Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Microsoft: Pozor, Google čte vaše osobní maily, pojďte radši k nám

Společnost Microsoft spustila novou kampaň, která má za úkol oslabit popularitu služby Gmail a ukázat v lepším světle novější Outlook.com. Série videí, anket a příkladů má poukázat na přílišné zásahy do soukromí. Google se jich údajně dopouští tím, že uživatelům ukazuje reklamy na základě klíčových slov v e-mailech.
Microsoft pokračuje ve své kampani Scroogled proti společnosti Google.

Microsoft pokračuje ve své kampani Scroogled proti společnosti Google. | foto: Profimedia.cz

"Google prochází všechny vaše e-maily a hledá v nich klíčová slova, aby vám mohl zobrazit na vás zacílené reklamy," varuje Microsoft v rámci své útočné kampaně Scroogled.com. Upozorňuje na dlouho známý fakt, ovšem podle studie, na kterou odkazuje, zdaleka ne všichni vědí o tom, že Google vybírá reklamy i na základě textu soukromých e-mailů.

Cílem kampaně je upozornit na relativně novou e-mailovou službu Outlook.com, kterou Microsoft spustil v létě 2012. Outlook.com výrazně vylepšil a zrychlil ovládání webového e-mailového klienta a podle tehdejších recenzí se inspiroval populárními funkcemi z Gmailu a přinesl některé nové, zatímco v jiných (např. bezpečnosti) za Gmailem zaostával.

Už tehdy bylo jasné, že Microsoft chce ulovit alespoň některé z více než 400 milionů uživatelů Gmailu. Současná kampaň je zaměřená na cílené reklamy, které tvoří jádro podnikání společnosti Google nejen u e-mailů, ale i ve vyhledávání nebo na YouTube.

Stránka Scroogled.com, kde Microsoft upozorňuje na cílené reklamy Gmailu

"Naše reklamy zajišťují, že jsou služby Google dostupné bez poplatků. Ze všech sil se snažíme, aby naše reklamy byly bezpečné, neobtěžovaly uživatele a byly pro něj relevantní," reagoval Google. Zdůrazňuje, že klíčová slova hledá v e-mailech automatizovaný algoritmus, podobný tomu, který prohledává poštu a vyřazuje z ní spamové zprávy.

Opakování stejných argumentů

Není to zdaleka poprvé, co se algoritmus zobrazování reklam stal důležitým tématem. Poprvé to bylo krátce po představení Gmailu veřejnosti v roce 2004. Služba nabídla tehdy zcela nevídaný 1 GB prostoru. Protože Google oznámil tuto novinku 1. dubna, považovali ji mnozí komentátoři za pouhý Apríl, a Google tak musel opakovaně ujistit, že tehdy nevídanou službu myslí zcela vážně. I přes nutnost pozvánek si služba v následujících měsících získala velkou pozornost a popularitu.

"Ani Larryho Page ani Sergeye Brina (zakladatele Googlu, pozn. red.) ani žádného z vývojářů nenapadlo, že někteří uživatelé ponesou krajně nelibě zásah do soukromí, když počítače Googlu budou pročítat jejich e-maily a podle určitých slov generovat sponzorované odkazy," píše David Vise v knize Google Story. Podle něj si zakladatelé neuměli představit, že by veřejnost mohla nepochopit, že jde pouze o počítačový algoritmus, který se skutečným "čtením cizích mailů" nemá nic společného.

Na Google se sesypaly výtky médií i zájmových skupin. "Pečlivě vypěstovaná image Googlu coby bojovníka za svobodu se zhroutila, protože najednou vypadal jako Velký bratr, který milionům uživatelů nahlíží přes rameno," míní Vise.

Google podle Larryho Page tehdy neudělal chybu tím, že funkci cílených kontextových reklam spustil, ale tím, že ji lidem dostatečně nevysvětlil: "Pár věcí jsme se naučili. Mohli jsme to posílání zpráv vyřešit lépe. Lidé o tom začali mluvit, aniž si to mohli nejdřív vyzkoušet. Nečekal jsem, že o to projeví takový zájem. Byla to jediná věc, kterou dostali do ruky, a tak to vyvolalo spoustu kontroverzí."

Tyto kontroverze zkusil Microsoft rozdmýchat několikrát, proslavilo se třeba video Gmail Man. Antropomorfizovaný Gmail zde v krátkém spotu ukazuje, jak může být znalost osobních detailů z e-mailů lidem nepříjemná.

Gmail Man! je dalším videem od Microsoftu, které poukazuje na to, že Gmail...
Gmail Man! je dalším videem od Microsoftu, které poukazuje na to, že Gmail...

Gmail Man! je dalším videem od Microsoftu, které poukazuje na to, že Gmail nabízí reklamu na základě textu mailů.

Zprávy uživatelů pochopitelně nečte žádný živý člověk. Namísto toho je cílení reklam podobné spamovému filtru. I ten využívá počítačové analýzy textu včetně vyhledávání určitých klíčových slov. Stejně tak musí pochopitelně každý poskytovatel e-mailů "číst" osobní dopisy, pokud v nich chce fulltextově vyhledávat.

Za relevantnější výtku lze považovat fakt, že klíčovými slovy ze soukromé pošty jsou inspirované i reklamy, které uživatel vidí mimo Gmail, např. na jiných webových stránkách. Takzvaný re-targeting (znovu-cílení) reklam spustil Google v roce 2010. Uživatelé přihlášení ke svému účtu Google si mohou nastavit způsob, jakým jsou na ně reklamy cíleny, na speciální stránce Google Ad Preferences.

Fakticky správná, ale urážlivá a nekonstruktivní kampaň

Nová videa v rámci kampaně Microsoftu upozorňují především na to, že Google "čte osobní e-maily" a navíc jeho cílení reklam není vždy přesné. Ukazuje dokonce příklady, kdy na základě mylně interpretovaných klíčových slov jsou uživateli nabízeny nesouvisející reklamy. Cílení reklam na základě klíčových slov je pochopitelně spíše záležitostí konkrétních inzerentů, kteří klíčová slova volí.

Microsoft na příkladech ukazuje, jak Gmail cílí reklamy.
Microsoft na příkladech ukazuje, jak Gmail cílí reklamy.

Microsoft na příkladech ukazuje, jak Gmail cílí reklamy, a jak se mu to občas nedaří.

Televizní reklamní spot Microsoftu pak ukazuje dva kolegy: muž se od ženy dozví, že jej Google sleduje a nabízí mu reklamy. "Tak to se mnou teda pěkně vygooglili!" stěžuje si. V originále "I got scroogled" naráží na slovo "screwed" (vulgarismus pro, mírně řečeno, "to se mnou vyběhli"). Microsoft údajně trvá na tom, že slovo naráží na strýčka Skrblíka (v originále Scrooge), ale není to rozhodně první asociace, která diváky napadne.

Microsoft si dal velký pozor, aby o Gmailu netvrdil nic, co není pravda. I tak si vysloužil za svou negativní kampaň kritiku. Především proto, že místo toho, aby přetahoval zákazníky od Googlu kvalitou svých produktů, novými nápady a inovacemi, snaží se o zastrašování uživatelů. "Proč prostě nepřekonat Google tím, že udělají lepší produkt?" ptá se Dan Lyons z ReadWrite, a dodává: "Problém je, že Microsoft to zvážil, zjistil, že to nejde, a spustil místo toho tyto negativní reklamy."

Autor:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 7 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 16 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 17 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...