Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

CRM - cesta k spokojenému zákazníkovi

Snad každá úspěšná firma by měla mimo jiné vědět, co její zákazníci potřebují a kdy to potřebují. Dobré vztahy se zákazníky jsou totiž ve většině případů přímo úměrné dobrým výsledkům společnosti. Docílit jich pomáhají systémy Customer Relationship Management (CRM).
Snad většina firem již pochopila, že pro svůj úspěch a rozvoj potřebují spokojeného zákazníka. Hovoří se o přechodu z produktově zaměřené strategie na strategii zaměřené na zákazníka. Podchytit všechny aspekty, které z náhodného kupce dělají spokojeného zákazníka, dá mnoho úsilí a vyžaduje nemalé prostředky. Zefektivnit a vylepšit všechny procesy zaměřené na spotřebitele si kladou za cíl právě systémy pro řízení vztahů se zákazníky (Customer Relationship Management (CRM)).

Pozice CRM

CRM z původní podoby jakési automatizace podpory prodeje nabobtnala do mnohem větších rozměrů. V současné době se dá o CRM hovořit jako o systému, který prorůstá do všech oblastí podnikových procesů. Dotýká se například i logistiky či sledování a řízení průběhu dodávky. Zejména se však zaměřuje na obchodní, marketingové a servisní aktivity, tedy ty, u nichž je přímý kontakt se zákazníky. Každá aplikace CRM by měla optimalizovat všechny fáze budování a udržování vztahů: od oslovení zákazníka přes obchodní transakci a plnění objednávek až po zákaznický servis. Je samozřejmé, že u větších společností jsou různé přístupy v implementaci CRM, ale to platí pro všechny oblasti Systémové integrace (SI).

Jan Dohnal ve své knize „Řízení vztahů se zákazníky – procesy, pracovníci technologie“ o CRM říká: „Řízení vztahů se zákazníky zahrnuje technologii informačních systémů a komunikačních a informačních technologií (IT/ICT) spolu s podnikovými procesy a pracovníky. Cílem CRM je maximalizovat loajalitu zákazníka a v důsledku toho i ziskovost podniku.“ Dohnal dále argumentuje, že je CRM součástí podnikové strategie, a tak se stává součástí celkové podnikové kultury.

Z předchozích řádků vyplývá, že je poměrně složité definovat jakési „povinné“ součásti aplikací pro řízení vztahů se zákazníky. Přesto se dá říci, že součástí každého komplexního CRM produktu by měl být balík pro podporu prodejních aktivit (Sales Force Automation (SFA)), marketingových aktivit (Enterprise Marketing Automation(EMA)) a servisních aktivit (Customer Services and Support (CSS)). Nemělo by se také zapomínat na schopnost komunikovat s dalšími součátmi SI. Nabízejí se ale stále další a další příležitosti a oblasti, které je nutno podchytit. Jednou z těch aktuálních je mobilní komunikace nebo internet.

CRM a internet

S nástupem internetu se vznikla potřeba přizpůsobit tomuto komunikačnímu, informačnímu, ale i prodejnímu kanálu prostředky CRM. Stále více potenciálních a stávajících zákazníků používá aktivně internet. Ten se stává nástrojem, pomocí něhož lze získat informace o požadovaném produktu od různých výrobců a následně s těmito výrobci komunikovat a porovnávat jejich nabídky. Zákazník tak získává možnost velice rychle upřesnit svůj požadavek a zjistit, kdo mu nabídne produkt nejlevněji, jak rychle a jakým způsobem. V neposlední řadě může získat více či méně nezávislé informace o produktu, který se chystá koupit.

CRM systémy, které podporují i oblast internetu, jsou někdy označovány jako eRM (Electronic Relationship Management) či e-CRM.

Lidé a CRM

Nová strategie klade důraz na nejen na systémy, ale i na pracovníky. Jejich proškolení nemůže skončit u pouhého ovládání případného nového software, ale je potřeba je také naučit novým přístupům k zákazníkovi. Je to důležité proto, aby každý pracovník cítil svou odpovědnost směrem k zákazníkovi. A aby strategie podniku zaměřená na zákazníka nebyla jen přáním mangementu.

 

Autor: Petra Všetečková

Témata: logistika, software
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 173 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi jsou 2 příspěvky

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi nejsou příspěvky

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu? Je zaměřen na...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 10 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi jsou 4 příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...