Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Už za rok můžeme mít v mobilech a foťácích nabíjecí baterie na kyslík

  14:48
Už v roce 2010 by měly přijít na trh nové nabíjecí akumulátory typu "zinc-air". Budou mít vyšší kapacitu než současné akumulátory, poskytnou rovnoměrnější zdroj elektřiny a vyšší bezpečnost. K produkci energie budou využívat kyslík z okolí, při nabíjení ho pak "vydechnou".

Zinc-air baterie využívá jako anodu zinek, jako katodu vzduch z okolí | foto: ReVolt

Příchod nabíjecích baterií typu "zinc-air" oznámila švýcarská společnost ReVolt. Tato již sto let známá technologie získávání proudu je zatím oblíbená jen ve specializovaných oblastech (baterie do sluchátek, případně experimentální elektromobily).

Dosud totiž nebylo možné tyto baterie nabíjet. Díky novému elektrolytu to ale už možné je a baterky prý nabídnou tři až čtyřikrát vyšší kapacitu než stávající typu Li-Ion a 300 až 500 nabíjecích cyklů.

Zinkové baterie mají překonat ty současné

Baterie jsou nedílnou součástí mnoha moderních zařízení, ať už jsou to mobilní telefony, osobní přehrávače, či fotoaparáty nebo automobily. A jedno mají společné: jejich kapacita je vždy nedostatečná.

Právě baterie bývají tím úzkým hrdlem, které brzdí techniky v rozletu. Navíc jsou mnohé stávající baterie (Li-Ion a další) povahy poněkud výbušné, a i když jde o události výjimečné, vědci pochopitelně pracují na nových technologiích pro uchování elektrické energie.

Firma ReVolt pracuje na konceptu Zinc-air baterií už od roku 2007. Už počátkem ohlásila plány překonat v současnosti populární Li-Ion baterie novými, nabíjecími akumulátory typu zinc-air. Jde o výsledek převážně finského výzkumu (SINTEF Group), ReVolt má také za úkol najít pro vyvinuté technologii využití a cílovou skupinu.

Vynález starý 100 let

"Zinkovzdušné" baterie existují již sto let, nabíjecí prototyp je ale žhavou novinkou. Zatím ještě dokonce ani není jasné, jak dlouho současné modely vydrží a kolik zvládnou nabíjecích cyklů.

Otestováno je zatím sto nabití, ovšem odborníci z ReVolt odhadují, že budoucí akumulátory by měly vydržet 300 až 500 nabití, což už pro většinu běžných využití postačuje, zvláště uvážíme-li, že nová baterie má nabídnout tři až čtyřikrát vyšší kapacitu "při zachování nebo dokonce snížení výrobních nákladů současných Li-Ion baterií."

A počítá se i s možností takové baterie snadno opravit a tím jejich životnost výrazně prodloužit. To připadá v úvahu zejména pro využití v hybridních nebo plně elektrických automobilech.

Pro auta ostatně ReVolt také připravuje vylepšenou (větší) verzi takovéto baterky. Místo pevného zinku využije speciální zinkovou tekutou směs, která bude moci proudit z "nabité" do "nenabité" části baterie a zpět. Tím by se výdrž baterie měla zvýšit až na 10 tisíc nabíjecích cyklů.

Jak funguje zinc-air baterie

Elektrická energie vzniká řízenou oxidací zinku za působení vzduchu z místnosti. Nejtěžší bylo zajistit opětovné nabíjení.

Princip zinkovzdušných baterií je známý již téměř sto let (viz časová osa), zinc-air baterie se dočkaly komerčního využití až ve 30. letech 20. století. Jejich nevýhodou ale od počátku byla citlivost na vlhké prostředí, což omezovalo jejich použitelnost.

Anodu a zároveň "palivo" zinc-air baterií tvoří zinek, katodu pak vzduch z místnosti. Reakcí kyslíku se zinkem vzniká oxid zinečnatý (ZnO) a uvolňuje se elektrická energie. Vzduch vstupuje do reakce obvykle prostřednictvím porézní uhlíkové katody, která navíc obsahuje vodu nutnou pro průběh reakce.

Anoda: Zn + 4OH- → Zn(OH)42- + 2e- (E = –1.25 V)

Elektrolyt: Zn(OH)42- → ZnO + H2O + 2OH-

Katoda: O2 + 2H2O + 4e- → 4OH- (E = 0.4 V)

Celková reakce: 2Zn + O2 → 2ZnO (E = 1.65 V)

Výhodou takovéto baterie je spolehlivost a snadná, ekologická likvidace, dokonce i možnost mechanického obnovení. Výhodou je také stálý a poměrně stabilní proud. Baterie se dnes používají například ve sluchadlech pro sluchově postižené a jsou oblíbené pro snadnou manipulaci. Nevýhodou je, že musejí mít neustálý přístup ke vzduchu, což omezuje některé možnosti použití. A zatím také neexistovaly baterie nabíjecí.

Nyní však baterie díky speciálním gelům a pojivům lze jak vybíjet, tak nabíjet, a navíc jsou i odolnější vůči vlhkosti. Při nabíjení baterie spotřebovává proud a přeměňuje oxid zinečnatý zpět na zinek, přičemž kyslík se uvolňuje do okolí.

Zdroje:

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

Finanční šéf Porsche: EU může odložit zákaz aut se spalovacím motorem

Porsche Taycan

VIDEO Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku...

  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 26 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 13 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Facebooku se AI vyplatí až za roky a Microsoft do ní šel kvůli Googlu

v diskusi nejsou příspěvky

3. května 2024

Kdo nemá generativní umělou inteligenci, jako by nebyl. Alespoň to tak vypadá u největších...

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi nejsou příspěvky

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi jsou 2 příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...