NA DAKAR. Pilot Aleš Loprais vyrazil k dalšímu startu ve slavné Rallye Dakar.

NA DAKAR. Pilot Aleš Loprais vyrazil k dalšímu startu ve slavné Rallye Dakar. | foto: loprais.cz

Loprais vyrazil na Dakar a slíbil: Budeme se bít o přední místa

  • 1
Na rozloučenou zatroubil jako zaoceánský parník a pak vyrazil k tomu opravdovému, do francouzského Le Havru. Aleš Loprais odváží s měsíčním předstihem své tatrovky, nalodí je na trajekt a 21. prosince si je vyzvedne v Argentině. Na Nový rok pak jednatřicetiletý závodník vyrazí do boje v Dakarské rallye.

V jejím minulém ročníku vyhrál dvě etapy, do cíle se ale nakonec nedostal. Jeho maximem tak zůstává třetí místo z roku 2007, kdy se ještě jelo v Africe.

Letos má synovec šestinásobného vítěze slavné soutěže v kapse triumf v Rallye Hedvábná stezka, hlavní dakarské prověrce, a tvrdí: "Půjdeme do toho naplno."

Trénink na vrchol sezony byl letos kvalitnější?
Věřím, že jsme připravení. Po Rallye Hedvábné stezky jsme absolvovali šest testů na Slovensku, opravdu jsme trénovali na maximum, víc jsme toho ani v rámci náročného roku stihnout nemohli.

V blížícím se ročníku rallye probádáte nová teritoria v Peru. Tušíte, do čeho jdete?
Měli jsme tu komisaře z motoristické federace FIA, který nám referoval, co můžeme čekat. Tento Dakar bude těžší hlavně v píscích, do poslední etapy nebude nic jisté, rozhodne se v Atacamské poušti. V obřích dunách se dá hodně získat. Ale taky všechno prokoučovat.

Přitom na vás je teď po triumfu v Silk Way Rallye velký tlak, že?
Je to podpora. Ale někdy s tím lidé zlobí, když nás automaticky pasují někam dopředu. My se jako favorité necítíme, i když v hloubi duše na takovou pozici myslíme. Chceme se bít o přední místa, ale na Dakaru o výsledku rozhodne štěstí. Na startu bude 77 kamionů, z toho první desítka je neskutečně našlapaná. Chceme být vepředu, ale to se uvidí až koncem ledna.

Co má být největší záludností závodu?
Mezníkem je sjezd do Iquique, to je obrovská duna, která má snad tři kilometry na délku, neskutečný padák dolů. Tam nevíte, co zařadit, musíte mít i dobře nafoukané pneumatiky, abyste je nevyzuli, jinak se budete kutálet asi deset nebo patnáct minut v kuse. Když tohle zvládnete, řeknete si: Stálo to za to. Spoustě lidí se do toho nechce, ale to místo se nedá objet. Je to brutální zážitek.

A dá se na to vůbec natrénovat? Nebo zavřete oči a jenom doufáte?
Musíte přijet, sjet a pokračovat dál. Dakar je o extrémních momentech, musíte se s tím poprat. Takové momenty vás posunují dál. Když jsem zvládl toto, už nemůže přijít nic horšího, řeknete si. A just za půl hodiny je to tam zase. Dakar je v tomto úžasný, ale i nebezpečný.

Jak se změnil vůz oproti vítězné Silk Way?
Nijak výrazně, spíš preventivně jsme vyměnili díly, změnili nastavení pro dakarskou rallye, protože je rozdíl mezi Dakarem a Ruskem. Podařilo se nám postavit druhé auto do závodu, což by nám mělo výrazně pomoct, i když ti největší jako Kamaz a De Rooy mají trojnásobné týmy. Nicméně věřím, že budeme konkurenceschopní.

Třeba i proto, že se jede bez Čagina?
Těžko říct, jestli se něco změní. On je sice špičkový pilot, ale u Kamazu jsou další tři výborní kluci a všichni teď mají špičková auta, jaká měl Čagin. Kamaz je pro mě favorit číslo jedna.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž