Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Fotoreportáž: Podívejte se, jak se dnes řídí nejstarší souprava metra v Praze

  15:18
V rámci oslav 35 let metra vyjela do tunelů trasy C nejstarší provozuschopná souprava. V případě poruchy se dá řídit z jakéhokoliv vagónu.

Půl jedenácté dopoledne. K nástupišti přijíždí historická třívozová souprava metra vozů 1083+1084+1085. Jejím domovem je kačerovské depo, ve kterém dnes probíhá den otevřených dveří.

Jaká je největší zajímavost historické soupravy? " V případě poruchy řízení v čelním voze může strojvedoucí vlak ovládat z jakéhokoliv vozu, který má kabinu jako první ve směru jízdy podle pokynů svého pomocníka z čelního vozu" odpovídá strojvedoucí David Prosický. Každý vůz má totiž svou vlastní kabinu strojvedoucího. Dále se dozvídáme, že souprava má za sebou generální opravu, díky které může dál jezdit. Při revizi vozy mimo jiné obrdžely nehořlavou elektroinstalaci.

Řízení soupravy metra Ečs při oslavě 35. výročí provozu metra v Praze

Vystupuje čtveřice strojvedoucích. Foto na památku si dělá Oldřich Hanuš, Jiří Tonar, David Prosický a Jaroslav Melichar.  Tito muži se dnes střídají v řízení. Každý z nich si postupně užívá funkci strojvedoucího nebo jeho pomocníka.

Řízení soupravy metra Ečs při oslavě 35. výročí provozu metra v Praze

K řízení zasedá David Prosický. Provádí obrat ve stanici Nádŕaží Holešovice.

Svou levou rukou uchopí kontrolér. Podle předpisů drží v druhé ruce ovládání pneumatické brzdy.

Řízení soupravy metra Ečs při oslavě 35. výročí provozu metra v Praze

Vjíždíme do obratiště. Na druhé koleji má pohotovost záložní souprava M1.

Stojvedoucí ladí zastavování pneumatickou bzdou. Tou se běžně automaticky zastavuje souprava při rychlosti menší než 4-5 km/h, kdy elektrodynamická brzda ztratila účinnost.

Řízení soupravy metra Ečs při oslavě 35. výročí provozu metra v Praze
Řízení soupravy metra Ečs při oslavě 35. výročí provozu metra v Praze

Stanoviště strojvedoucího má dveře na nástupiště jen na levé straně po směru jízdy. Ve stanicích s bočním nástupištěm (Hlavní nádraží a Vyšehrad) musela vlaková četa vystupovat přes prostor pro cestující. Od té doby vedou do salónu cestujích dveře z kabiny strojvedoucího a to i nejnovějších soupravách.

Na obou stranách vozu jsou dveře pro průchod do dalšího vozidla. Aby bylo možné přecházet mezi vozy, mělo také stanoviště strojvedoucího dveře pro průchod do dalšího vozidla.

Řízení soupravy metra Ečs při oslavě 35. výročí provozu metra v Praze

Během jízdy musí mít strojvedoucí svou levou ruku na kontroléru a pravou na ovládání brzdy.

Řízení soupravy metra Ečs při oslavě 35. výročí provozu metra v Praze

Pracoviště strojvedoucího je na pravé straně ve směru jízdy

Řízení soupravy metra Ečs při oslavě 35. výročí provozu metra v Praze

Vozy v soupravách Ečs jsou všechny stejné. Nerozlišovaly se, jak je dnes běžné, na čelní a vložené. Na jednom konci má každý vůz stanoviště strojvedoucího, ve zbytku vozu je místo pro cestující.

Řízení soupravy metra Ečs při oslavě 35. výročí provozu metra v Praze

Pomocník strojvedoucího ovládá hlášení vlakového rozhlasu a zavírá dveře. V současnosti má také funkci vlakového zabezpečovače.

Řízení soupravy metra Ečs při oslavě 35. výročí provozu metra v Praze

V případě, že spatří nebezpečí, může vlak zastavit. David Prosický má ruku na parkovací brzdě, v pravo od ní je ovládání rychlobrzdy.

Řízení soupravy metra Ečs při oslavě 35. výročí provozu metra v Praze

Prací pomocníka je také dodžování jízdního řádu. Odjezd ze stanice je plánován na sekundy.

Řízení soupravy metra Ečs při oslavě 35. výročí provozu metra v Praze

V případě problémů lze kontaktovat dispečera VKV vysílačkou. Komunikační systém VKV funguje, na rozdíl od mobilů, i v tunelech

Řízení soupravy metra Ečs při oslavě 35. výročí provozu metra v Praze

První generací vozů pražské metra byly sovětské soupravy Ečs. Písmena čs v názvu nejsou náhodná. Vozy vyvinul Mytiščinský strojírenský závod  jako modifikaci typu Ež1 speciálně pro pražské metro v tehdejším Československu. První soupravy metra byly sestavovány jako třívozové. Od srpna 1975 v podzemí Prahy cestovali lidé ve čtyřvozových a nakonec od února 1979 v pětivozových soupravách.

Řízení soupravy metra Ečs při oslavě 35. výročí provozu metra v Praze

V salónu pro cestující jsou podélné lavice pro 42 sedících cestujících. Interiér je osvětlen žárovkami.  Na jednom konci vozu je kabina strojvedoucího.

Řízení soupravy metra Ečs při oslavě 35. výročí provozu metra v Praze

Výměna cestujících je čtveřicí červených, dvoudílných zasouvacích dveří s pneumatickým ovládáním v každé bočnici.

Řízení soupravy metra Ečs při oslavě 35. výročí provozu metra v Praze

Vůz má robustní skříň a je vybaven poloautomatickými spřáhly. Má čtyři nápravy, které jsou hnací. Čtyři trakční motory, každý o výkonu 72 kW, jsou napájeny ze stykačového kontroléru s elektrickým stavěcím motorem.  

Důvodů pro zrušení nejstarších vozů Ečs bylo několik. Tím hlavním bylo zavádění zabezpečovače MATRA na trase C v roce 1997. Naposledy byly v Praze vozy Ečs v pravidelném provozu 29.6.1997

 Základní technické údaje: 
 Výrobce   Mytiščinský strojírenský závod
 Období provozu   1974–1997
 Maximální zrychlení  1,2 m/s2
 Kapacita   42 míst k sezení, 220 k stání
 Délka vozu přes spřáhla  19 206 mm
 Šířka vozu  2 712 mm
 Výška vozu  3 662 mm
 Počet dveří pro cestující  2 x 4
 Šířka dveří  1 300
 Počet náprav  4
 Hmotnost  32 500 kg

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 5 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 23 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 9 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 23 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 5 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 12 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...