V únoru u odbočky na Klášter zemřel v osobním autě starší řidič. Při odbočování se zde srazil s autobusem.

V únoru u odbočky na Klášter zemřel v osobním autě starší řidič. Při odbočování se zde srazil s autobusem. | foto: Petr Ježek, MF DNES

Najednou se objevilo auto. V rizikové zatáčce u Nepomuku bourají hlavně mladí

  • 9
Nejrizikovějším místem v Plzeňského kraje je podle datových analytiků Portálu nehod zatáčka u Nepomuku na Plzeňsku u odbočky na Klášter. V únoru tu přišel o život starší řidič, který se srazil s protijedoucím autobusem. Bourají tady ale zejména mladí řidiči, kteří projíždí zatáčkou příliš rychle. Ještě letos tam zřejmě dojde ke snížení maximální rychlosti.

„Za poslední dva roky se zde stalo pět nehod mladých řidičů ve věku 18 až 31 let. Hlavní příčinou nehod byla nepřiměřená rychlost. Mírná zatáčka u odbočky na Klášter navazuje na dlouhé rovné úseky, a to především ze směru od Měcholup. Navíc vozovka z tohoto směru i mírně klesá. To vše hraje patrně roli, proč mladí jedou vyšší rychlostí, než by to obezřetná jízda vyžadovala,“ vypočítal Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod.

Jenže tady nebourají jen mladí. Průjezd zatáčkou mnohdy nezvládnou ani zkušení šoféři. Zajímavá jsou i data ke kolizím v úseku 100 metrů na obě strany od zatáčky, které na základě dopravních nehod řešených policií zpracovalo Centrum dopravních výzkumů. Z nich vyplývá, že za posledních 10 let právě v tomto 200 metrů dlouhém úseků policisté řešili 38 bouraček.

V zatáčce a přímo na ni navazující křižovatce většinou dochází k čelním nebo bočním srážkám protijedoucích vozidel, případně střetům s odbočujícími vozy.

Rychlá jízda i mokrý asfalt

Poseté značkami o nehodách jsou ale i navazující rovné úseky silnice první třídy. Tam často bourají šoféři, kteří zatáčkou projeli příliš vysokou rychlostí a pak se snaží svůj vůz ještě udržet na silnici. Když se jim to nepovede, buď se srazí s jiným autem, nebo vyletí z vozovky, někdy i ve smyku. Pak tahle jízda končí v příkopech, pod náspem nebo nárazem do stromů, plotu či dopravního značení.

V mnoha případech je v databázích u nehod kromě nepřizpůsobení rychlosti uvedený i mokrý asfalt při dešti nebo krátce po něm. I za únorovou tragédií, při které zemřel 78letý řidič, je podle předběžných zjištění kombinace rychlosti a vlhké silnice.

„Řidič osobního vozidla Opel jedoucí od Plzně na Nepomuk při projíždění pravotočivé zatáčky nepřizpůsobil rychlost jízdy, dostal na mokré vozovce smyk a přejel do protisměru. Tam se čelně střetl s projíždějícím autobusem. Utrpěl zranění neslučitelná se životem,“ řekla tehdy policejní mluvčí Dagmar Brožová.

Řidič autobusu uvedl, že nejel příliš rychle. „Najednou se v zatáčce objevilo auto a mířilo na mě. Brzdil jsem, ale už jsem nemohl nic dělat. Narazilo do nás,“ popsal řidič Safeto H. Muratov, který s autobusy jezdí 10 let. Dva z turistů se v autobusu po nárazu lehce zranili.

Rizikový úsek je označen červenými značkami

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Riziková zatáčka je na silnici první třídy Plzeň – České Budějovice. „Průběžně tam upravujeme dopravní značení a povrch, letos patrně dojde ke snížení maximální rychlosti. Přestavbu křižovatky máme v plánu provést v roce 2024,“ uvedl vedoucí provozního úseku ředitelství silnic a dálnic v Plzni Michal Syřínek.

Podobný problém vyřešili před 11 lety na Klatovsku, kde často bourala auta v zatáčce na konci rovinky u Kokšína. Při 26 bouračkách mezi lety 2007 až 2010 tu zahynuli tři lidé. Problémové místo také bylo na silnici první třídy, v tomto případě Plzeň – Klatovy. Silničáři tehdy nebezpečnou zatáčku osadili varovným značením. „Od té doby počet nehod i jejich následků výrazně klesl,“ potvrdila v září 2012 MF DNES klatovská policejní mluvčí Dana Ladmanová.

Jen pro srovnání, z databáze Centra dopravního výzkumu vyplývá, že od 1. ledna 2013 do 31. ledna 2023 v tomto místě policisté řešili devět bouraček, při kterých se dohromady zranilo pět lidí lehce a jeden těžce.

Dalšími místy v kraji, kde se často bourá, je výpadovka na Karlovy Vary kolem Chotíkova nebo Všerub, na Domažlicku pak dlouhá rovinka mezi Kdyní a odbočkou na Nový Dvůr či Kout na Šumavě, dále silnice na severním Plzeňsku od Třemošné ke Kaznějovu i od Plas do Kralovic.

Při čelním střetu s autobusem zemřel u Nepomuku řidič osobního auta (3. 2. 2023)