YouTube jako továrna na peníze. Jak na tomto portálu funguje reklama?

  0:01aktualizováno  0:01
Vše se točí kolem peněz a na YouTube to není jinak. Jenže když se do reklamního kolotoče zamotají morálka a etika, může z toho být guláš, kde jsou všichni naštvaní. Dnes si vysvětlíme, jak reklamní systém funguje, a podíváme se na něj optikou všech stran.

Tvůrců jsou mraky, ale YouTubem se uživí jen malá část z nich. A ta to má stále těžší a těžší. | foto: Fotomontáž Tomáš Hegedüš

„Dny, kdy šlo všechno, skončily. Jak se platforma stává tradičním vysílacím kanálem, pro nezávislé či nové autory je stále těžší udělat si z tvorby živobytí. Starý YouTube byla bublina, která praskla a vzala s sebou mnoho z nás,“ říká pro Technet Derek Miller z videokanálu Explosm Entertainment.

Cyanide & Happiness

Cyanide and Happiness

Kreslené komiksy s nevybíravým a peprným humorem. Na YouTube jsou rozpohybovány jako Kraťasy (Shorts).

Účet sleduje přes osm milionů uživatelů a proslavil se díky černohumorným komiksům Cyanide & Happiness. Masivní fanouškovská základna vytvořila na YouTube díky reklamám stabilní příjem. Po mnohaleté existenci se ale tvůrci nedávno přihlásili a zjistili, že jejich kanál byl bez udání důvodu demonetizován - reklamní dojnice se odstřihla.

Pánové z Explosm nejsou první a zřejmě ani poslední. Než se podíváme blíže na jejich příběh, vysvětlíme si, jak reklamní systém na YouTube funguje a jak se někteří uživatelé mohou stát milionáři a pak snadno o příjem přijít.

Očima tvůrceJak vydělávat

Abyste mohli díky YouTubu vydělávat, musíte obsah vytvářet, nebo k němu mít patřičná práva. V opačném případě si vaše video velmi pravděpodobně najde strážce Content ID, o kterém jsme psali zde. Jakmile máte videoobsah, který splňuje podmínky platformy, můžete začít vydělávat.

Méně častou cestou je placená propagace. YouTube si ji definuje  jako „obsah vytvořený za úplatu pro třetí stranu nebo do kterého se sdělení třetí strany či produkt vkládá přímo.“ Jakmile tedy tvůrce někoho propaguje, musí zaškrtnout patřičné tlačítko a uživatelům se tato informace objeví pod videem. Pokud chtějí tvůrci diváky informovat zřetelněji, nabízí YouTube překryvnou textovou vrstvu, která běží během prvních sekund videa.

Prohlášení o product placementu

U takto označených videí se nadále mohou zobrazovat reklamy a díky informaci o product placementu se mohou eliminovat ty, které propagují konkurenci. Právě reklamy jsou nástrojem, který k vydělávání využívá většina tvůrců.

pouták Generace Youtube

SPECIÁL: Generace Youtube

První krokem k výdělku je zapnutí monetizace (zpeněžení) ve Studiu pro autory. Ovšem od 20. února to mají tvůrci ztížené: abyste si mohli zařadit do videí reklamy, budete muset během roku získat alespoň tisíc odběratelů a 4000 hodin sledování videa. To je mnohem přísnější než dřívější limit deset tisíc zhlédnutí, a může se jevit jako šikanózní pro malé kanály. K důvodu tohoto opatření se ale ještě dostaneme.

K reklamám je zapotřebí mít účet nejen na YouTubu, ale i na Google AdSense, což je marketingové království AlphaBetu. „Je to takový prostředník pro vyplácení peněz. Peníze z YouTubu se shromažďují v jeho peněžence,“ vysvětluje pro Technet český youtuber Tary. Jakmile vyplníte patřičné údaje, reklamní dveře jsou otevřené. Čekat v nich budete na zadavatele reklamy, na kterou se nyní podíváme z jejich úhlu.

Očima firemJaké jsou možnosti reklamy

YouTube funguje zejména díky reklamě, a není tedy překvapením, že využívá hned několik druhů. Na výběr je z následujících:

Formáty reklamy na YouTube

zdroj: YouTube

Pro uživatele jsou jedny z nejnepříjemnějších videoreklamy před nebo během videa. Autoři si mohou vybrat, zda půjdou přeskočit, či nikoli. Výhodou přeskočitelných je délka: lze si nastavit cokoli od pětisekundového spotu po klidně hodinovou reklamu. Druhým plusem je limit: zadavatelé zaplatí pouze tehdy, když uživatelé zhlédnou buď celý klip, nebo alespoň třicet sekund.

Speciálním typem jsou tzv. mikrospoty (Bumper Ads), které trvají přesně pět sekund. Než se tedy nabídne možnost přeskočení, reklama již končí. Nepřeskočitelné reklamy mají nastavený limit 15 - 20 sekund. Firmy si mohou vybrat i cílení reklamy podle mnoha kategorií jako území, demografie nebo témata, které YouTube sbírá spolu s Googlem.

Jak vám YouTube vnucuje videa? Nahlédněte pod pokličku algoritmu

Většina videí, která vídáte, spadá do kategorie TrueView. Elitní oblastí je Google Preferred, který zastřešuje nejpopulárnější videa a kanály s „kvalitním obsahem“. Kdo do něj patří? To určuje skóre, které je kombinací sledovanosti (počet zhlédnutí) a aktivity (počet lajků a komentářů).

Jenže i pokud jste jedním z nejsledovanějších youtuberů, skóre vám nepomůže. Přesvědčil se o tom známý americký vloger Logan Paul, kterého po natočení mrtvého těla v japonském lese z Google Preferred odstřihli. Právě tady začíná lidský faktor etiky a spolu s ním kontroverze cenzury a diskriminace.

Očima YouTubeKrutý cenzor, nebo byznysman?

„Scéna se čistí, obsah je hlídaný a přijde mi, že už nepanuje svoboda jako dřív. Dost tvůrců mění svoje videa tak, aby ‚přežili´ a mohli vydělávat. Jejich tvorba kvůli tomu dnes vypadá úplně jinak,“ stýská si Tary.

Logan Paul na tom skončil ještě dobře. Nepatří už sice mezi tvůrčí smetánku, stále ovšem díky reklamám na YouTube vydělává. Tým z Explosm Entertainment jednoho dne na kanálu spatřil, že ikona zeleného dolaru zežloutla. A to znamená jediné: váš obsah nadále není vhodný pro inzerenty.

Nejlépe placení youtubeři loňska.

Nejlépe placení youtubeři loňského roku

„To bylo vše, nic víc nám YouTube nesdělil,“ říká pro Technet Miller z Explosm. „Mluvili jsme s našimi kolegy ze Studio71, kteří jako my vnímají, že se demonetizace nabaluje a slýcháme o ní z dalších a dalších stran.“ Nyní tak složitě shánějí peníze přes crowdfundingový portál Patreon, aby si nadále dokázali udržet současné zaměstnance a vybavení.

Nutno podotknout, že krátké skeče Cyanide & Happiness korektní opravdu nejsou. Peprné vulgarity střídá černočerný humor s nahotou, byť kreslenou. Na druhou stranu to bylo roky v pořádku a mohlo by se jevit, že to animátoři mohou oprávněně vnímat jako nespravedlivou diskriminaci.

Jenže tak černobílé to není. YouTube není cenzor z vlastní vůle, chce dvě věci: vydělávat a působit přitom dobře. Vlnu demonetizace odstartoval článek v britských Timesech o pedofilech srocujících se v komentářích pod videi. I v reakci na něj opustily YouTube houfy vlivných značek jako Adidas, Deutche Bank či Lidl. A to je pro marketingové oddělení a výplatní pásky samozřejmě malér.

Egyptský soud nařídil zablokovat YouTube, nelíbí se mu video o Mohamedovi

Protože morální hodnoty nezměří stroje ale pouze lidi, dostala práci armáda lidí. Kontroleři vytipovávají kanály, které nejsou stoprocentně seriózní či korektní, a platforma je postupně demonetizuje.

Tary doplňuje vlastní zkušenost: „Žlutý dolar se může objevit i u jednotlivých videí. Ta pak YouTube nenavrhuje a nepromuje. U jednoho videa mi jej takto označili, i když mi přišlo v pořádku. Podal jsem protistížnost a verdikt byl stejný. Když jsem se na video vrátil za dva týdny, už zase jelo na zeleném dolaru. Ale sledovanost už logicky nebyla a přišel jsem tak o zisk.“

YouTube vyšel vstříc firmám a pro tvůrce bude stále těžší zpeněžit své dovednosti. Bohužel pro ně zatím neexistuje srovnatelně rozšířená alternativa a možnost odejít, jako to udělali někteří zadavatelé inzerce, nemají.

V anketě nešlo do 8:00 hlasovat kvůli špatnému načasování, za chybu se autor hluboce omlouvá.

Měl by YouTube regulovat obsah a demonetizovat kanály, pokud jsou nějakým způsobem nevhodné?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 29. června 2018. Anketa je uzavřena.

Ne 817
Ano 728

Kdo ovlivňuje podobu vaší hlavní stránky Facebooku a jak na něj vyzrát

Jak vám facebook sestavuje obsah hlavní stránky na míru?

Zajímalo vás někdy, proč na Facebooku vídáte příspěvky v pořadí, v jakém jsou? Odpovědí je News...

Video bylo zablokováno. Jak Youtube zvládá kontrolovat miliardy videí

Content ID

Běžní uživatelé o programu Content ID mnohdy neslyšeli. Autoři mu fandí, protože díky němu získali...

Jak vám Google vnucuje videa? Nahlédněte pod pokličku YouTube

Youtube pod pokličkou

Při brouzdání po YouTube vás zřejmě napadlo, na základě čeho vám doporučuje videa. Ponořte se s...

YouTube jako továrna na peníze. Jak na tomto portálu funguje reklama?

YouTube jako továrna na peníze

Vše se točí kolem peněz a na YouTube to není jinak. Jenže když se do reklamního kolotoče zamotají...

 

Nejčtenější

Unikla hesla rekordních 773 milionů uživatelů. Najdete tam to svoje?

Není heslo jako heslo. Či spíše heslo jako heslo vlastně ani není heslo.

Více než miliarda unikátních kombinací e-mailu a hesla unikla na web v zatím rekordní databázi přístupových údajů....

Jeden „drát“ by stačil pro celou ČR. Nové elektrické vedení láme rekordy

Transformátor pro 1 110 kV vedení v Číně, který postavila firma Siemens. Na...

Provozovatel čínské přenosové sítě spustil nejvýkonnější a nejdelší vedení světa. Putuje jím elektřina o napětí více...

Nájemný vrah doplatil na svůj koníček, udaly jej chytré sportovní hodinky

Mark Fellows na snímku z desetikilometrového závodu v Manchesteru v roce 2015

Britský běžec a cyklista Mark Fellows byl odsouzen k doživotnímu trestu za dvojnásobnou vraždu. K jeho odhalení a...

Tito lidé neexistují. Počítač si je vymyslel, napodobí rasu i vlasy

Fotografie neexistujících celebrit generované neuronovou sítí Nvidia na základě...

Podívejte se na fotky lidí, které jste nikdy nepotkali a nepotkáte. Počítač si je totiž vymyslel. Generativní...

Skylink znovu zdražuje servisní poplatek i nejlevnější balíček

Logo Skylink

Satelitní platforma Skylink přistoupila po roce ke zdražení tzv. servisního poplatku, který platí uživatelé základní...

Další z rubriky

Hity, které přežily: výběr nejlepších článků Technet.cz za rok 2018

Muskův kabriolet Tesla Roadster s figurínou Starman se vznáší ve vesmírném...

Elon Musk, rudý Měsíc a Stephen Hawking. Co mají společného? Kromě vesmíru také to, že tato témata v roce 2018...

Facebook musel opravit chybu, která dala všanc data milionů uživatelů

Facebook logo

Na konci minulého týdne společnost Facebook oznámila, že v září musela opravit chybu, která zpřístupnila fotografie z...

Tipy na weby: najděte si levný benzin nebo si proklepněte budoucí školu

Mapy.cz

Interaktivní mapa prozradí, kde lze natankovat nejlevněji pohonné hmoty i s pohledem na dosavadní vývoj ceny. Informace...

3 nejčastější úrazy dětí a první pomoc: Víte, jak se zachovat?
3 nejčastější úrazy dětí a první pomoc: Víte, jak se zachovat?

Hlídáte je jako ostříž, ale stačí vteřinka nepozornosti a neštěstí je na světě. Pád na hlavičku, opaření nebo vdechnutí předmětu patří mezi nejčastější úrazy dětí. Jak je správně ošetřit, aby následky byly co nejmírnější?

Najdete na iDNES.cz