Po tragédiích čekají rallye nutné změny

  • 2
Praha - Letošní chmurná bilance českých rallye v podobě dvou mrtvých - jednoho navigátora a jednoho diváka - a řady zraněných jezdců i přihlížejících nezůstane bez odezvy. Odborná komise pro rallye Federace automobilového sportu připravuje už pro příští rok změny, které by mimo jiné omezily starty nezkušených jezdců a silných vozů.

Při sobotní Rallye Agropa v Pačejově zahynul při havárii spolujezdec Martin Huml. Řidič Petr Berdych získal teprve loni jezdeckou licenci. Podobně na tom jsou jiní závodníci, kteří těžce havarovali.

„Určitá omezení v rallye se dají očekávat, ale prosadit je nebude jednoduché,“ řekl šéf komise pro rallye František Rosický.

Pořadatelé podniků například protestují proti tomu, aby byl v jednodenních rallyesprintech zakázán start nejsilnějších vozů specifikace WRC. Ty jsou totiž magnetem pro fanoušky i pro sponzory.

V návrzích omezení se však jde ještě dál. Mluví se o zákazu startů silných aut třídy A8 či N4 (vozy s turbomotory a trvalým pohonem všech kol). Proti tomu protestují i jezdci.

„Jasně se ukazuje, že rychlá auta, například ve třídě N4, řídí často nevyzrálí závodníci.

Začátečníci by měli mít omezený start ve smyslu objemové třídy i stupně úprav soutěžního auta,“ říká Milan Pospíšil, ředitel Rallye Šumava, který rovněž působí v rallyekomisi.

Na dalším zasedání komise v srpnu hodlá Pospíšil navrhnout řadu změn. Ty se budou týkat jak nováčků, kteří by neměli dostat možnost startovat s těmi nejvýkonnějšími auty, tak kategorií vozů.

„Nastolím také otázku, zda prioritní jezdci mají startovat ve sprintech. Chci, aby nová pravidla platila už od příští sezony, a předpokládám, že k tomu najdu u dalších členů rallyekomise podporu,“ říká Pospíšil.

Změny podporuje i Marcel Tuček, který soutěžní auta řídí čtyřiadvacátou sezonu. Říká, že sprinty už nejsou tím, čím původně měly být, tedy pro začínající jezdce.

„Teď v nich startují prioritní piloti s vozy WRC, a právě ti nastavují laťku výkonnosti. Ostatní jezdci se jim snaží vyrovnat, a pak se dají havárie čekat,“ tvrdí Tuček. „Je tu i jiný problém. Mladým jezdcům chybí pokora k trati,“ přidal mínění jeden ze starších navigátorů.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

Témata: rallye