Cestu nevábným podchodem si zkracuje mnoho lidí. Míří například do liberecké...

Cestu nevábným podchodem si zkracuje mnoho lidí. Míří například do liberecké arény nebo do gymnázia. Úzkou tmavou chodbu se ale lidé většinou snaží přejít co nejrychleji. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Žáci se nebudou bát cestou do školy, temný tunel v Liberci čeká oprava

  • 9
Podchod u liberecké arény brzy začnou opravovat dělníci. Přestavba zatuchlého tunelu bude stát asi 63 milionů korun, podílet se na ní bude město Liberec, Liberecký kraj a Správa železnic.

Je to jedno z ostudných míst Liberce, působí až strašidelným dojmem. Brzy by ale železniční podchod vedoucí k liberecké aréně mohl dostat nový kabát. V prosinci totiž začnou práce na jeho rekonstrukci a rozšíření.

Tmavý a úzký tunýlek mezi částmi města Horní Růžodol a Rochlice využívají hlavně lidé, kteří míří za nějakou akcí do Sport Parku s arénou, studenti gymnázia a základní školy a místní. Denně jím projde přes 500 lidí, například při hokejových zápasech je to však kolem 1200 lidí.

Prochází tudy i spousta návštěvníků z jiných měst, kteří míří za sportem či kulturou, a podchod tak dělá Liberci ostudu. Hlavně večer vyžaduje cesta značný kus odvahy. O moc lepší to ale není ani ve dne.

„Chodíme se synem na volejbal do haly Dukly a cesta tunelem je vždy adrenalinový zážitek. V temném a zatuchlém podchodu se občas bojím i já. Navíc se po cestě musím krčit, abych se nepraštil do hlavy,“ postěžoval si Zdeněk Toman z Liberce. „O jeho opravě se mluví už spoustu let, tak snad se teď dočkáme.“

Vlaky budou jezdit beze změn

Slavnostní zahájení oprav je plánované na 8. prosince, celá akce by měla stát zhruba 63 milionů korun. „Hlavní stavební práce začnou v roce 2024 a potrvají do poloviny roku 2025,“ popsala mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Podchod se nachází pod železniční tratí do Staré Paky, jezdí přes něj však i vlaky na tratích do České Lípy a Jablonce nad Nisou. „Železniční doprava bude zachována bez omezení, zavedení náhradní autobusové dopravy nebude zapotřebí. Stavební práce budou mít vliv pouze na provoz na přilehlých komunikacích, detailní omezení budeme ještě řešit se zhotovitelem stavby,“ uvedla Eberl Friebová.

Podchod v současném stavu nepůsobí bezpečně. Je bez osvětlení, na šířku má jen dva metry, na výšku metr osmdesát pět a ústí do dvou frekventovaných ulic 28. října a Doubská, kterými denně projede přes deset tisíc vozidel. V projektu se počítá s rozšířením tunelu na více než dvojnásobek a na výšku by pak měl mít dva a půl metru.

Na modernizaci podchodu se bude podílet i Liberec, který zaplatí související náklady spojené s vybudováním chodníků či osvětlení. Podíl města by měl být zhruba 23 milionů korun a radnice ho chce částečně hradit z dotace od Libereckého kraje. Žádá o šest milionů korun. Liberec si od modernizace propustku slibuje zvýšení bezpečnosti provozu.

„Zjednodušeně lze říci, že město bude financovat přeložky sítí, navazující chodníky, pochozí povrchy propustku, osvětlení a rampu pro bezbariérový přístup,“ řekla mluvčí radnice Jana Kodymová.

30. května 2019