„Pro podporu nejvyšší fotbalové ligy jsme se rozhodli také proto, že chceme aktivně přispět k větší transparentnosti a profesionalizaci českého fotbalu. Cítíme zodpovědnost za fotbal v České republice, a proto jsme připravili konkrétní návrhy, které podle nás výrazně pomohou,“ poznamenal Dušan Šenkypl, ředitel společnosti ePojisteni.cz.
Nový generální sponzor fotbalové ligy připravil pět bodů, které bude v následujících měsících prosazovat. Návrh sestavil ve spolupráci s Ligovou fotbalovou asociací (LFA), jež nejvyšší fotbalovou soutěž v Česku řídí.
- Transparentní financování. Fotbal zveřejní, kolik peněz dostávají kluby od marketingové společnosti STES, která obchoduje práva na českou ligu. Jasné bude i to, jaké jsou příjmy z marketingu, prodeje reklamních předmětů nebo vstupenek. Liga plánuje zveřejnit náklady na platy hráčů, provize agentům, provoz stadionů a další položky. Díky tomu bude jasnější, s jakými rozpočty kluby pracují.
„V tuto chvíli připravujeme konkrétní formy a způsob reportingu jednotlivých klubů, které následně projednáme na Ligovém výboru. Ucelený výstup bychom veřejnosti rádi představili v průběhu této sezony,“ doplnil šéf LFA Dušan Svoboda.
- Boj s korupcí. Společnost ePojisteni.cz vyzývá fotbalisty, trenéry i rozhodčí, aby se nebáli hlásit korupční praktiky. „Vyzýváme sponzory, aby podmiňovali svoji finanční podporu fotbalovým subjektům odmítáním korupčních praktik, a v případě nerespektování svoji podporu těchto konkrétních subjektů ukončili,“ stojí v prohlášení generálního sponzora.
- Fanouškovský ambasador. Liga zavede tak zvaného „Ambasadora fanoušků“, který se bude starat o komunikaci mezi fotbalovými diváky a kluby. Společnost ePojisteni.cz si od toho slibuje omezení konfliktů na stadionech a zatraktivnění fotbalového prostředí.
„Společně s generálním partnerem dolaďujeme detaily nastavení tohoto kroku směrem k fanouškům. Ve chvíli, kdy dokončíme tuto fázi, uděláme maximum pro to, abychom celý projekt co nejdříve realizovali,“ podotkl Svoboda.
- Zavedení videa. Česko by mělo být jednou z prvních zemí, které video ve fotbale zavedou. A nový generální sponzor tento proces podporuje - navíc navrhuje, aby se zveřejňovaly závěry matematicko-statistického systému Sportradar, který odhaluje nelegální sportovní sázky.
„Zavedení videa do českého fotbalu je jeden z našich základních strategických cílů, který chceme realizovat co nejdříve. Stejně jako změnu herního formátu ligy. Rádi bychom online režim v přátelských zápasech a offline režim v ligových utkáních otestovali už v průběhu této sezóny,“ vysvětlil Svoboda.
- Komunikace ohledně sporných momentů. V posledním bodu prohlášení prosazuje ePojisteni.cz otevřenější diskusi ohledně sporných momentů v jednotlivých zápasech. Zároveň navrhuje, aby měli rozhodčí v některých zápasech mikrofony a diváci slyšeli jejich rozhovory s fotbalisty: „V případě pozitivní zkušenosti navrhujeme zavést mikrofony pro rozhodčí a následné zveřejňování jejich komunikace plošně.“
„Konkrétní případ, kdy bude sledována komunikace rozhodčích v rámci ligového utkání, je v gesci komise rozhodčích FAČR. My tento bod podporujeme a myslíme si, že je to krok správným směrem,“ řekl Svoboda.
A Šenkypl za ePojisteni.cz k výzvě dodal: „Cíle fotbalových fanoušků, klubů i sponzorů jsou stejné. Všichni chceme mít v České republice co nejkvalitnější a nejférovější soutěž. Proto body, které navrhujeme, jsou v souladu s cíli LFA. Bez jejich plnění by nebylo možné fotbal dlouhodobě podporovat a my věříme, že brzy uvidíme výsledky této naší společné snahy.“
Internetová společnost ePojisteni.cz je generálním partnerem fotbalové ligy od konce července. Smlouva platí na dva roky.
„Impulsem, abychom do fotbalu vstoupili, pro nás byla změna, že si ligu budou řídit samy kluby. V tu chvíli to pro nás začalo dávat smysl, abychom se zapojili,“ uvedl tehdy Šenkypl.