Neděle 29. ledna 2023, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 29. ledna 2023 Zdislava

Etický kodex internetové reklamy změní pravidla na webu

  12:35
Erotická reklama na webech pouze od 22 do 3 hodin, každý banner s jasným označením, že se jedná o inzerci. Takovýto etický kodex internetové reklamy byl včera přijat. Řídit by se jím měla velká část českého internetu.

Erotická reklama na webech pouze od 22 hodin 3 hodin, každý banner s jasným označením, že se jedná o inzerci. Klamavá reklama by měla vymizet, agresivním formátům zřejmě odzvoní. Takovýto etický kodex internetové reklamy byl přijat valnou hromadou na včerejší tiskové konferenci Sekce vydavatelů internetových titulů (SVIT) a řídit by se jím měla podstatná část českého internetu.

Ačkoli kodex není závazný, očekává se, že jej budou zpočátku dodržovat minimálně všechny organizace sdružené ve SVITu. "Postupem času se jistě přidají i ostatní," domnívá se PhDr. Jan Pochman, koordinátor mediálních služeb Unie vydavatelů.
Přestože by se mohla pravidla zdát především reklamním agenturám příliš přísná, není tomu tak.

Podle člena Výkonné rady SPIR a jednoho ze spolutvůrců kodexu Tomáše Kostrhouna je ustanovení plně přijatelné pro servery i reklamními agentury. "Po celou dobu jsme tvorbu kodexu konzultovali tak, aby byl skousnutelný pro všechny strany," dodal Kostrhoun.

Ustanovená pravidla nejsou až tak striktní ani podle Pochmana a v podstatě navazují na pravidla pro jiná média, jako je televize nebo tisk.

Hlavním cílem ustanovení kodexu bylo přiblížit internet na úroveň ostatních médií i na poli reklamy. Vypracování ustanovení trvalo zhruba půl roku.

 

Etický kodex internetové reklamy

Erotická reklama

  1. Erotickou reklamou se rozumí jakákoliv komunikace erotických služeb a produktů poskytovaných prostřednictvím internetu i mimo něj.
  2. Erotická reklama se smí na veřejně přístupných internetových médiích zobrazovat pouze v době od 22.00 – 03.00 hod. (SEČ)
  3. Výjimku tvoří erotická reklama formou vkládaných nekomerčních textových inzerátů, která se na internetu může objevovat pouze ve specializovaných sekcích médií. Erotická reklama se dále může zobrazovat na erotických serverech. Přístup na tyto servery musí být omezen pro osoby mladší 18 let.

 Klamavá reklama

    1. Klamavou reklamou se rozumí jakákoliv mediální komunikace, která záměrně uvádí uživatele v omyl. Jedná se především o bannery ztvárněné systémovými hláškami, výherními bannery atd. Cílem této komunikace je především proklik uživatele přes reklamní formát na cílové stránky pomocí záměrného uvedení uživatele v omyl.
    2. Klamavá reklama se nesmí zobrazovat na všech reklamních pozicích komerčních i jiných serverů.

    Skrytá reklama

    1. Všechny reklamní plochy na internetových stránkách musí být viditelně označeny slovem „reklama“, nejlépe na horním okraji reklamní plochy.
    2. V případě, že jsou placené inzeráty uveřejněny na internetových stránkách formou, která by mohla internetového uživatele vést k domněnce, že se jedná o redakční materiál, je povinností takto uveřejněný reklamní materiál viditelně odlišit od materiálů redakčních.

    3. Odlišení je nutné provést viditelným označením reklamního materiálu (článku) slovem „reklama“, „tisková zpráva“, „komerční příloha“, „komerční sdělení“ nebo jiným obdobným označením a to v úvodu celého reklamního materiálu. Označení musí být zpracováno takovým způsobem, aby bylo internetovému uživateli bez podrobného čtení ihned zřejmé, že se jedná o reklamní materiál.
    4. Pokud je na reklamní materiál (např. PR článek) někde na serveru umístěna upoutávka, je nutné označit nejen reklamní materiál samotný, ale rovněž tuto upoutávku.
    5. V případě, že je součástí emailů zasílaných provozovatelem internetového serveru internetovým uživatelům, kteří si jejich zasílání vyžádali (newslettery apod.), reklamní sdělení, je nutno jej od redakčního obsahu emailu viditelně odlišit a označit jej slovem „reklama“, „komerční sdělení“ nebo jiným obdobným výrazem.

     Agresivní reklamní formáty

    1. Agresivními reklamními formáty se rozumí takové formy reklamy, které technicky zabraňují čtenáři v obvyklém využití daných internetových stránek (např. čtení článků, prohlížení obrázků apod.), tedy reklamy typu interstitial, out of the box, roll-out apod.
    2. U agresivních reklamních formátů musí být umožněno jejich ukončení, resp.přeskočení probíhajících animací a to pomocí tlačítka „přeskočit“, „ukončit“ nebo jiným obdobným způsobem, kdy bude čtenářům zřejmé, jak probíhající reklamu ukončit.

Související odkazy:

 

  • Nejčtenější

„Nadzvukový strategický bombardér“ Mjasiščev M-50 byl falešným strašákem

V roce 1959 vzlétl prototyp vizuálně zajímavého stroje Mjasiščev M-50. Sověti chtěli nadzvukový letoun pro dopravu...

Až dostaneme západní tanky, Rusové budou zase utíkat, říkají vojáci

Exkluzivně V těchto dnech se s napětím očekává rozhodnutí ve věci poskytnutí německých tanků Leopard 2 obráncům Ukrajiny, kteří...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kapitán letadla měl infarkt. Tragicky havarovalo v poli za Londýnem

Jednu z nejhorších leteckých katastrof zapříčinil infarkt kapitána letadla Trident společnosti British European...

NASA se bojí výbuchu Starship. SpaceX tak připraví další rampu pro Crew Dragon

Floridská odpalovací rampa LC-39A je v současnosti jediná, odkud SpaceX může provádět starty kosmické lodi Crew Dragon...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K čemu jsou tobolky, které marsovský rover odhazuje na povrchu Rudé planety

Těsně před vánočním svátky zanechal rover Perseverance na povrchu Marsu malý dárek. Bylo to titanové pouzdro, které...

Několik lidí se dostalo na dotyk ke klenotům. Hrad je označil za odborníky

Premium Zatímco jiní mrzli v několikahodinových frontách venku před katedrálou svatého Víta, aby z několika metrů spatřili na...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Fotbal se mění, Slavia také. Trpišovský exkluzivně o trendech i návratu Stancia

Premium Když se ve chvilce volna vyrazil projít po pískovcových útesech a díval se, jak do skal narážejí mořské vlny, hlavou mu...

Královská rodina zveřejnila zprávu o úmrtí nejdříve na Twitteru

Hned po informování úřadující britské premiérky se zprávu o úmrtí královny Alžběty II. dozvěděla i veřejnost, a to...

Počítače se stanou neviditelnými. Jak cloud computing změní budoucnost

Díky cloud computingu lze využívat výkonné technologie s minimálními investicemi. Je všude přítomný a škálovatelný....

Mastodon, Hive a další. Jaké jsou alternativy, když nechcete Muskův Twitter

Nelíbí se vám, kam Twitter pod vedením Elona Muska směřuje, nebo se vám síť zkrátka jen omrzela? Internet nabízí mnoho...

Má radši psy než kočky, úložiště měl z lega. 10 věcí, které jste o Googlu nevěděli

Premium Google je pojem. Není snad civilizovaného člověka, který něco o této značce někdy nezaslechl. Když se ponoříte do její...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Evropu čeká nemovitostní zvrat, varují experti. Hrozí potíže s financemi

Problémy s financováním exkluzivních staveb v evropských metropolích naznačují, že by Evropu mohl na realitním trhu...

Z šestnáctileté dívky se vlivem vzácného onemocnění stala stařenka

Raizel Grace Calago z Filipín se ještě před dvěma lety účastnila soutěže krásy. Dnes ale vypadá jako padesátiletá žena...

Zemřel hudebník Petr Hošek, hlas a tvář punkové kapely Plexis

Ve věku nedožitých 56 let zemřel po krátké nemoci Petr Hošek, zakladatel a hlavní tvář legendární pražské punkové...

Evu Decastelo mi kdysi vyfoukl Ruppert, měl větší tah na branku, říká Třeštík

Fotograf Tomáš Třeštík vyměnil loni spisovatelku Radku Třeštíkovou, se kterou má dvě děti, za novou partnerku,...