Samosběrné automobily „vyluxují" za léto ze silnic tisíce tun prachu

  8:48aktualizováno  8:48
Okolo čtyř tisíc tun prachu posbírají během jediného roku speciální samosběrné automobily na silnicích Moravskoslezského kraje. Boj s prachem zatím platí jen krajský úřad a místní samosprávy, stát zatím peníze na zlepšení ovzduší nevyčlenil.

Čistící vůz v ulicích Ostravy. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Jezdí v Ostravě, Karviné, Bohumíně, Českém Těšíně, Rychvaldu, Havířově i Opavě. Speciální samosběrná auta každé dva týdny doslova luxují vybrané silnice v celém kraji. Úseky dohromady měří 400 kilometrů a kolik prachu na nich auta celkem posbírají, bude jasné na podzim.

"K vyhodnocení přistoupíme v listopadu po ukončení všech čtyř cyklů nadlimitního čištění komunikací. Odhadujeme, že ročně smeteme zhruba 1 440 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostanou zpátky do ovzduší," sdělil náměstek hejtmana Daniel Havlík.

Kolik prachu vozy z ulic odstraní?

V Ostravě se v letním období čistí 1 050 km silnic a místních cest.

V průměru za jednu sezonu z nich díky tomu ročně zmizí 2 500 tun prachu. Samosběry během tohoto období najedou v průměru 15 tisíc kilometrů, kropicí vozy asi 6 tisíc kilometrů. Kraj teď předpokládá, že odstraní dalších 1 440 tun prachu.

"Méně prachu ocení citliví jedinci, jako jsou senioři, děti a těhotné ženy, ale i alergici a astmatici."

Kraj do nadlimitního čištění silnic letos investuje osm milionů korun. Slibuje si od něj lepší ovzduší.

O snížení prašnosti u cest se už několik let snaží i Ostrava. Do ulic tu vyjíždějí zametací auta někdy i jednou za týden. Uklízejí tisíc kilometrů komunikací. A statistiky ukazují, že z cest odvážejí pořádnou hromadu prachu. Za jednu sezonu dva a půl tisíce tun.

Stojí to miliony, aby akce měla smysl, musí město i kraj zametat nejen své, ale i státní cesty. Stát zatím na častější čištění nemá peníze. Podle odborníků to ale má smysl.

"Čištění silnic se velkou měrou projevuje na snížení množství takzvané sekundární prašnosti. V letních měsících, kdy nejsou zdrojem prachu spalovací procesy, patří sekundární prašnost mezi jeden ze zásadních zdrojů," říká Lucie Hellebrandová ze zdravotního ústavu.

I když na ulici leží spíše větší částice prachu, opakovaným vířením se podle ní obrušují a zmenšují a v důsledku mohou mít na lidské zdraví stejné účinky jako drobný prach z komínů.

"Méně prachu ocení citliví jedinci, jako jsou senioři, děti a těhotné ženy, ale i alergici a astmatici. Dá se předpokládat, že díky čistějšímu ovzduší je postihne méně astmatických a alergických záchvatů," uvedl lékař a ředitel Městské nemocnice Ostrava Tomáš Nykel.

Podle Jiřího Jedličky z Centra dopravního výzkumu může dokonce mimořádné čištění cest ve městech Moravskoslezského kraje přinést i první konkrétní údaje tohoto druhu v republice.

"Máme zatím zkušenosti ze zahraničí. Když se intenzivně udržují silnice, naměřené koncentrace PM10 a dokonce PM2,5 se opravdu sníží," uvedl Jedlička.

Dodal, že v Moravskoslezském kraji se sice doprava uvádí jako nejméně významný ze tří hlavních zdrojů znečištění ovzduší, ale tyto statistiky počítají jen s prašností ze spalování motorů. "Sekundární prašnost přitom má na znečištění ovzduší mnohdy vyšší podíl než spalovací emise."

Stát se výhledově k činnosti kraje a ostravského magistrátu nepřidá. Chybí mu peníze.

"Loni se v Ostravě uskutečnilo jedno čištění nad rámec zákona. I letos se předpokládá, že by ve třetím čtvrtletí mohlo proběhnout čištění navíc," uvedl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Nina Ledvinová dodává, že letos peníze na údržbu vyčerpala zimní údržba, a proto byla omezena ta letní. "Čistění dvakrát ročně bude provedeno," potvrdila jedinou jistotu, kterou silnice v kraji ze strany státu zatím mají.

Nejčtenější

Iglú se šíří Českem, pro řadu bezdomovců jsou lepší než noclehárna

Někteří bezdomovci upřednostňují iglú před pobytem v noclehárně.

Bezdomovecká iglú, která před časem do Česka přivezla dvojice mladých lidí, už překročila hranice Ostravska. Zájem je o...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Pitva odhalila, že viník nehody se čtyřmi mrtvými měl v těle drogy

Tragická nehoda v Třinci si vyžádala čtyři mrtvé. (11. 11. 2018)

Ukrajinský řidič dodávky, který v listopadu minulého roku v Třinci-Neborech zavinil nehodu se čtyřmi mrtvými, byl pod...

Utrápené Pardubice zase nebodovaly, Vítkovice poskočily na čtvrté místo

Vítkovický hokejista Ondřej Roman (vpravo) v souboji s pardubickým Rhettem...

Vítkovičtí hokejisté zvítězili v předehrávce 40. kola Tipsport extraligy nad Pardubicemi 4:1 a v tabulce se posunuli na...

Sparta dala razítko na Šuralův přestup a přiblížila se k angažmá Panáka

Karvinský Filip Panák (vlevo) hlavičkuje před Ondřejem Zahustelem ze Sparty.

Do fotbalové Sparty má blízko Filip Panák z Karviné, o kterého má zájem i Baník Ostrava. Přestup mladého univerzála do...

Další z rubriky

Kraj zařídil exhejtmanovi místo šéfa sportcentra, stěžují si kritici

Bývalý hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.

Výběrové řízení šité na míru pro někdejšího hejtmana Miroslava Nováka uspořádal podle některých kritiků Krajský úřad v...

Pro šestnáctiletou lyžařku s poraněnou páteří letěl do Jeseníků vrtulník

Záchranáři jeli a letěli na Ovčárnu k vážně zraněné lyžařce.

K mladé lyžařce letěl ve čtvrtek dopoledne vrtulník záchranářů. Šestnáctiletá dívka upadla při lyžování v areálu...

Hledá se paní Miluše a další, kdo brigádničili s Janem Palachem

Ozve se přátelům nebo redakci paní Miluše, za svobodna Marková (blondýna v...

Ve středu uplyne půl století od chvíle, kdy se v Praze u pomníku svatého Václava polil benzinem a zapálil. Na Jana...

Advantage Consulting, s.r.o.
.NET VÝVOJÁŘ

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 30 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz