Francouzský cyklista Arnaud Démare slaví etapový triumf v závodě Paříž-Nice. | foto: Profimedia.cz

Držel se Démare na San Remu auta, nebo nedržel? To je, oč tu běží

  • 11
Pětadvacet kilometrů před cílem sobotního závodu Milán-San Remo došlo k hromadnému pádu. Zůstali v něm třeba Michael Matthews nebo Arnaud Démare. A zatímco Australan už do boje o vítězství nepromluvil, Francouz o pár desítek minut a kilometrů později slavil největší úspěch kariéry. Ale nebylo to všechno trochu jinak?

Verze FDJ hovoří o tom o tom, že Démarovi zpátky do hlavního pole pomohli kamarádi Bonnet, Ladagnous a Reva. „Abych byl upřímný, tak když jsem spadl, chtěl jsem hodit ručník do ringu. Myslel jsem si, že je konec. Ale můj sportovní ředitel přijel a říkal, že nemám panikařit, protože spadl i Matthews a další cyklisté, kteří se budou snažit dostat zpět,“ vysvětloval vítěz v cíli.

„Do hlavního pole jsem se dostal na úpatí Poggia, právě včas. Myslel jsem, že jsem ve stíhačce nechal příliš energie, ale někdy prostě máte den, kdy vám všechno vyjde,“ usmíval se.

Jenže pak začaly přicházet výpovědi cyklistů, kteří viděli trochu jinou verzi toho, kterak se čtyřiadvacetiletý cyklista vrátil zpět do závodu.

Dvojice Tosatto, Capecchi přišla s tím, že se Démare držel týmového auta. „Před Cipressou byl za námi, ale když na ní kolem nás projížděl, tak jel dvakrát rychleji než my. Neviděl jsem, jestli se drží okna nebo lahve. Jistě, pak skvěle zaspurtoval, ale nebýt tohohle, ani by se ke spurtu nedostal. Nikdy jsem neviděl něco tak nestoudného,“ řekl jednačtyřicetiletý veterán stáje Tinkoff.

„V tu chvíli jsem tam nebyl sám, ale i další cyklisté moc dobře viděli, co se děje,“ pokračoval.

O chvíli později jeho slova potvrdil i Eros Capecchi z Astany. „Prolétl kolem nás asi 80 kilometrovou rychlostí ve stoupání. Byl jsem za Tosattem, takže jsem to viděl perfektně, Démare se držel na pravé straně vozidla. Je to nechutné, nikdy jsem nic podobného neviděl,“ nechal se slyšet Capecchi.

Při zmínce o tom, že ředitel závodu nemůže podniknout žádné kroky, pokud nemá fotku nebo video inkriminovaného momentu, reagoval Ital slovy: „Tak pojďme vzít transpondér z Démarova stroje a zjistěme, jaký čas potřeboval, aby vyjel Cipressu. Uvidíme, co nám data řeknou. Nebo vezměme rovnou wattmetr, který nám ukáže, jakou rychlostí jel. Myslím, že mu to dlouho netrvalo,“ dodal ironicky.

Data se opravdu objevila na webu strava.com, kde profesionální cyklisté často ukládají své hodnoty z tréninků nebo závodů - mezi ně patří právě i Francouz. Jeho computer ukázal, že Cipressu přejel o tři sekundy rychleji než Giovanni Visconti, který právě v předposledním kopci zaútočil.

„Nepodváděli jsme. V jednu chvíli si Arnaud vzal bidon, ale určitě jsme ho netáhli 80kilometrovou rychlostí,“ bránil svého svěřence Frédéric Guesdon, sportovní ředitel.

Ani Démare si to nenechal líbit. „Neudělal jsem nic špatně. Jsou tam rozhodčí. Kdyby viděli něco zakázaného, diskvalifikovali by mě. Karavana aut je součást cyklistiky. Protože Matthews nevyhrál, tak se o něm nemluví. Ale i on se za auty schoval,“ tvrdí vítěz.

Nicméně popírá, že by se jakkoliv držel auta. „Nibali za to byl na Vueltě těžce potrestán. Proč bych něco takového riskoval v největším závodě kariéry? I kvůli toho jsem zveřejnil své údaje na stravě, ty snad zavřou pusu všem a já si konečně užiju vítězství, které jsem si vybojoval jen svýma nohama,“ dodal vítěz.

20.března 2016 v 17:54, příspěvek archivován: 21.března 2016 v 01:12

@ammattipyoraily I had 54.2kph max when behind the cars at the top......

Údaje dále ukazují, že dosáhl maximální rychlosti 52,2 kilometrů, což je dost vzdáleno osmdesáti kilometrům Capecchiho. Nehledě na to, že Simon Yates napsal na Twitter, že na vrcholu Poggia jel ještě o dva kilometry rychleji právě kvůli karavaně aut, za kterou se mohl schovat.

Držel se Démare auta nebo nedržel? Dokud se neobjeví usvědčující video nebo fotka, je vítězem Primavery mladý Francouz.


Grand Tour v roce 2024

4. - 26. května Giro d´Italia
29. června - 21. července Tour de France
17. srpna - 8. září Vuelta a Espaňa