Krátké zprávy

Proti robotům, kteří se po telefonu vydávají za lidi, se zvedla vlna kritiky. | foto: montáž: Pavel Kasík, Technet.cz, Profimedia.cz

Kontroverzní asistentka: Google slíbil, že se musí představit jako robot

  • 23
„Dobrý den, já jsem Líza a jsem robot.“ Tak přesně tato věta během působivé prezentace šéfa Googlu nezazněla. Když Sundar Pichai předvedl, že robotický telefonista je k nerozeznání od lidského a umí pohotově reagovat na dotazy, sklidil nadšený obdiv, ale i důraznou kritiku.

Minulý týden Google představil novou experimentální funkci Google Duplex. Sundar Pichai, šéf Googlu, pustil překvapenému publiku ukázky reálných telefonních hovorů, které vedl robotický asistent s restaurací nebo kadeřnictvím.

V ukázce je slyšet, že hlas zní velmi přirozeně, navíc je řeč robota prokládána vycpávkami typu „ehm“, „jo“ nebo „uh“. Google Duplex umí reagovat během desetiny sekundy, přestane mluvit, když začne mluvit druhá strana, a vůbec se chová velmi „lidsky“. Z reakcí lidí na druhé straně telefonátu lze soudit, že nemají ani tušení, že se baví s robotem.

Etický problém dalekosáhlých rozměrů

Je jednoduché si představit, proč Google v rámci experimentů nechtěl zdůrazňovat, že volá robot. Málokdo si chce povídat s robotem, případně by daný příjemce mohl mluvit tak, jak si myslí, že by měl na robota mluvit, což není pro rozpoznávání řeči, které je natrénované na běžné konverzaci, ideální.

Ale i tak se po předvedení této nové (zatím experimentální) funkce zvedla kromě obdivu i vlna kritiky. Lidem (včetně řady našich čtenářů) vadila představa, že by se bavili s robotem, aniž by o tom věděli. Novinář The New York Times, Zeynep Tufekci, označil Pichaovu prezentaci za děsivou:

09.května 2018 v 17:12, příspěvek archivován: 14.května 2018 v 18:49

Google Assistant making calls pretending to be human not only without disclosing that it's a bot, but adding "ummm" and "aaah" to deceive the human on the other end with the room cheering it... horrifying. Silicon Valley is ethically lost, rudderless and has not learned a thing.

Podle něj není v pořádku, aby stroj předstíral, že je člověk, a uváděl tak člověka na druhé straně v omyl: „Je neuvěřitelné, že lidé v Googlu to nezatrhli. Toto je obyčejné podvádění.“

Poznáte, že to není člověk?

Další audio ukázky v našem předchozím článku

S tím částečně souhlasí i výzkumník z Digital Ethics Lab z Oxfordu: „Tyto experimenty firmy Google se zdají být navržené tak, že oblafnou člověka (na druhé straně). Zdá se, že zjišťovali, zda dokážou přesvědčit člověka na druhé straně, že se baví s člověkem. Nevím, proč se místo toho nesnažili najít nejlepší a nejpoužitelnější způsob, jak jednat. Nemusíte přece někoho uvádět omyl, abyste s ním efektivně komunikovali. Nevím samozřejmě, zda bylo jejich cílem lidi uvádět v omyl, ale pokud to nebyl cíl, tak to přinejmenším zanedbali.“

Robot se bude muset představit jako robot, ujistil Google

Google původně nezmínil, zda se robot představí jako robot, nebo nechá druhou stranu v domnění, že se baví s člověkem. Sundar Pichai nicméně řekl, že „Google si dá práci s tím, aby to udělal tak, jak se patří“.

Na dotaz magazínu The Verge zástupce společnosti Google později uvedl, že „společnost cítí zodpovědnost informovat osoby, které přijdou do kontaktu s asistentem Duplex, že se baví se softwarem“. Tým, který vyvíjí produkt Asistent Google (Duplex má být jeho součástí) také hledá způsoby, jak zabezpečit tuto funkci proti zneužití. A že si lze představit nejeden způsob, kterým by šel lidsky znějící a reagující robot využít a zneužít.