Kresta: K peugeotu promluvím brzy

  • 8
Luhačovice - Osm rallye absolvoval letos tovární jezdec Škody Roman Kresta. Šestkrát se představil v mistrovství světa, dvakrát na domácích tratích. Životní výsledek zajel v africké Rallye Safari, kde obsadil výbornou sedmou příčku. Nevyšly mu závody v Monte Carlu a na Kypru, kde havaroval. Jak bude vypadat jeho příští soutěžní rok, zatím netuší. Jedno je jisté. V barvách Škody mistrovství světa v roce 2003 nepojede. „Mám šanci, že bych mohl ve světovém šampionátu startovat s jiným vozem. Doufám, že to vyjde,“ říká Roman Kresta.Auriol vypráví o Škodě -Příloha k Pražskému rallyesprintu

Jak byste zhodnotil letošní sezonu?
Jsem spokojený s tím, že jsem odtrénoval všechny závody a měl možnost startovat na vybraných rallye, přestože plán se v průběhu roku měnil. Na druhou stranu angažmá pro příští rok v mistrovství světa u Škody nemám. Dlouhou dobu jsme se něčemu věnovali a nechtěl bych, aby se to přerušilo. Kdybych teď v mistrovství světa skončil, návrat by byl velice těžký a finančně náročný.

Který závod se vám vydařil nejvíc a které naopak nejméně?
Na jedničku vyšla Rallye Safari. Od prvního testu přes trénink jsem věděl, že závod dopadne dobře. Nakonec jsme dosáhli nejlepšího výsledku, protože tři body do hodnocení značek letos žádný jezdec Škody nezískal. Díky tomu se tým okamžitě posunul před Hyundai i Mitsubishi. Uspěl jsem taktickou jízdou. Nejel jsem pomalu, ale ani úplně rychle. Ve finále jsem byl pod velkým tlakem, musel jsem získat body, přesto nepřišla žádná chyba. Díky tomu se hodně posunulo moje sebevědomí. Vydařila se mi i Britská rallye, i když ne výsledkově. Potěšilo mne, že druhý den jsem zajížděl časy na úrovni Kennetha Erikssona, který za sebou měl dva šotolinové závody, zatímco já na tomto povrchu startoval podruhé v roce.
Nevydařený byl druhý den na Rallye Monte Carlo, kde jsem havaroval, stejně jako na Kypru. Příliš jsem nebyl spokojený ani s Korsikou. Na Sanremu jsem chtěl využít toho, že jsem byl rozjetý z Barum rallye. Na začátku mě však malinko zdržely technické problémy a člověk se pak těžko dostává do tempa. Je opravdu vysoké a sebemenší chybička znamená konec.

Poznamenala vás nějakým způsobem havárie v Monte Carlu, která se dokonce dostala do znělky jednoho pořadu na Eurosportu?
Nevím. Něco se však stalo, protože na Korsice jsem pak jel velmi opatrně. Nešlo ani o havárii, jako o situaci, která po ní vznikla. Ve Škodě jsem měl smlouvu vždy na jeden rok. Nikdy jsem dopředu nevěděl, co bude dál. Záleží na jakémkoliv výsledku. Když uděláte chybu, jako já v Monte, tak nikde není napsané, že budete pokračovat dál.

Podle šéfa týmu Škoda Pavla Janeby jste se příliš rozptyloval různými věcmi kolem a málo se soustředil na samotné závody. Co si o jeho slovech myslíte?
Každý na to má svůj názor. Do jisté míry má pravdu. Nelze však říct, že bych se rozptyloval. Staral jsem se o věci, o které bych se jako závodník starat neměl. Bohužel jinak to nešlo.

Mělo smysl, že jste na některých závodech jenom trénoval?
Ano. Z 90 procent zůstane můj rozpis stejný. Pokud pojedu příští rok mistrovství světa, tak s rozpisem, který jsem si letos připravil. Je to základ. Jde o nejdůležitější věc v mistrovství světa, pokud neznáte trať. Musím taky dodat, že spousta jezdců jenom trénovala. Třeba Märtin některé závody dva roky pouze zkoušel.

V Anglii jste poprvé v kariéře vyzkoušel jiného navigátora, Jana Tománka nahradil Miloš Hůlka. Proč došlo ke změně? Bude trvalá?
Bylo to poprvé, co vedle mě seděl někdo jiný než Jenda. V Anglii jsem původně neměl startovat, proto jsem se rozhodl ke změně. Důvod? Spolupráce s Jendou v poslední době nefungovala optimálně. Ale určitě to neznamená, že si řekneme nashle a je konec. S Milošem bych rád jezdil v příští sezoně. Vybral jsem si ho proto, že zná můj rozpis, dva roky mi dělal špiona.

Podle neoficiálních zpráv je jasné, že napřesrok pojedete Peugeotem 206 WRC. Můžeme k tomu něco říct?
Zatím ne, jasno bude ve středu.

A uvažujete o českém mistrovství nebo o světovém šampionátu?
Od Škody jsem dostal nabídku na české mistrovství. Hlavně bych však chtěl startovat v mistrovství světa, nabízí se dobrá šance. Zatím není nic rozhodnuté. Každpopádně celou akci podpoří náš hlavní partner.

Klidně se může stát, že v roce 2003 pojedete jenom v Česku. Jakou cenu pro vás má domácí mistrovství? Jak se budete motivovat?
Mezi mistrovstvím republiky a mistrovstvím světa je obrovský rozdíl, nejde to v ničem porovnat. Motivace je jasná, znovu vyhrát. Ale pro mistrovství světa to nemá žádný význam. Jediné pozitivum spočívá v odjetých kilometrech.

Ještě jedna otázka na závěr. Letos jste se oženil. Někdy se však tvrdí, že svatba závodníka zpomalí. Jak je to u vás?
Nemyslím si, že je to pravidlem u všech. Spíš bych řekl, že u mě je to naopak.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž