Primož Roglič na trati italského Gira.

Primož Roglič na trati italského Gira. | foto: Profimedia.cz

Už aby tu byly. Giro konečně vjíždí do hor, začíná velký hon na Rogliče

  • 9
Ve středu večer dorazil peloton Gira do Novi Ligure, města s nádherným cyklistickým muzeem, odkud se kdysi vydával na své tuhé tréninky legendární Fausto Coppi. Pohled jezdců však míří z Novi Ligure na západ a na sever. K vysokému pohoří, kde Coppi před více než 60 lety na Giru ohromoval a dominoval.

Majestátní Alpy! Konečně jsou tu.  

Horské průsmyky. Zrádná stoupání. Mýtické vrcholy. Drtivé útoky a nečekané kolapsy hvězd. Ječící tifosi. Aliance a protialiance.

Nadchází čas tuhých prověrek vrchařských es.

Po takřka dvou týdnech, kdy se italská Grand Tour vinula po rovinách nebo maximálně po nějakých těch pahorkatinách, se fanoušci dočkají.

Sprinteři v čele s Eliou Vivianim a Calebem Ewanem houfně opouštějí scénu. Ti další, usilující o fialový dres, se odsunou na konec pelotonu, do grupetta.

„Je moc dobře, že Pascal Ackermann a Arnaud Démare chtějí dojet až do Verony, aspoň bude mít v horách v grupettu kdo tahat tempo,“ zasměje se český mistr Josef Černý.

Druhý Čech v pelotonu Jan Hirt se naopak chystá na splnění svých hlavních povinností na tomto Giru, spočívajících v práci vrchařského pomocníka.

Následující dny budou patřit pánům hor.

Toto je hájemství Primože Rogliče, Vincenza Nibaliho, Simona Yatese, Miguela Ángela Lópeze, Mikela Landy, Baukeho Mollemy a dalších lehkotonážníků.

„Těším se do hor, opravdu moc,“ vykládá Simon Yates v Novi Ligure po středečním dojezdu jedenácté etapy. „Už ve čtvrtek se spousta jezdců pokusí dostat do úniku, bude to velmi rychlý den.“

Dvanáctá etapa, na jejíž trase (ale příliš daleko před cílem) čeká první vrchařská prémie 1. kategorie v tomto ročníku, by dnes měla posloužit na rozehřátí vrchařských noh. Zásadní akce favoritů pro celkovou klasifikaci se během ní ještě neočekávají.

Zato pak. V osmi dalších dnech prověří jezdce celkem 28 kategorizovaných  stoupání.

Ztráty předních vrchařů

v celkové klasifikaci

1. Valerio Conti (Emirates)

+1:50 Primož Roglič (Jumbo Visma)

+3:32 Pello Bilbao (Astana)

+3:34 Vincenzo Nibali (Bahrain Merida)

+3:45 Bauke Mollema (Trek)

+4:08 Bob Jungels (Deceun.-Quick-Step)

+4:43 Rafal Majka (Bora)

+5:06 Richard Carapaz (Movistar)

+5:22 Ilnur Zakarin (Kaťuša)

+5:36 Simon Yates (Mitchelton-Scott)

+6:01 Pavel Sivakov (Ineos)

+6:19 Miguel Ängel López (Astana)

+6:42 Mikel Landa (Movistar)

„Každý je zvědavý, co se stane,“ říká Max Sciandri, sportovní ředitel stáje Movistar, která tu může útočit nejen s Landou, ale i s Richardem Carapazem a Andreyem Amadorem.

„Roglič byl před Girem silný v horách kolem Romandie,“ dodává Sciandri. „Jenže tady na něj čekají až 40minutová těžká stoupání. Co s ním asi provedou? Právě nesmírně tvrdý poslední týden dělá Giro Girem.“

Pro tyto vysoké hory se snažili favorité ušetřit v první půli Gira co nejvíc sil.

„Je to třítýdenní závod. Kdo by chtěl vystřílet své náboje v úvodních dvou týdnech tak jako loni Simon Yates a potom kolabovat v tom třetím?“ povídá Chad Haga ze Sunwebu, který měl původně v horách pomáhat Tomovi Dumoulinovi. „Podívejte se na profil druhé poloviny závodu. Na takové etapy si musíte nechat spoustu střelného prachu.“

Estéban Chaves, v dresu Mitcheltonu-Scott pobočník Simona Yatese, ujišťuje: „Bude to vzrušující druhá polovina. Giro nikdy nezklame.“

Valerio Conti z týmu Emirates je připraven, že ve vysokých kopcích bude stržen z jeho ramen růžový dres.

„Ale chci ho odevzdat stylově, po agresivním závodění,“ prohlašuje. „Budu bojovat na 110 procent, abych si ho udržel co nejdéle. Je obtížné říci, ve které etapě o něj nakonec přijdu. Až se tak stane, bolelo by mě to méně, kdybych ho odevzdal Vincenzovi Nibalimu.“

18.května 2019 v 15:53, příspěvek archivován: 22.května 2019 v 23:49

#Giro Caption this! @vincenzonibali | @valerioconti93 https://t.co/V4coXKsiei

Právě NIbali se zatím jeví coby největší soupeř Primože Rogliče, který je na tom z favoritů celkové klasifikace nejlépe.

„Dosavadní program a dvě časovky Rogličovi vyhovovaly. Není překvapením, že má na další favority náskok,“ soudí Nibali. „Zato teď se ocitne pod tlakem, tolik soupeřů na něj začne útočit. Giro ještě ani pořádně nezačalo. A já jsem ve hře, mám dobré karty. Vydám ze sebe to nejlepší. K těmto etapách jsem směřoval celou svoji přípravu.“

Addy Engels, sportovní ředitel Rogličovy stáje Jumbo Visma, nicméně věří schopnostem svého trumfového esa: „Pokud Primožovi zůstanou stejné nohy, jaké dosud na Giru má, jsme sebevědomí. Máme solidní náskok, ostatní musí útoči. López a Yates mají k dispozici nejsilnější vrchařské týmy, ale my se jim chceme postavit.“

V dnešní etapě z Cunea do Pinerola dorazí jezdci na devítikilometrové stoupání se sklonem 9,3 procenta a vyškrábají se na 1248 metrů vysoké alpské Montoso.

23.května 2019 v 08:20, příspěvek archivován: 23.května 2019 v 09:48

#Cycling #Giro 2019 Stage 12 Profile https://t.co/R5IVWZQD3C

Po jeho překonání stále zbývá 30kilometrový sjezd a rovina do cíle. Max Sciandri upozorňuje: „První horská etapa, které nyní přichází po dvou etapách sprinterských, bude cosi jako závodění po volném dnu, který vám rozhodil rytmus, protože jezdci ještě nemají na tomto Giru žádné velké hory v nohách.“

Páteční dojezd už je o něčem úplně jiném. Průsmyk Colle del Nivolet, třetí obtížné stoupání dne, zavede peloton z nadmořské výšky 1051 metrů až do cíle ve 2247 metrech, u jezera Serrú.

Předpověď? Déšť, dost možná sníh, nízké teploty. Existuje i varianta, že při příliš silné chumelenici bude cíl sesunut níže.

30.dubna 2019 v 18:52, příspěvek archivován: 22.května 2019 v 23:40

Stage 13 in the Giro features the difficult climb to the Pian del Lupo. At the top there's a gravel road across to the descent, anyone know if this will be tarmacked for the race (or if it has been already) ? https://t.co/UnqqFaCLjO

Sobotní 14. etapa ze Saint Vincent do Courmayeru je 131 kilometrů krátká a explozivní. Slije intenizivní závodění, vždyť do sebe natěsnala čtyři stoupání s finálovým dějstvím na úpatí Monte Bianco Skyway. Pětadvacet kilometrů před cílem najedou jezdci v průsmyku San Carlo (1951 m) na pasáže s dvouciferným sklonem - a ty je vyzvou k odvážným atakům.

Neděle naopak nabídne etapu s nižšími vrcholy ve stylu podzimní klasiky Kolem Lombardie.

Pondělní den volna nechá cyklisty nadechnout.

Před královskou 16. etapou!

Hned od startu v Lovere výstup na průsmyk Presolana. Po něm mýtický a často zrádný horský obr Gavia, ve 2618 metrech střecha letošního Gira. A pak hrůzu nahánějící „stěna“ jménem Mortirolo.

Tedy snad...

Boj o zapadanou Gavii nadále pokračuje. Pracovní čety na ní usilovně odklízejí ze silnice sníh.

„Nedávné laviny naši práci zkomplikovaly,“ uvedl Elio Moretti, funkcionář z nedalekého Sondria. „Na Gavii je podél silnice čtyři metry vysoká hráz sněhu. Ale děláme vše, co můžeme.“

21.května 2019 v 11:57, příspěvek archivován: 22.května 2019 v 23:41

Giro goes over the Gavia in little over a week. https://t.co/LN67Hi0MTj

Obavy nepanují ani tak z dalšího sněžení. V průběhu 16. etapy předpovídají meteorologové na Gavii teplotu čtyři stupně a déšť. Organizátory znervózňuje spíše nebezpečí dalších lavin na obou stranách hory. Pokud některá z nich zasype v nejbližších dnech silnici, už nezbude dost času na její odklizení.

„Momentálně je 60procentní šance, že přes Gavii pojedeme,“ říká Mauro Vegni, ředitel Gira. „Jen nám musí pomoci počasí.“

Diskutovanou náhradní variantu, že by se místo Gavie postavilo pelotonu do cesty dvakrát z různých stran Mortirolo, vedení závodu nepodpořilo. „To by byl až přespříliš náročný profil a mohlo by se stát, že se většina pelotonu ocitne mimo časový limit,“ podotýká Vegni.

Přiklání se spíše k plánu C s jedním Mortirolem a stoupáním Aprica.

Ve zbývajících etapách zůstane peloton v horách severní Itálie, ale přesune se východněji k Dolomitům. Dojezd 17. etapy, vedoucí přes průsmyk Medola a město Brixen do „biatlonové“ Anterselvy patří k těm přece jen snazším.

Po sprinterské 18. etapě však čekají dvě poslední horské zkoušky. Na konci 19. etapy číhá na jihu Dolomit třináctikilometrové stoupání na San Martina di Castrozza, s povětšinou šestiprocentním sklonem.

Horské finále obstará dějství číslo 20 z Feltre na Passo Croce d’Aune aneb 194 kilometrů opravdové vrchařské dřiny s pěti vrcholy.

Od nepříliš známého Cima Campo se rozjedou na 18,9 kilometru dlouhý průsmyk Manghen. Odtud údolím Fiemme do průsmyku Rolle a na stoupání Croce d’Aune s maximem až 16 procent. Po krátkém sjezdu bude naservírován „dezert“ v podobě šestikilometrového cílového výšlapu na Monte Avena.

Kdo tam bude mít v maglia rosa nakročeno k titulu?

Ať už se tím mužem stane kdokoliv, musí následně své vedení obhájit v 17kilometrové závěrečné časovce do Verony.

V roce 1984, kdy také Giro vyvrcholilo časovkou do Verony, dokázal v ní Francesco Moser sebrat růžový dres Laurentu Fignonovi.