Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nejprodávanější značky v Česku. Třetí Apple se přetahuje s Xiaomi

  • 63
Apple a Xiaomi se za třetí čtvrtletí přetahují o pozici třetí nejsilnější značky smartphonů na českém trhu. Data zveřejnila analytická společnost Gartner.

Analytická společnost Gartner jako jediná zveřejnila prodeje telefonů na českém trhu. Sama ovšem uvádí, že čísla nemusí být přesná, protože zahrnují všechny prodejní kanály i ty neoficiální. Je tedy pravděpodobné, že reálně se na trhu prodalo méně přístrojů a reálná prodejní čísla jednotlivých značek se mohou trochu lišit.

Gartner uvádí data za třetí čtvrtletí letošního roku, tedy za červenec až září. Podle nich se v Česku za toto období prodalo 1,113 milionu mobilů, což podle Gartneru znamená slabý meziroční nárůst o 1,5 procenta. 

Jedničkou na trhu je Samsung, který za třetí kvartál prodal 330 tisíc smartphonů, respektive přesněji řečeno se prodalo uvedené množství smartphonů této značky. Druhý je podle Gartneru Huawei, u kterého uvádí prodej 205 tisíc smartphonů. Meziročně Huawei výrazně vyrostl o 45 tisíc kusů, naopak smartphonů Samsung se meziročně prodalo o 17 tisíc kusů méně.

Pokud bude tento trend pokračovat, tak může v příštím roce Huawei Samsung dohnat a stát se českou jedničkou. Mnohem vyrovnanější je ovšem už teď souboj o třetí příčku. Tu zatím na českém trhu držel Apple, jenže u něj společnost Gartner uvádí meziroční pokles, takže místo loňských 283 tisíc iPhonů se jich letos za třetí čtvrtletí v Česku prodalo jen 170 tisíc.

Apple tak na třetí příčce vystřídalo Xiaomi, jehož smartphonů se podle Gartneru letos za třetí kvartál prodalo 190 tisíc kusů. Čísla za loňský rok u Xiaomi Gartner neuvádí.

Z uvedených dat je zřejmé, že český trh v podstatě kopíruje situaci ve světě. Alespoň na prvních čtyřech pozicích. Prodejní čísla jsou však jiná, celosvětově jsou Huawei a Apple poměrně blízko sebe, v Česku má už Huawei velký náskok. Ale to je logické, Apple prodává jen drahé přístroje a protože český trh není operátorský, v Česku se telefony dotují jen minimálně, tak prodej drahých přístrojů je menší než na jiných trzích.

Velký nárůst Xiaomi za poslední rok či dva je impozantní, otázkou je, jestli je firma odstatečně silná, aby dokázala svou aktuální pozici obhájit. A to platí celosvětově i v Česku.