. U moderních dálkových letounů je pro to i vyhrazený prostor, kde může posádka spát.

Ucpané sondy a reakce pilota

Záznam průběhu nešťastného letu Air France ukazuje, jak se piloti snažili zvolit tu nejšetrnější trasu bouřkovou frontou. Ledové krystalky pak ale zřejmě ucpaly sondy měřící rychlost letu na trupu stroje.

Měření rychlosti letu

Důležité je správně a rychle se rozhodnout

Pro měření rychlosti letu je třeba snímat jak celkový, tak statický tlak vzduchu. Většinou bývají používány oddělené snímače, tj. Pitotova trubice a statická sonda.

Výsledný projev případné závady závisí na tom, která část systému se ucpe nebo zamrzne. Rovněž bude projev  odlišný ve stoupání, hladinovém letu nebo při klesání.

Celý systém měření rychlosti letu bývá ještě navíc ztrojený. Při závadě (ucpání nebo zamrznutí) bývá tedy kritické rychle a správně rozhodnout, která z poskytovaných informací je správná. Je nepravděpodobné, že dojde k výpadku všech snímačů ve všech větvích najednou. 

Co se stane, když během letu takové sondy přestanou pracovat, není lehké v tuto chvíli zjistit a všechny následující úvahy jsou pouze spekulacemi.

"Při jedné konfiguraci závady, tj. ucpání snímačů celkového tlaku (Pitotovy trubice) a vlétnutí do stoupavého poryvu, dojde k indikaci nárůstu rychlosti. Podvědomá reakce pilota na to může být odpojení autopilota a přitažení, tj. zvýšení výšky," vysvětluje Vecko a naráží tak na záznam z černé skřínky, který ukazuje, že letadlo začalo těsně před havárií prudce stoupat.

"V důsledku uvedené závady to ale způsobí i indikaci dalšího nárůstu rychlosti, byť ve skutečnosti rychlost poklesla. Takováto prvotní reakce pilota je sice zdánlivě logická, v dopravním létání ale nesprávná. Toto jsou však jen možné úvahy. V žádném případě ale nechci říci, že k tomu u letu Air France došlo," poznamenává zkušený kapitán dopravního Airbusu a dodává, že jsou však známy případy, kdy piloti dopravních letadel takto reagovali.

"Dále je třeba si uvědomit, že při letu ve vysokých hladinách a při hmotnostech blízkých maximální vzletové hmotnosti (což je u dálkových letů časté) je malé rozpětí mezi maximální a minimální rychlostí, třeba jenom 20 uzlů, tj. 36 km/h," vysvětluje další úskalí situace Vecko. Pokud by tedy reakce pilota byla skutečně taková, že by se pokusil letadlo zvednout, aby zabránil překročení maximální rychlosti, mohlo by při této konfiguraci závady dojít k poklesu rychlosti pod pádovou rychlost a následnému pádu letounu.

Podle názoru dalších odborníků mohl chybně zareagovat i autopilot, který také obdržel zavádějící údaje. Situaci by měla spolehlivě objasnit detailní analýza havarijních zapisovačů.

Autoři:
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 173 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 9 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi jsou 2 příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 4 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...