Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chytráci nám chtěli prodat předraženou doménu. Zavolat mohou i vám

Když se nerozhodnete ihned, prodáme doménu s vaším jménem konkurenci, vyhrožuje hlas ze sluchátka. Firma České doménové centrum už několik měsíců využívá jednoduchou fintu, jak vydělat na neznalosti českých firem i jednotlivců.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

"Dobrý den, jste majitelem domény XYZ.cz?" zavolají vám domů nebo do firmy. "Jsme doménové centrum a jeden náš klient nás požádal, abychom mu registrovali domény XYZ.eu, .com, .info a .org. Systém nám zobrazil, že vy vlastníte doménu XYZ.cz, a tak vám chceme nabídnout přednostní zakoupení těchto domén. Rozhodnout se ale musíte rychle, než to zaregistrujeme již zmíněnému klientovi."

Pokud v telefonu uslyšíte něco podobného, nic si nekupujte. Pravděpodobně se vám snaží prodat předraženou službu. Navíc informace, které vám firma podává, bývají zavádějící. A nemějte strach, i když vám operátorka milým hlasem vyhrožuje, že domény s vaším jménem prodají někomu jinému, nestane se tak.

Čtyři tisíce místo sedmi stovek

S podobným fíglem hraničícím s podvodem se setkala i jednatelka jisté společnosti, která poté kontaktovala redakci Technet.cz. Celý průběh podivné transakce jsme tak sledovali téměř v přímém přenosu. Roli jednatele převzal zástupce naší redakce.

Zatím se skutečná jednatelka dozvěděla, že záhadný klient chce koupit jejich doménu s mezinárodními koncovkami, a že teď mají poslední šanci mu v tom zabránit. Nebylo těžké zjistit, že podobný telefonát není v Česku zdaleka ojedinělý.

Jednatelka se dozvěděla také cenu: "Čtyři tisíce za všechny čtyři domény, plus obnovovací poplatky každý rok," sdělila jí ochotná slečna z Českého doménového centra. Skutečná cena je víc než čtyřikrát nižší.

Varování první: vysoká cena

Pozor na České doménové centrum

Budou na vás tlačit, budou vás strašit a žádat přemrštěnou cenu

1) Nenechte na sebe tlačit. Pokud vám operátorka dává na rozhodnutí o koupi pouze několik málo hodin, je to podezřelé.

Zásada obecně zní: nic jste si neobjednali, je tedy divné, že vám někdo po telefonu něco nabízí.

2) Nenechte se zastrašit. Pokud vás nabízející bude strašit tím, že doménu prodá "konkurenci", která o ni má zájem, porušuje povinnosti vůči ní. Navíc žádná konkurence pravděpodobně neexistuje.

3) Nenechte se oškubat. Zjistěte si skutečnou cenu domény (platí obecně u všech druhů zboží a telefonického marketingu obzvlášť). Je několikanásobně nižší, než za kolik vám ji nabídne České doménové centrum. Informace zde.

Nejpozději tady by se tedy měl každý oslovený zarazit. Registrace mezinárodních domén se pohybuje kolem 225 Kč za rok (včetně DPH). Cena čtyř domén by tedy rozhodně neměla přesáhnout tisíc korun. Na druhou stranu, cena pro koncového zákazníka je pochopitelně smluvní, a tak je plně v rukou firmy, jakou cenu za doménu si řekne. Zákazník by ostatně během dvou minut vyhledávání na internetu zjistil, že cena je nečekaně vysoká a není konkurenceschopná.

Za zmínku stojí, že stránky Českého doménového centra vůbec neobsahují ceník služeb, pouze jejich nabídku. Pravděpodobně tak spoléhají na jiný zdroj zakázek: telefonický "marketing".

"Zákazník by nikdy neměl provádět žádné objednávky pouze na základě toho, že mu někdo zavolá, aniž by měl k dispozici dostatek informací," varuje Ondřej Filip, výkonný ředitel sdružení CZ.NIC, které zodpovídá za české domény. "Doporučuji obrátit se na seriózní společnost, která se internetovými doménami zabývá. Takovými společnostmi jsou akreditovaní registrátoři internetových domén .CZ."

Varování druhé: nátlak časovou tísní

Kdykoli vás neznámý člověk či firma tlačí do nějaké transakce a ohání se časově omezenou nabídkou, je třeba mít se na pozoru. Dost možná nechce, abyste měli čas poradit se s odborníkem nebo porovnat ceny s konkurencí.

Zavolali jsme na telefonní linku jménem jedné firmy, která nás na tuto "ultimátní nabídku" upozornila. Paní z Českého doménového centra, na nás bezesporu spěchala: "Potřebovala bych to ale vědět co nejdřív, protože dneska v pět hodin už musím ten požadavek vyřídit." Je 15:50, a tak, když nereaguji nijak nadšeně, dodává: "Maximálně zítra do deseti hodin dopoledne. Mně je vlastně jedno, jestli to zaregistruji vám nebo té druhé firmě."

Varování třetí: záhadný druhý klient

Asi nejzajímavějším prvkem tohoto "marketingu" je onen záhadný klient. Prý má zájem o naše domény s mezinárodními koncovkami. Pořád se o něm ale mluví v narážkách: "Obdrželi jsme požadavek od našeho klienta", "systém nás upozornil", "budeme muset pokračovat v procesování požadavku"... Kdo je vlastně ten klient?

Samozřejmě od začátku firmu podezírám, (stejně jako mnozí lidé v internetových diskusích, kde se o tomto triku mluví už pár měsíců), že je to klient smyšlený, nebo alespoň domluvený, zkrátka falešný. Chci od operátorky jasné slovo, hraji si na neznalého: "Já nevím, jestli ty mezinárodní koncovky potřebujeme, vždyť to .com je nějaká cizí doména, ne? To si snad ani nemůžu registrovat, nebo jo? To je ten váš klient ze zahraničí, a nebo je to někdo z Česka?"

"Ano, je to česká firma," slyším jasnou, ale polovičatou odpověď.

Kolik ve skutečnosti stojí doména?

Domény .cz, .com, .eu, .org i .info stojí kolem 225 Kč na rok včetně DPH, cena se může lišit dle nabídky dalších služeb.

Snad má firmu vylekat, že bude nějaký její konkurent využívat "jejich doménu" s koncovkou .com nebo .eu a mást tak zákazníky. Lze předpokládat, že část českých firem na tuto fintu skočí. Zvlášť, když nemají s doménami a webovými stránkami mnoho zkušenosti a nemají povědomí ani o relativně nízkých cenách.

Ostatně, vybrat si snadný cíl je pravděpodobně celkem jednoduché, stačí se zaměřit na malé podniky, které nemají vlastní IT oddělení nebo neaktualizované, podomácku vyrobené stránky. Zde má operátor dobrou šanci v časovém tlaku firmu přesvědčit, aby si domény koupila a zabránila tak oné "konkurenční firmě", aby mezinárodní domény získala.

Záhadný klient vycouval?

"Naše" firma nabídku Českého doménového centra odmítla. Čekali jsme tedy, zda budou domény, o které má "jejich klient" zájem, další den nedostupné, prodané. Ale i po třech týdnech jsou tato doménová jména stále na prodej. O tom ostatně svědčí fakt, že jednu z nich si "naše" firma nakonec skutečně koupila, samozřejmě prostřednictvím jiného registrátora. Zaplatila za ní asi pětkrát nižší cenu, než nabízelo České doménové centrum.

"Pokud by skutečně žádný klient neexistoval a daná společnost uváděla jeho zájem pouze jako vějičku proto, aby nalákala klienty, jednalo by se o jednání, které je v rozporu s českým právem," vysvětluje JUDr. Vladan Rámiš: "Šlo by minimálně o porušení zákona o regulaci reklamy, ve vztahu ke konečným zákazníkům-nepodnikatelům. Pak by se jednalo o tzv. klamavou obchodní praktiku podle Zákona na ochranu spotřebitele, vůči konkurentům o nekalou soutěž."

"Pikantní je, že i pokud by onen záhadný klient existoval, bylo by vyzrazení jeho zájmu o dané domény pro změnu porušením povinností vůči němu," dodává Rámiš.

Dvě firmy, stejná finta

Sdružení CZ.NIC, správce českého doménového prostoru, se k případu vyjadřuje ještě přísněji. Na pochybné praktiky při aktivním prodeji domén už několikrát upozorňovalo, například v článcích Jak se dá také vydělávat na doménách a O České doménové centrále podruhé, v nichž jsou popsány praktiky společnosti Česká doménová centrála s.r.o., na kterou CZ.NIC podalo trestní oznámení pro podezření z podvodu. Česká doménová centrála je ostatně svými praktikami známá, informovaly o nich i celostátní televize. O téměř identických praktikách firmy České doménové centrum zatím tolik informací k nalezení není.

"Česká doménová centrála a České doménové centrum jsou různé společnosti, které podnikají stejným způsobem. S ničím podobným jsme se dosud nesetkali, nicméně je třeba zmínit, že stejně jako v případech, které se doménových jmen netýkají, je třeba být obezřetný a sledovat, s kým vstupuji do smluvního vztahu, za jakých podmínek a k čemu se vlastně zavazuji," řekl Ondřej Filip, výkonný ředitel sdružení CZ.NIC.

Na nátlakové metody a podávání zavádějících informací jsme se zeptali i přímo firmy České doménové centrum. Odpovědi jsme se však zatím nedočkali.

Přepis telefonického rozhovoru s Českým doménovým centrem

Zavolali jsme do Českého doménového centra, reagovali na nabídku, kterou učinili jedné české firmě a zahráli si na naivního zákazníka. Za zmínku stojí především nepopiratelný časový nátlak a také odkazování se na záhadného klienta, kterým má být česká firma.

Dobrý den, Pavel Kasík, mluvím prosím s (jméno operátorky).
Ano, to jsem já.
Dala mi na Vás číslo paní (jednatelka firmy, která nás kontaktovala). Já jim dělám stránky a prý jste jim nabízeli něco ohledně domén, můžu se zeptat, co to bylo?
Tak prosímvás, šlo o to, že my jsme tady dostali požadavek od klienta, který si chtěl zaregistrovat domény pod stejným názvem, jako mají oni, ale s jinými koncovkami?
Jako s koncovkami .info, .com, nebo...?
To já vám teď nemůžu říct, já u sebe teď tu složku nemám. Zkrátka jiná firma si chtěla zaregistrovat tyhle domény, a šlo o to, že při zpracování toho požadavku nám tu vyjela ta vaše firma s tím "cézetkem", a proto já jsem byla pověřená, ať to takhle ověřím.
Takže to vlastně děláte, abyste nepoškodili toho člověka, co má tu .cz doménu.
Abysme ho nepoškodili, tak mu zavolám, ale jinak mně je jedno, komu to registrujeme.
Rozumím. Já teda nevím, když chci registrovat tu doménu .com, jestli na to musím být v zahraničí?
Ne, to nepotřebujete.
Takže to byla nějaká česká firma, která ten požadavek zadala.
Ano, česká firma.
A když si to nezaregistrujeme, tak si to registrují oni?
Ano, přesně tak.
A máme nějakou lhůtu na rozmyšlenou?
No ten požadavek byl vznesen dneska, takže my to musíme registrovat dnes do páté hodiny, maximálně zítra do deseti dopoledne.
A kolik by ty čtyři domény stály, prosím?
Takže udržovací poplatek je 99 korun za (nesrozumitelná část nahrávky) a pak 4099 Kč za ty domény.
Za ty domény? Za tři nebo čtyři domény?
Tohle je za čtyři domény. Ale ten poplatek je za jednu doménu.
Rozumím. Tak já se vám kdyžtak ozvu, ale spíš bych řekl, že zájem nemáme.
Děkuju, pěkný den, nashledanou.
Nashledanou.

Autor:
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 18 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 1 příspěvek

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 11 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi jsou 4 příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...