Testu bylo podrobeno celkem sedm českých vyhledávačů, jmenovitě Quick, Seznam, Klikni, Atlas, Centrum, Redbox a Kiwwi. Jako vzorový byl zvolen mezinárodní vyhledávač Google, který byl nastaven na vyhledávání pouze v Česku.
Testováno bylo metodou vyhledávání sedmi otázek. Ty byly poměrně rozmanité a úkolem bylo obsáhnout široké spektrum oblastí. Zajímalo nás, jak se vyhledávače vypořádají s dotazem, kdy vzniklo OSN, jak vypadá pražský Orloj či jak se skládá papírový drak. Metoda testování je k nalezení na konci článku.
Důraz byl však kladen i na nápovědu a další funkce vyhledávače. I ty jsou popsány níže.
Grafické zpracování a přehlednost do testu zařazeny nebyla. Tyto vlastnosti jsou subjektivní a obrázek si může udělat každý shlédnutím screenshotů jednotlivých vyhledávačů vedle jejich popisu a hodnocení.
Jak si tedy vedly jednotlivé vyhledávače?
Trochu podle očekávání zvítězil zahraniční vyhledávač Google. Ten je ostatně považován za světového lídra ve své kategorii, první místo v testu tedy nebylo až takovým překvapením. Některá kritéria ovšem nemohla být započtena – například českou nápovědu Google postrádá.
Ale k jednotlivým – ryze českým – vyhledávačům.
Seznam – 39 bodů, zklamání
Nejstarší český vyhledávač. Ovšem jak se zjistilo, žije tento především ze svého jména. Pro praktické vyhledávání se Seznam jevil jako ne příliš použitelný. „Bodoval“ pouze ve dvou oblastech vyhledávání – zbylých pět, kde bylo bodové hodnocení nulové je příliš mnoho na to, aby tento vyhledávač mohl konkurovat ostatním. Seznam celkem obstál v „přídavných hodnotách“ – nápovědu má řesenu celistvě a přehledně, i ostatní funkce se jevily jako uspokojivé.
Resumé: Nepříliš použitelný vyhledávač, který těží především ze svého jména a tradice.
Quick – 21 bodů, zklamání
Portál Českého Telecomu vešel do podvědomí uživatelů především svojí „šnečí“ reklamou, která slibovala nejrychlejší připojení zdarma. To ovšem testováno nebylo.
Jak tedy Quick dopadl? Nelichotivě. Deset bodů z celkových sedmdesáti zajistilo vyhledávači poslední příčku mezi všemi testovanými. Quick má do vyhledávače pro každodenní použití opravdu daleko.
Náplastí se může jevit poměrně obsáhlá nápověda pro vyhledávání i možnost přidávání vlastních odkazů do vyhledávače. Nastavit počet zobrazovaných odkazů však nelze.
Resumé: Pokud někdo hledá vyhledávač který „umí“, měl by se otočit a pelášit pryč, stejně jako šnek z reklamy.
Atlas – 70 bodů, překvapení
Vyhledávač Atlas příjemně překvapil. Svým umem se umístil na druhém až čtvrtém místě (bodově stejně dopadly další dva vyhledávače). Pouze jedno zaváhání (ostatně na stejném místě ztroskotaly kromě Google další vyhledávače) tomuto vyhledávači „vysloužilo“ 54 bodů ze 70.
Méně úspěšně si však tento vyhledávač vedl ve vedlejších funkcích. Nápověda pro vyhledávání nepatřila k nejlepším. Vyhledávač nezvládá nejen nastavení počtu zobrazených odkazů, ale také možnost přidání vlastních odkazů.
Resumé: Poměrně kvalitní vyhledávač, který překvapil v úspěšnosti vyhledávání, avšak zklamal v okolních funkcích.
Kiwwi – 37 bodů, propadák
Vyhledávač Kiwwi působí v českých luzích a hájích teprve chvíli. A je to znát. Výsledný dojem je ze všech vyhledáváčů nejhorší – bodově sice Kiwwi skončil jako třetí od konce. Avšak nesmysly, které byly nalezeny a k zadané otázce se nevztahovaly ani omylem, vysloužily tomuto vyhledávači statut NEPOUŽÍVAT.
O něco lépe než ve vyhledávání si Kiwwi vedl v okolních funkcích. Na rozdíl od téměř všech vyhledávačů je v tomto umožněno nastavení počtu zobrazovaných odkazů.
Resumé: Nazvat Kiwwi vyhledávačem mohou snad jen jeho tvůrci. Pro vyhledávání nepoužitelné.
Klikni – 79 bodů, překvapení
Do vyhledávače se Klikni.cz přetransformovalo až nedávno, když začalo používat fulltext Empyreum. A nutno podotknout, že úspěšně. Vyhledávač překvapil svými výsledky, umístil se – spolu s dalšími dvěma – na druhém místě.
Také okolními funkcemi si vyhledávač vysloužil celkem 79 bodů z celkových sta, a za vzorovým vyhledávačem Google tak skončil jako druhý nejlepší.
Resumé: Kvalitní vyhledávač s velkou možností nastavení, obsáhlou nápovědou.
Poznámka: tento server provozuje společnost MAFRA, akcionář provozovatele tohoto serveru. S testem to nemělo souvislost, ale je nutno na to upozornit pro pořádek.
Centrum – 75 bodů, dalo se čekat..
Není to až tak dávno, co vyhledávač Centrum vstupoval do boje s tím, že se chce stát jedním ze tří nejlepších na na trhu. A stalo se – Centrum dospěl a nyní je z něj opravdu dospělý vyhledávač, který zcela zaváhal pouze u jediného dotazu.
Možnosti využití dalších funkcí, než je samotné vyhledávání jsou poměrně pestré – počet nastavení zobrazovaných odkazů však chybí.
Resumé: Vyhledávač, který stojí rozhodně za pozornost. Určitě si neuřízne ostudu.
Redbox – 75 bodů – překvapení
Červeno-zelená kostka, jak by se tomuto vyhledávači podle jeho grafického rozhraní dalo také přezdívat, v testu také uspěl a výsledky překvapil. Druhé místo je toho důkazem.
Redbox si poradil téměř se všemi „záludnostmi“, nenalezl jen zadanou MP3 skladbu. S tou si ostatně kromě vyhledávače Google nevěděl rady žádný účastník testu.
V okolních funkcích si tento vyhledávač také nevedl špatně, nápověda však nepatřila k nejkvalitnějším a chybělo umožnění nastavení počtu zobrazených odkazů.
Resumé: Poněkud divně barevný vyhledávač, jehož vzhled však na celkové kvalitě neubral a Redbox skončil jako třetí v celkovém pořadí vyhledávačů.
Pro srovnání - Google – 90 bodů – aneb dalo se čekat..
Lahůdka na závěr. Český Google umožňuje „pouze“ vyhledávání pomocí ostatních vyhledávačů Avšak jeho celosvětový bratříček je již plnohodnotným vyhledávačem, navíc komunikuje v jazyce podle lokality – tedy i česky.
Vyhledávač je Google ne ledajaký, všechny české kolegy strčil hravě do kapsy a zmátlo jej jen chybné umístění programu, který nakonec nenašel, ačkoli byl ve výsledcích zobrazen.
Nápověda (sic v angličtině) i možnosti nastavení (i počtu zobrazených odkazů) tomuto vyhledávači zajistily statut vítěze v testu.
Resumé: Kde selže český vyhledávač, doporučuje se nasadit Google. Poradí si (téměř) se vším.
Nikoho samozřejmě nepřesvědčujeme, aby právě na základě těchto testů od vyhledávače, se kterým je spokojený upustil. Pokud někomu právě „jeho“ vyhledávač vyhovuje, není důvod u něj nezůstat. V rozhodování může hodně zapůsobit právě vzhled webu, avšak i další – doprovodné služby, kterými mohou být zpravodajství, e-mailová schránka či připojení k internetu zdarma… Tyto faktory však do testu zahrnuty nebyly, jednalo se čistě o ÚSPĚŠNOST VYHLEDÁNÍ a možnosti nastavení a přizpůsobení vyhledávače.