Na lepší peníze si v příštím roce přijdou i zaměstnanci dukovanské jaderné elektrárny. Ta už nyní patří mezi nejštědřejší zaměstnavatele v regionu.

Na lepší peníze si v příštím roce přijdou i zaměstnanci dukovanské jaderné elektrárny. Ta už nyní patří mezi nejštědřejší zaměstnavatele v regionu. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Firmy na Vysočině v příštím roce zvýší platy, přidají až deset procent

  • 9
O pět, osm, ale i o bezmála deset procent si v roce 2024 mzdově polepší zaměstnanci vysočinských firem. Řada podniků již potvrdila navýšení jejich platů. A i ve společnostech, kde zatím nejsou mzdová vyjednávání u konce, předběžně počítají s tím, že svým pracovníkům v příštím roce přidají.

Bosch Powertrain Nárůst o 9,6 procenta

Novou kolektivní smlouvu se povedlo uzavřít v jihlavské společnosti Bosch, jež je největším zaměstnavatelem na Vysočině - pracuje tam zhruba 4 500 lidí. V nadcházejícím roce čeká zaměstnance tohoto podniku navýšení o celkem 9,6 procenta mzdových prostředků. Zvednou se jak tarify, tak prémiové ukazatele, individuální ohodnocení či například některé benefitní příspěvky. Navíc mají pracovníci Bosch Powertrain vidinu růstu platů i pro rok 2025, kdy si dle smlouvy polepší o dalších osm procent.

Podle Ladislava Melichara, předsedy tamních odborů, bylo kolektivní vyjednávání letos opět náročné. „Životní náklady se samozřejmě zvyšují všem. Je ale pravda, že zaměstnancům firmy Bosch se díky vyššímu mediánu mezd oproti jiným zaměstnancům daří zvládat tuto velice těžkou dobu o malinko lépe. Proto jsme rádi, že se nám podařilo uzavřít takovouto kolektivní smlouvu. I když neskáčeme metr do vzduchu, je to podle nás velice dobrý výsledek,“ shrnul Melichar.

V podniku, kde vznikají komponenty pro automobilový průmysl, nehrozí ani propouštění. „Práce máme všichni až nad hlavu. Od montážního dělníka až po ředitele,“ doplnil předseda.

Elektrárna Dukovany Hledají nové pracovníky

Narůst mezd o osm procent mají pro nadcházející rok jistý pracovníci Jaderné elektrárny Dukovany, respektive Skupiny ČEZ. Navíc k aktuálnímu počtu 1 570 zaměstnanců přibudou, stejně jako v uplynulých několika letech, ještě další.

„Počítáme s náborem zhruba stovky nových zaměstnanců,“ upřesnil mluvčí elektrárny Jiří Bezděk.

ICOM transport Mzdy vzrostou o šest procent

Platově si polepší rovněž lidé pracující pro dopravní podnik ICOM transport, sídlící v Jihlavě. Zaměstnává kolem 1 500 lidí, z toho celých 1 200 jsou řidiči. „V příštím roce očekáváme nárůst mezd minimálně o šest procent. Důvodem jsou hospodářské výsledky a také dlouhodobé plány společnosti, která se snaží svým zaměstnancům zkvalitňovat pracovní prostředí,“ uvedla mluvčí firmy Michaela Doležalová.

Podnik podle ní žádný tlak ohledně zvyšování platů ze strany svých pracovníků nepociťuje. „Naši zaměstnanci se na nás totiž mohou dlouhodobě spolehnout skrz opakované nárůsty mezd. Navíc jsme stejně jako v předešlých letech mohli všem řidičům vyplatit vánoční odměny a rozšířili jsme také benefitní program,“ popsala mluvčí s tím, že jen letos činila investice do benefitů přes 12 milionů korun.

ZDAR Mimořádné přidání kvůli inflaci

I v další dopravní společnosti, žďárské firmě ZDAR, kde pracuje zhruba 440 lidí, plánují svým zaměstnancům přidat. „Přestože máme uzavřenu kolektivní smlouvu až do konce roku 2024, teď od 1. ledna zvýšíme základní mzdové tarify - dle jednotlivých skupin prací o tři až devět procent,“ vyčíslil generální ředitel Richard Latislav. Vedení podniku tak reaguje zejména na trvající vysokou inflaci. Cílem je, podobně jako v letech 2022 a 2023, zajistit, aby zaměstnancům ani příští rok neklesla reálná mzda.

„Trápí nás však skutečnost, že řada dopravních firem odměňuje své zaměstnance jinak než přes výplatní pásku. V naší společnosti průměrná hrubá měsíční mzda přesáhla 40 tisíc korun. Jak si pak mám vysvětlit, když si ve veřejně dostupných výročních zprávách některých dopravních firem přečtu, že u nich tato mzda dosahuje sotva 20 tisíc?“ ptá se ředitel.

Vypadá to podle něj, že tyto firmy platí takzvanou minimální mzdou na pásce nejen řidiče, ale i dispečery a další lidi. „Zbytek peněz dávají patrně jinou formou a šetří tak na daních a pojistném. A stát to bohužel nedokáže, nebo nechce řešit,“ konstatoval Latislav.

ZDAR vzhledem k novým projektům v nákladní i autobusové přepravě plánuje rozšířit příští rok své řady o další řidiče. Sehnat je ale není snadné, většinu z nich si tak musí firma dle ředitele sama „vychovat“.

MEDIN Navýšení v průměru o šest procent

Ve společnosti MEDIN z Nového Města na Moravě, jež se zabývá vývojem, výrobou a distribucí lékařských nástrojů a implantátů, se mzdy v průměru zvednou o šest procent. Firma dává práci asi 330 lidem.

ŽĎAS Zvýší se týmové odměny za plnění cílů

Vyšší platy bude mít i bezmála 1 500 zaměstnanců žďárského strojírenského podniku ŽĎAS. „Počítáme se zvyšováním mzdy formou týmových odměn vázaných na splnění hospodářského výsledku, individuálního navyšování mezd a zavázali jsme se k růstu průměrné hrubé mzdy minimálně o pět procent v porovnání s rokem 2023,“ vyčíslil personální ředitel firmy Petr Havelka.

Dodal, že podnik v tomto kroku zohlednil jak snahu zlepšovat podmínky zaměstnanců, tak i míru nejistoty spojenou s aktuálním stavem trhu. „Proto jsme se s odbory dohodli, že o úspěch se rozdělíme zejména formou měsíčních a čtvrtletních týmových odměn v nezanedbatelné výši,“ uvedl Havelka.

Další firmy Více se ohlížejí na náklady

V některých firmách v kraji ještě mzdová vyjednávání neodstartovala, neboť tam kolektivní smlouvy mají uzavřené až do jara 2024. Zkraje roku tak začnou na toto téma jednat třeba ve FRÄNKISCHE Okříšky či brodské firmě Futaba Czech, jež vyrábí automobilové díly pro Toyotu; hlavně karosářské a podvozkové díly a výfukové systémy.

Oblast automotive silně zasáhl růst cen energií, materiálu i dalších nákladů. „Proto bude opravdu důležité najít při kolektivním vyjednávání kompromis, který bude akceptovatelný oběma stranami. Jsem ale optimista, a to proto, že vyjednávání v minulosti byla vždy - byť tvrdá - konstruktivní a férová,“ okomentoval za Futabu Petr Charvát, generální manažer pro administrativu.

Situaci v automobilové oblasti potvrzuje i Gábor Iffland, mluvčí společnosti Valeo Humpolec. „Naší snahou je najít ekonomicky udržitelné řešení, které nám umožní zůstat konkurenceschopní vůči našim zákazníkům, automobilkám. Jsme v tom společně jako zaměstnavatel a zaměstnanci,“ podotkl Iffland. I přesto se však počítá se zvýšením tarifních mezd. „Chceme udržet konkurenceschopnost na trhu práce v regionu a udržet motivaci zaměstnanců,“ dodal Iffland.