Rekonstrukce plzeňského nádraží si vyžádala uzavření velkého schodiště v hlavní...

Rekonstrukce plzeňského nádraží si vyžádala uzavření velkého schodiště v hlavní hale. | foto: Petr Eret, MF DNES

Začala závěrečná etapa opravy plzeňského nádraží. Potrvá přes dva roky

  • 9
Správa železnic oficiálně odstartovala závěrečnou fázi modernizace a obnovy Hlavního nádraží v Plzni. V dřívějších etapách v průběhu několika let bylo modernizované kolejiště a nástupiště. V létě se pak rozjely práce na obnově památkově chráněné nádražní budovy, která vznikla v roce 1908. Ta patří k největším nádražím v Česku.

Úpravy objektu mají trvat zhruba dva a půl roku. Vedle opravy střechy a obvodového pláště objektu doznají zásadní proměny i interiéry. Hlavní velká odbavovací hala si do značné míry udrží dosavadní ráz. Velká změna ovšem čeká menší horní halu.

„Bude sloužit jako otevřený čekárenský prostor v podobě obchodní pasáže s komerčními jednotkami po obou stranách. Snadnější překonání výškového rozdílu mezi hlavní a horní halou zajistí eskalátory a výtahy,“ popsal plánované změny generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Přestavba se bude týkat veřejných toalet a bezbariérového přístupu na ně.
Hlavní hala bude mít nové komplexní osvětlení a kamery s přímým dohledem. Součástí orientačního a informačního systému budou hlasové majáčky pro nevidomé a indukční smyčky pro sluchově postižené.

Celý objekt dostane novou střechu a fasádu, které mají odpovídat požadavkům daným památkovou ochranou. Součástí rekonstrukce bude výměna všech vnitřních rozvodů a také oken a dveří, což zajistí nižší energetickou náročnost budovy.

Nové bude i administrativně-provozní zázemí složek Správy železnic a dopravců včetně úprav ve vyšších patrech. V současné době už stavební práce probíhají. Pro cestující je proto uzavřené hlavní schodiště spojující přízemí s horní halou. Proměnou procházejí infocentrum, mezinárodní pokladny, nájemní prostory po obou stranách hlavního schodiště a výměníková stanice.

Do konce letošního roku bude trvat restaurátorský průzkum a začne výstavba nových konstrukcí ve vybouraných prostorech. Hlavní část stavebních prací začne v lednu příštího roku.

Rekonstrukce má skončit v roce 2023

Stavba za 670 milionů korun je rozdělená na 16 etap, bude hotová do konce roku 2023.

„Rekonstrukce je opravdu velmi rozsáhlá. Z poslední doby se takhle rekonstruuje jedině Praha, České Budějovice a Pardubice,“ řekl v Plzni ministr dopravy Karel Havlíček.

„Oprava budovy je nezbytnost. Pro lidi je důležitá spíš kvalita vlaků, ale ta budova už to potřebuje,“ řekl náměstek primátora Plzně Pavel Šindelář (ODS). Podle něj určitě naláká nové cestující na železnici.

Vlastní stavební práce na budově Hlavního nádraží v Plzni začaly v květnu. Provádí je Společnost nádraží Plzeň, kterou tvoří Metrostav DIZ, OHL ŽS a AVERS.