Světového šampiona zdobí chladnokrevnost

Praha - Loni mu titul mistra světa unikl o jediný bod. Francouzský jezdec Sébastien Loeb se dočkal letos a s předstihem si zajistil prvenství ve světovém šampionátu. "Máme perfektní auto, stáj pracuje bezchybně a já se cítím výborně," říkal před startem mistrovství. A předsezonní očekávání zcela naplnil.

Letos zvítězil v pěti podnicích: soky pokořil v Monte Carlu, Švédsku, Turecku, Německu a jury mu zlato přiřkla i na Kypru, kde byl dodatečně diskvalifikován Fin Marcus Grönholm kvůli nepovolenému čerpadlu u motoru.

Loeb v seriálu absolvoval již 51 závodů, v nichž si dojel pro devět prvenství a jedenáctkrát byl druhý. Jenže ani taková velmi slušivá bilance u něj nevzbuzuje moc emocí, tedy alespoň na první pohled. Vypadá, jako by jej ani úspěchy nevzrušovaly.

"Ano, jsem chladný a moc klidný. Ale určitě mě vítězství těší, jen to nedávám najevo. Já uspokojení cítím uvnitř," říká. Sébastien Loeb se narodil 26. února 1974 v Oberhoffenu.

"Žili jsme s rodiči obyčejný život na venkově. Já cvičil gymnastiku, s níž jsem se dostal až do žákovské reprezentace. V patnácti jsem se zranil a musel skončit. Pak přišlo učiliště a první práce. Ale motoristický sport mě dlouho vůbec nezajímal. Až mi jednou kamarád, kterého auta naopak hrozně bavila, řekl, ať to zkusím také," popisoval Loeb novinářům své sportovní začátky.

Vyučený automechanik debutoval s peugeotem 106 v roce 1995.

Řízení mu učarovalo a záhy jezdil národní mistrovství. Po dvou letech se seznámil s Danielem Elenou, jenž ho doprovází jako spolujezdec dosud i ve vrcholných soutěžích. Spolu přešli roku 1998 k dalšímu francouzskému vozu a zaznamenali pár úspěchů v Citroën Saxo Cupu. V roce 1999 jej už celý vyhráli.

Loebovy úspěchy neušly pozornosti týmových bossů z MS, ale ani motoristickým teoretikům: od roku 1997 jej finančně podporovala francouzská automobilová federace FFSA coby nadějného jezdce.

Debut v seriálu MS si nesmělý muž, jenž žije s přítelkyní Severine, odbyl na Korsice 1999. Čtyři závody jel o rok později. Mezitím se doma stal šampionem na šotolině i asfaltu, který preferuje.

Logickým pokračováním jeho kariéry byla spolupráce s Citroënem. V roce 2001 šokoval v San Remu druhým místem za Gillesem Panizzim s peugeotem, i když dával přednost seriálu Super 1600, v němž se stal světovým šampionem.

Do sezony 2002 již vstoupil s xsarou jako tovární pilot a na Německé rallye si připsal premiérovou výhru. V celkovém hodnocení obsadil desátou příčku.

Minulý rok, nejen díky "vypiplanému" vozu, již proháněl kompletní elitu a v týmu zastínil i Carlose Sainze. Loeb vyhrál v Monte Carlu, opět v Německu a na San Remu. Úhrnem nasbíral 71 bodů, 72 měl šampion Solberg.

"Jsem zklamaný. Hodně mě to mrzí. Jenže na druhé straně jsem zkraje sezony s takovým vyvrcholením ani nepočítal. Pro stáj je to fantastické, jsme v mistrovství tak krátce," hledal útěchu alespoň ve vyhrané soutěži značek.  Před zahájením letošní sezony byl na své poměry hodně optimistický.

"Mám všechny předpoklady a chci být mistrem světa. Nemá cenu si hrát na falešnou skromnost."

V průběhu šampionátu se ukázalo, že Francouz, který svým chladem i precizností za volantem spíše připomíná nějakou finskou rallyeovou hvězdu, nemluví do větru.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž