Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nebyla první, jezdila na vodu a zamrzala. Lanovka na Petřín slaví 120 let

Podívejte se do zákulisí nejstarší a stále funkční lanovky v Praze. Její první vůz vyjel na Petřín "poháněn" obyčejnou vodou. Bylo to jednoduché řešení, které však občas doslova zamrzalo. Dnes jsou vagony taženy na laně, které bezchybně navíjí stroje staré 79 let.

Poprvé vyjela na trať už 13. července 1891. Do řádného provozu s prvními cestujícími ji uvedli hned po provedení takzvané technicko-policejní zkoušky 25. července odpoledne. 

Technická specifikace

  • Zahájení provozu 25. července 1891. Provoz poprvé ukončen 1921 za nevyjasněných okolností. V roce 1932 byla lanovka elektrifikována a jezdila až do roku 1965. Trojkolejnicová trať fungovala do roku 1965, kdy došlo k obrovskému sesuvu půdy a naprosté destrukci kolejiště. Dnešní verze lanovky je v provozu od roku 1985. 
  • Přepravní kapacita 1 400 osob za hodinu
  • Šikmá délka 510 m
  • Dolní stanice 194 m n. m. Újezd
  • Horní stanice 324 m n. m. Petřín
  • Převýšení 130 m
  • Maximální rychlost 4 m/s
  • Čas jízdy 5 min (na původní trati dlouhé 396,5 metru trvala jízda šest minut)
  • Výrobce:  Českomoravská Kolben Daněk, ČKD Praha - motory, vozy Vagónka Studénka
  • Vlastník Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
  • Provozovatel Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.

Původní trať lanovky na Petřín měřila pouze 396,5 metru. "Končila pod Hladovou zdí nad Nebozízkem a dolní stanice byla položena úplně jinde. Trať byla totiž na rozdíl od té dnešní, která je do oblouku, zcela přímá," vysvětlil redakci Technet.cz Pavel Fojtík z archivu Dopravního podniku.

Lanovka jezdila na takzvanou vodní převahu. Podle přesných tabulek se do horního vozu napustila voda tak, aby převážila vůz, který vyjížděl z dolní stanice. Byl to celkem kumšt naplnit horní vagon tak, aby vytáhl ten spodní i s cestujícími a nedocházelo přitom ke zbytečnému plýtvání vodou. "O obsazenosti dolního vozu se proto obsluha horní zastávky vždy informovala telefonem. Podle toho se pak napustila nádrž s vodou," dodává Pavel Fojtík.

Stejným způsobem fungovala v Praze ještě jedna lanovka. Lanovka na Letnou. Ta byla ve skutečnosti první v Praze a 120 let by oslavila už 31. května. Na rozdíl od té petřínské byla dokonce později elektrifikována. Zanikla však už v roce 1916 a zcela zrušena byla o šest let později. Dodnes se dochovaly některé stavební prvky.

Pohled ze stanoviště strojvedoucího

Opuštěná horní zastávka lanovky. Cestující jsou na nástupiště vpuštěni až ve chvíli, kdy vůz zastaví a lidé jedoucí z Újezda vystoupí. Systém je chytře vymyšlen tak, že výstup je na jednu stranu a nástup ze strany druhé. Proudy cestujících se tak nikdy nesrazí.

Byla postavena v rámci Jubilejní zemské výstavy a vedla od tehdejšího řetězového mostu císaře Františka Josefa (dnešní dolní vyústění Letenského tunelu) k restauraci v Letenských sadech (Letenskému zámečku). Tam na ni navazovala Křižíkova elektrická dráha do Královské obory, která taktéž vznikla především pro dopravu návštěvníků slavné výstavy. Kompletní historii první elektrické tramvajové trati v českých zemích najdete na Technetu v tomto článku.

Nejstarší jsou na lanovce stroje z roku 1932. Parta dobrovolníků je uchránila i během sovětské invaze v roce 1968. Velká část vybavení lanovky však byla během let rozkradena.

Z původní petřínské lanovky se nedochovalo vůbec nic až na jedinou výjimku. V Muzeu MHD ve Vozovně Střešovice je uloženo dvojkolí z originálního vozu z roku 1891. Po zastavení provozu v roce 1916 totiž oba vozy lanovky stály zcela nechráněné přímo na trati až do roku 1931. Až tehdy se přistoupilo k likvidaci vozů Elektrickými podniky. "Technické muzeum tehdy oslovilo Elektrické podniky, že by bylo vhodné zachovat na lanovku nějakou památku. Alespoň ono dvojkolí," dodává Fojtík.

Náhradní díly si musejí nechávat pracovníci lanovky vyrábět na zakázku. Mnoho jich však zvládnou vyrobit i sami.

Detail bezpečnostního systému brzdícího lana

Lanovka byla původně úzkorozchodná s rozchodem kolejí 1 000 mm. Samotné vagony také nebyly příliš široké, měly cca pouhé dva metry. Letenské vozy byly ještě o dvacet čísel užší. Pozdější přechod na normální rozchod (1 435 mm) byl logickým krokem ke zlepšení stability vozů a zvýšení jejich kapacity.

V zimě lanovka střídavě jezdila a nejezdila. V silných mrazech byl totiž problém se zamrzající vodou, kterou pak nebylo možné čerpat do nádrže ve voze. "V roce 1891 ještě jezdila celoročně, ale přibližně od roku 1893 byl zimní provoz omezován pouze na neděle a svátky. Bylo to kvůli malé obsazenosti i kvůli zamrzání," vysvětluje Fojtík.

Zvláštností petřínské lanovky byl takzvaný Abtův systém. Na původní lanovce bylo využito takzvané Abtovy ozubnice (Carl Roman Abt, švýcarský strojní inženýr). Ta zajišťovala vlak v případě, že by se mu chtělo samovolně ujet ze svahu dolů. "Tento systém později nahradilo brzdící lano Pohlig, které inženýři použili jako první na světě. Na podobném principu záchranný systém funguje dodnes," vysvětluje Pavel Kejha, který má strojovnu lanovky na starosti. 

Podzemí horní zastávky. Na bubnu je navinuto brzdící lano, za které se v případě utržení vůz zachytne. V Praze byl tento systém použit jako první na světě. Vagonek na kolejnicích vpravo se v případě havárie uvolní, sjede dolů a nárazem zabrzdí kotouče, na kterých je navinuto brzdící lano.

Bezpečnostní systém brzdícího lana. Vagonek na kolejnicích se v případě havárie uvolní, sjede dolů a nárazem sepne brzdění kotouče, na kterém je navinuto brzdící lano.

Pokud by došlo k utržení vozu, vagon se pomocí klínů na laně zasekne. Lano je v horní stanici navinuto na buben se speciálním brzdným systémem, který zaručuje, že zpomalení nebude tak prudké, aby se cestující potloukli.

Od roku 1932 Petřín využívá i další z Abtových vynálezů - Abtovu výhybku. Trať byla totiž až do roku 1965 tříkolejnicová. Aby se vozy mohly míjet, mají různě upravená kola. Zatímco jedno má nezvykle okolky na obou stranách, druhé je nemá vůbec. To pak v místě, kde se vozy míjejí, smýká po přerušované kolejnici, zatímco druhé kolo s okolky vagon bezpečně vede ve směru. Podrobněji na Wikipedii zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 173 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 8 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi je 1 příspěvek

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...