Diskuze

Dakota všem vytřela zrak. A s turbovrtulovými motory dvakrát

Žádný jiný typ letadla se délkou aktivní služby nemůže vyrovnat slavné americké Dakotě, jejíž historie se začala psát už v roce 1935. Ještě dnes řada těchto strojů spolehlivě slouží, desítky z nich ve verzích přestavěných na turbovrtulový pohon. A právě na Turbo Dakoty se lehce zaměří tento článek, který navzdory své skromnosti přináší o to bohatší fotogalerii.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
KH

Snad by se dal napsat clanek o lidech kteri stali za prosazenim na tu dobu tak revolucni konstrukce. Kdo to vymyslil, kdo to prosadil mezi urcite skeptickyma vedoucima, kdo na to vydupal penize, co tomu rikaly aerolinky, armada, atd.

0 0
možnosti
RF

Alespoň ve zkratce: Když hledáme původ DC-3, musíme jít až k DC-1 z roku 1933 (celá ta řada na sebe úzce navazuje a z dálky jsou ta letadla prakticky k nerozeznání). DC-1 byl postaven pouze v jednom prototypu, z něho vzešlé sériové provedení z roku 1934 se označovalo DC-2. Následně vznikl v malém počtu vyráběný "spací" DST a přímo z něho DC-3.

DC-1, potažmo DC-2, byl reakcí na poptávku letecké společnosti TWA. Ta hledala ekvivalent tehdy rozené novinky Boeing 247, protože tento typ pro ni nechtěl Boeing vyrábět (Boeing vyráběl typ 247 pro své dceřiné aerolinky, pro které byly TWA konkurencí).

TWA dostaly nabídky projektů od několika výrobců, volba padla na nejprogresivnější z nich, na DC-1. Douglas sice nabídl projekt, ale do realizace se mu moc nechtělo, protože neočekával nijak závratné prodeje (tento pesimismus se nakonec ukázal lichým) a měl strach, že se mu nevyplatí investovat do realizace vývoje prototypu a zavádění výroby. Dilema rozlouskly TWA, které se tedy rozhodly na vývoji finančně podílet.

Technologicky DC-1 částečně vycházel z celokovových jednomotorových dolnoplošníků pana Northropa, se kterým měl tehdy Douglas co do činění.

Na vznik DC-1, resp. DC-2, neměla armáda vliv (netrvalo však dlouho a už v letech 1935/36 armádní letectvo o DC-2 projevilo zájem, ale nic kolosálního to ještě nebylo; ve stopovém množství si je pořídilo i námořnictvo).

6 0
možnosti
JA

Ideální éro pro přistání "na břicho".;-)

0 0
možnosti
Foto

Možná zmínit využití v Jižní Americe na přepravu masa z farem. Tyto letadla se používala bez dveří a proto se za letu vlastně dosáhla hlubokého zmražení naporcovaných hovězích půlek a na cílové letiště se dodávaly už jako zcela zmrzlé kusy.

0 0
možnosti
RF

To byly standardní pístové Dakoty a těch typů takto používaných letadel tam bylo více. Více zde:

https://www.idnes.cz/technet/veda/letajici-masny-letajici-pevnost-b-17.A140609_155653_veda_kuz

4 0
možnosti
TT

Nedlouho "před tím" se začala vyrábět i vojenská verze...

JM už něco takového odmítám číst.

0 2
možnosti
Foto

Díky za zajímavý článek.

-----

A opět si neodpustím drobnou korekci překlepů:

- "Tak především turbovrtulový motor nižší hmotnost než motor pístový..." (nad obrázkem Basleru na sněhu)

- "Sám pan Basler ta tomto typu bezpočet hodin nalétal..." (v kapitole Král Turbo Dakot - Basler Turbo Conversions, konec 1. odstavce, nad obrázkem Basleru v hangáru)

- "...stále intenzivněji přemýšlel na instalaci motorů nových..." (hned další odstavec - přemýšlel nad instalací nebo pomýšlel na instalaci?)

- "A tím to samozřejmě nekončí, jestli jsme u jihoafrických BSAS C-47TP zmiňovaly další dotčené..." (ke konci článku, 4 řádky nad nákresy konverzí)

-----

Znovu opakuji, není to míněno jako kritika, ale jako pomoc ke zvýšení kvality dobrého článku. Díky za něj, tuhle historii Dakot (a že takto úspěšně žijí dodnes) jsem neznal.

A mimochodem, ten Basler BT-67 je fakt pěkné éro.:-)

0 0
možnosti
RK

R34a35d26e55k 55K30o69h16u68t

10. 1. 2021 17:47

Konstruktéři DC-3 museli být geniální...

6 0
možnosti
Foto

Ano, ač DC 3 předcházela DC2, a právě jejím ,,dopilováním" vznikla ona skvělá Dakota;-)

1 0
možnosti
VM

Díky za tradičně velmi zajímavý článek a skvělé fotky. R^VR^

2 0
možnosti
AP

Zajímalo by mne jestli Dakota je kopie IL14 nebo opačně. Nebo jsou to dva paralelní typy, tak strašně podobné? Např TU144 je zcela kopie Concord. Rusové okopčli podvozky i tvar křídel.

0 6
možnosti
MV

Nene, rusové na Concordu okopčili jen dva šroubky. A Dakota byla samozřejmě kopie IL 14. Rusové jsou totiž vždycky ve všem první. I Maxwellovy zákony vymysleli první ruští fyzikové Fachčenko a Zacharčenko.

4 0
možnosti
MK

Ta kolumbijska verze je v podstate lepsi AC-47 Spooky.

0 0
možnosti
Foto

Ale ten binec pod nohama...

0 0
možnosti
JM

Turbovrtulový motor má sice menší hmotnost než pístový, ale jeho spotřeba je min o 30%větší, takže se musí do letouna dát i výce paliva. Určitou výhodou je i snížení vibrací oproti pístovým motorům a technická (výrobní) jednoduchost hlavně v porovnání s motorem hvězdicovým víceřadým.

Letadlo jde ovšem u turbíny hůře za plynem

5 0
možnosti
JV

S hláškami jako "min o 30% větší" bych snad byl opatrný.

4 0
možnosti