Logo na tričku/SMS na spodním prádle

Tak takto nějak by se v blízké budoucnosti mohli uživatelé mobilních informačních technologií domlouvat, či si předávat tajné zprávy - bez toho aby museli vzít do ruky své "hračky".

Možná, že Vám to zní v prvním okamžiku nesmyslně, ale připomenu-li vám např. látkovou klávesnici, o níž jsme informovali v loňském roce, už to tak nereálné není.

Zajímavé však je, kdo stojí za novinkou, kterou vám chci představit. Je to totiž společnost France Telecom, která na rozdíl od našeho domácího monopolního kolosu má zájem na tom, aby její zákazníci byli spokojeni a měli také přístup k nejnovějším technologiím. Touto novinkou jsou flexibilní optická vlákna, která mohou být vetkána do oblečení a mohou tak např. zobrazovat nejen statické, ale i pohybující se obrázky.

Tato technologiie by mohla být dalším z přelomů, které určují vývoj IT a pronikání do běžného života. Průnik by totiž znamenal, že by "displeje" mohli být vetkané např. do sak, košilí, či kabátů a ve spojení s některou z bezdrátových technologií by pak mohly v budoucnu snad i způsobit úplnou absenci mobilních přístrojů, jakými jsou např. mobilní telefony, kapesní počítače apod.

Jaké by mohly být výhody, které tato technologie přináší?

  • absence malých (a stále menších displejů) - obrazy budou zobrazovány na libovolně velkých zobrazovačích.
  • možnost individualizace oblečení a to bez nutnosti jeho permanentního obměňování.
  • možnost využití k reklamním účelům
  • možnost využití "prostých" látek k dekoraci obytných a kancelářských prostor a spousta dalšího.

Jedním ze způsobů použití může být např. "personalizace" dresů sportovních družstev. Tyto by totiž mohly obsahovat nejen pevně dané údaje, jakými jsou jméno hráče (hráčky) a jeho (její) číslo, ale navíc by tam mohla být celá řada reklamních textů, objevujících se vždy jen v ten správný okamžik.

To samé by nebylo špatné využít např. při prezentacích. Stačilo by totiž natáhnout libovolně dlouhé plátno a na něm by se pak bez projektoru zobrazovala příslušná data.

Jestliže chcete teď běžet do obchodu a koupit si pár metrů na oblek, klidně se zase posaďte. Tato technologie je ještě v plenkách, a ač jsou již vidět první aplikace při jejích prezentacích, jedná se stále ještě o "hudbu budoucnosti". 

Pro zvídavější z vás je zde ještě princip, na kterém pracuje - jedná se o  jakýsi download určité grafiky do daného oblečení. Data lze přenášet buďto ze stolního počítače, nebo např. z PDA, či mobilního telefonu. Prototyp, který by se měl dostat do regálů obchodů jako první, by měl kromě určitého typu oblečení (např. trička) obsahovat i softwarovou sadu, umožňující jednotlivému uživateli převod, či tvorbu oblíbených obrázků nebo textů, ale i jejich převod na daný kus oblečení.

Obrázky jsou ovládány pomocí flexibilního dálkového ovládání skrytého na rubu, či pod klopou. Toto ovládání umožňuje např. výběr konkrétního obrázku, či interval výměny několika motivů, nebo rychlost pohybu textu. Zároveň lze ovládat efekty jako např. posun, intenzitu, nebo jas obrázku v návaznosti např. na zvuku, či gestech.

Společnost Gartner Group odhaduje, že v roce 2010 bude vlastnit přes 60% populace v průmyslových zemích mobilní komunikační média, nebo počítače. Z toho důvodu se není čemu divit, když France Telecom považuje za normální, že by se v té době mělo více log a zpráv objevovat na oblečení uživatelů, než na displeji jejich kapesních počítačů.

Tak co vy na to, nemáte také chuť si tuto technologii pořídit? Třeba i vašim zaměstnancům by slušelo firemní oblečení s reklamou vaší společnosti :-)

Na setkání nad dalšími zajímavostmi a novinkami se těší

MR