Jaroslava Musilová (vlevo) s Helenou Švejdovou dojely do cíle rallye na...

Jaroslava Musilová (vlevo) s Helenou Švejdovou dojely do cíle rallye na devatenácté příčce. | foto: archiv Heleny Švejdové

Nedovřený kufr mohl posádku Švejdová - Musilová stát účast na rallye

  • 1
Nechybělo moc a do závodu v okolí Českého Krumlova vůbec nevyrazily. Jedinou ženskou posádku na startu Czech New Energies Rallye stihla ještě před první erzetou potíž. Večer nedovřely kufr elektromobilu a vybily tím startovací baterii, podobně jako kdybyste nechali přes noc rozsvícená světla u auta na benzin či naftu.

„Sedly jsme do vozu, chtěly nastartovat a nic. Pomohla nám naše druhá posádka a pořadatelé, kteří auto nahodili přes kabely a mohly jsme jet. Tím jsme se zapsaly do paměti všech účastníků,“ vypráví řidička Helena Švejdová, která jela s navigátorkou Jaroslavou Musilovou.

Při závodě už pak řešily jen celkem běžné problémy. „Samozřejmě jsme párkrát špatně odbočily, což se kromě těch nejlepších stalo asi každému. Ale asi jsme si zajely nejvíc ze všech, našich 12 kilometrů v poslední erzetě, to stálo za to,“ usmívá se Musilová.

Rallye pro vozidla s elektrickým pohonem pozná vítěze podle toho, kdo zvládne jet s co nejpřesnější rychlostí a také s co nejnižší spotřebou. Obě kritéria tvoří polovinu výsledku. Ženská posádka si s tím poradila jako 19. nejlepší. „Vzhledem k našemu zážitku na začátku jsme sedly do auta a jely, strategii jsme moc neřešily. Celkově je těžké, když zabloudíte a musíte dohánět ztrátu. Škoda chyby v závěru, mohly jsme skončit lépe. Ale chybami se člověk učí a máme alespoň prostor pro zlepšení,“ tvrdí shodně.

Právě úsporná jízda je v soutěži klíčem k dobrému výsledku i k tomu, aby na trati posádkám nedošla elektrická energie. „Z toho jsme strach vůbec neměly. Pracujeme ve společnosti E. ON v oddělení, které se věnuje elektromobilitě. Žádné předsudky vůči nim nemáme, jelikož samy dobře víme, že dnešní elektromobily jsou plnohodnotnými auty. Jely jsme s vozem Kia e-Niro, což je auto pro tuto rallye jako stvořené. Jeho průměrná spotřeba se dá totiž stáhnout opravdu velmi nízko,“ chválí si Musilová. „Asi vás překvapím, ale ani jednou za celé dva dny trvání rallye jsem se nekoukla na číslo, které ukazovalo dojezd,“ ujišťuje řidička.

Posádka si tak podnik užila. Příjemným zpestřením pro ni byla i účast známých herců ve startovním poli devátého ročníku. Na startu se objevili Jan Dolanský, Radim Fiala či Roman Vojtek.

 „Byli úžasní. Vlastně i díky nim se z celé rallye stal nezapomenutelný zážitek. Naše posádka měla číslo 23, posádka pana Fialy 24 a pana Dolanského 25. Takže hlavně s nimi jsme se potkávali všude. Moc nás podpořili i na startu, kde jsme měli již zmíněné problémy. Byli výborní i na trati. Když jsme třeba potřebovaly pustit po tom, co jsme udělaly chybu, hned uhýbali,“ popisuje Švejdová.

Ta byla v soutěži oproti své spolujezdkyni úplným nováčkem. Jaroslava Musilová před třemi lety jela stejný podnik, tehdy také jako navigátorka. „Těšila jsem se znovu. Helča byla nervózní jen málo,“ dodává Musilová.

Místní auty blokovali cestu závodníkům

Řidič citroënu bránil u obce Lužná v průjezdu vozům Rallye Český Krumlov Revival a Czech New Energies Rallye.

Ve stejné soutěži zažili účastníci Czech New Energies Rallye a také veteránské Rallye Český Krumlov Revival nepříjemný incident. Nesouhlas s pořádáním soutěže pravidelnosti v blízkosti jejich obydlí se dvojice místních obyvatel rozhodla vyřešit po svém. Do cesty historickým vozům postavili vlastní automobily.

Pod podniky si nepředstavujte žádný zběsilý závod. Jede se za běžného provozu na menších silnicích, pořadatelé vždy včas získají veškerá povolení, věc dořeší s policií a informují místní občany. Jenže i to vadilo dvojici obyvatel obce Lužná nedaleko Větřní na Českokrumlovsku. Několik stovek metrů od sebe odstavili do vozovky svá auta, aby zabránili průjezdu účastníků závodu. Elektromobily to ještě stihly, historici už však projet nemohli. Někteří se snažili překážku objet, ve druhém místě to však možné nebylo. „Ještě jsme se s tím nesetkali,“ přiznává ředitel závodu Pavel Kacerovský.

Manévr dvojice byl velmi nebezpečný, snadno se mohla stát nehoda. Závodníci však místy projížděli ještě pomaleji, než je maximální dovolená rychlost. Průměrná rychlost posádek byla v dotčených úsecích 29 a 36 kilometrů v hodině.

Na místo dorazila i policie. „Než hlídka přijela, vozidla už provoz neblokovala, proto jsme neměli co řešit,“ doplnil policejní mluvčí Milan Bajcura s tím, že s podobnými nezodpovědnými kousky se zatím nesetkal. Pořadatelé museli zkoušku pravidelnosti pro historická vozidla zrušit. 


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž