Z luxusní lóže ve své aukční síni Christie’s měl Francois Pinault výborný přehled o tom, jak se do trhu s uměním zažírá světová finanční krize.

Z luxusní lóže ve své aukční síni Christie’s měl Francois Pinault výborný přehled o tom, jak se do trhu s uměním zažírá světová finanční krize. | foto: Profimedia.cz

Světový trh s uměním je nad propastí

  • 18
Francouzský miliardář Francois Pinault se minulý týden v New Yorku smutně díval, jak se téměř polovina z nabízených impresionistů neprodala. O dříve žhavé zboží nebyl zájem. Z luxusní lóže ve své aukční síni Christie’s měl tak výborný přehled o tom, jak se do trhu s uměním zažírá světová finanční krize.

Na newyorském aukčním maratonu impresionistů a moderního umění klesly oproti loňsku prodeje o 37 procent. Mezi prodávajícími byla přitom nadmíru zajímavá jména, která by za jiných okolností táhla ceny nahoru.

Prodával například šéf zkrachovalé investiční banky Lehman Brothers Richard Fuld nebo investorský guru Henry Kravis, spolumajitel dravého fondu Kohlberg, Kravis & Roberts. Oba patří k obětem finanční krize, která začala vyprazdňovat jejich obvykle nadité peněženky. Fuld přijde brzy o místo, Kravisovi ukrajují majetek padající finanční trhy.

Ceny jsou už o čtrnáct procent nižší
Podle některých odborníků jsou méně úspěšné newyorské aukce důkazem, že finanční krize trh s uměním už zasáhla. Mária Gálová, šéfka tuzemského Dorothea, však namítá, že z několika aukčních dní nelze usuzovat na celkový trend.

Hlavní sezona totiž teprve přijde a na konci listopadu by mělo být definitivně jisté, jak na tom v zahraničí trh je. Málokdo dnes už však věří, že by se mu krize vyhnula. V posledních sedmi letech totiž rychle rostl a experti už loni upozorňovali, že mu hrozí přehřátí. To se nakonec nekonalo a letošní jarní aukce dosáhly opět rekordních výsledků.

Finanční krize však nabourává reálnou ekonomiku, a je tedy otázkou, jak strmý pak propad trhu s uměním bude. "Na začátku finanční krize se umění prodává dobře. Pokud by ale trvala déle, rok či dva, obrazy na ni doplatí také," říká galerista Martin Kodl.

Podle prestižního ukazatele Artprice, jenž vychází z výsledků téměř tří tisíc pravidelných aukcí po celém světě, však pokles cen už začal. Dle posledních listopadových čísel začaly ceny uměleckých předmětů padat a není žádný směr či obor, který by byl výjimkou.

Ve srovnání s počátkem roku se snížily ceny veřejně obchodovaných děl o 14,5 procenta, přičemž největší propad byl v říjnu. Všichni teď s napětím čekají, jak se ceny pohnou na největších listopadových aukcích.

Trh s uměním se naposledy s velkým rachotem sesypal na počátku devadesátých let, když spekulativně nakupujícím japonským investorům vyschl zdroj peněz kvůli velké domácí inflaci. Potom se potácel u dna prakticky až do roku 2001.

V Česku zatím rekordy, ale developeři prý už prodávají
U nás je zatím situace jiná, trh roste a už překonal loňský rekordní rok, kdy se vydražila díla za více než půl miliardy korun. Mária Gálová z Dorothea však připouští, že mají aukční síně obavy, že lidé kvůli krizi začnou méně nakupovat i prodávat.

Největší taháky českých nadcházejících aukcí

Chrpy (Květy ve sněhu)
Autor: Jindřich Štyrský
Aukční síň Vltavín
Vyvolávací cena: 5 500 000 Kč

Venuše
Autor: Ladislav Sutnar
Aukční síň Dorotheum
Vyvolávací cena: 250 000 Kč

Portrét malíře Raphaela Mengse
Autor: Jan Kupecký
Galerie Pictura
Vyvolávací cena: necelý milion Kč (cena nebyla ještě stanovena, dražba bude v únoru)

Propad cen a prodejů se pravděpodobně nejvíce dotkne levnějších a méně významných děl, u těch nejlepších je zase nebezpečí, že se vůbec nedostanou na trh. Alespoň v případě, že se jich majitelé nebudou nuceni zbavovat.

"Několik sběratelů – developerů, které ovlivnila finanční krize negativně v jejich podnikání, začalo odprodávat své sbírky, aby narovnali své cash flow," tvrdí o českém trhu sběratel a brněnský podnikatel Miroslav Lekeš.

Zatím je na prodej dobrá doba, protože ceny v Česku ještě neklesly. Podle Lekeše byla většina děl prodána s ročním zhodnocením dvacet až čtyřicet procent. Kdo přesně prodával, nechce Lekeš uvést.

Mezi známé sběratele českého moderního umění v realitní branži patří například Milan Janků, šéf a spolumajitel developerské společnosti ECM. Jeho vyjádření se získat nepodařilo.

Mezi manažery a nejbohatšími lidmi v Česku patří sběratelství k dobrému tónu. Obrazy nakupuje nejbohatší Čech Petr Kellner, trh v roce 1997 rozhýbal Vladimír Železný. "Já sázím na žijící, hlavně mladé umělce," říká Martin Roman, šéf energetického obra ČEZ. Přitom právě ti patří z investičního hlediska v dobách krize k nejohroženějším.