Předplacenkáři Vodafonu si budou muset od července zase hlídat provolaný čas. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vodafone naštval zákazníky. Kvůli změně účtování hovorů zaplatí více

  • 164
Vodafone od července razantně mění způsob účtování hovorů u předplacených karet. Namísto současné tarifikace 60+1, kdy po první provolané minutě účtuje hovor po sekundách, budou zákazníci platit nově za každou započatou minutu. Za 61 provolaných sekund tedy zaplatí jako za dvouminutový hovor.

„První minuta se účtuje celá, každá další po vteřinách, není-li u konkrétní služby uvedeno jinak,“ informuje Vodafone v aktuálně platném ceníku o způsobu účtování hovorů u předplacených karet. Od prvního července to bude ovšem minulostí. Namísto férového účtování, na němž před lety stavěl i jednu z kampaní, bude operátor uplatňovat pro zákazníky podstatně nevýhodnější tarifikaci. Redakci Mobil.iDNES.cz na chystanou změnu upozornili čtenáři.

Vodafone dotčené zákazníky informoval prostřednictvím SMS. Ti se nyní na facebookových stránkách operátora dožadují vysvětlení této změny.

„Dobrý den, dnes jsem od Vás dostal SMS, že od 1. 7. 2019 se na předplacených kartách mění účtování hovoru na celé minuty. V tu chvíli jsem si myslel, že je prvního dubna, tedy apríl,“ napsal na facebookové stránky Vodafonu Pavel Diviš.

„Rozhodli jsme se zjednodušit a zpřehlednit způsob účtování hovorů, po minutách je také převažujícím způsobem účtování hovorů na trhu,“ reagoval na Divišův příspěvek zástupce operátora.

V jednom má Vodafone pravdu: konkurenční mobilní operátoři, tedy T-Mobile i O2 skutečně u svých předplacenek standardně uplatňují minutovou sazbu. Jenže právě tím měl oproti své konkurenci výhodu, kterou jistě řada zákazníků při výběru poskytovatele mobilních služeb zohlednila. A tak není divu, že podle některých nespokojených zákazníků je nadcházející změna důkazem toho, že konkurenční boj na českém mobilním trhu neexistuje.

Nutno nicméně zdůraznit, že uplatnění minutové sazbu u hovorů se týká výhradně předplacených karet. U tarifů či u Oskarty, tedy u předplacených služeb vlastního virtuálního operátora, podobnou aktualizaci Vodafone prý neplánuje.

Většina předplacenkářů změnu nepocítí, tvrdí operátor

A jak Vodafone zavedené minutové tarifikace u předplacenek vysvětluje? Prý se změnil způsob, jakým zákazníci služby využívají. A tak způsob účtování hovorů prý ztrácí na významu.

„Naši zákazníci s předplacenou kartou se dělí na dvě největší skupiny – buď uskutečňují hlavně krátké hovory, kterých se změna netýká, protože první minuta byla účtována vždy celá, nebo využívají předplacené balíčky ke kartě, ve kterých máme neomezené volání,“ reagoval zástupce operátora na sociální síti. V reakci na jiný příspěvek na facebookových stránkách Vodafonu pak padla zmínka, že v případě balíčků ke kartě operátor stále účtuje systémem 60+1.

Vodafone ovšem přiznává, že „pro menší část zákazníků může změna účtování znamenat navýšení jejich měsíční útraty.“ Nejčastěji však půjde prý jen o jednotky korun měsíčně. V jiném příspěvku se pak zástupce operátora snažil situaci uklidnit doplňující informací: „Připravujeme také nový předplacený tarif, který bude určitě zajímavým doplněním naší nabídky.“ Veřejnou reakcí na to byla ovšem zmínka levných služeb polských operátorů.

Popuzení zákazníci tak v souvislosti s úpravou tarifikace u předplacenek poukazují především na férové účtování některých virtuálních operátorů. Většina z nich totiž uplatňuje tarifikaci 60+1, nicméně třeba Kaktus, tedy virtuální operátor T-Mobilu, účtuje hovory po sekundách (tarifikace 1+1).

Připomínají i téměř sedm let starou kampaň Vodafonu postavenou na férovém přístupu k zákazníkům. Tehdy operátor hlásal, že záleží na každé sekundě. Dobře, u tarifních služeb došlo od té doby ke značné revoluci, tam není tarifikace opravdu rozhodující. Ale jsou tu právě i zákazníci využívající předplacené služby. A těm na sekundách stále záleží.

V roce 2012 lákal Vodafone potenciální zákazníky na férové účtování hovorů:

22. května 2019