Originální butik značky Louis Vuitton.

Originální butik značky Louis Vuitton. | foto: Tomáš Lysoněk, MF DNES

Loius Vuitton nebo Plada. V Číně otevřeli rovnou celý butik s padělky

  • 86
Koupili byste si kabelku značky Loius Vuitton? Nebo Plada? Někteří možná jen omylem. Sedm procent občanů EU však přiznává, že si v posledním roce nějaký ten padělek koupili záměrně. Krádeže duševního vlastnictví, jako je logo, typický vzor nebo nápis, stojí známé světové značky jen z Evropy desítky miliard eur ročně.

Že se padělky zboží světoznámých značek prodávají u trhovců, už nikoho neudiví. Ale že mají podvodníci takovou drzost a otevřou si pod značkou velice nápadně připomínající zavedený brand rovnou celý butik? V Číně to možné je.

Když letos v létě v čínském městě Renhuai otevřely dva nové luxusní obchody s oblečením a doplňky, na první pohled by nikdo neřekl, že to nejsou nové pobočky renomovaných značek Prada a Louis Vuitton. Výlohy byly vyzdobené velkými fotkami modelek a modelů a regály byly naplněné nóbl kabelkami a módními doplňky. Vše vypadalo jako originál.

Jediné, co nesedělo, byl název. Jeden obchod měl na štítu napsáno Loius Vuitton, druhý Plada, píše BBC.

Krádeže duševního vlastnictví stojí jen evropské výrobce kolem 60 miliard eur (1,6 bilionu korun) ušlých tržeb ročně, uvádí Úřad EU pro duševní vlastnictví. Podle jeho posledního průzkumu sedm procent občanů EU uvedlo, že si v posledním roce záměrně pořídili nějaký padělek. 

Kritikové ale zdůrazňují, že černý trh s padělky dusí vývoj inovativních mladých firem a likviduje pracovní místa. „Existují také silné vazby mezi paděláním a organizovaným zločinem a dětskou prací,“ tvrdí Alex Newman, expert na duševní vlastnictví v právnické firmě Irwin Mitchell.

Kabelky IPHONE

Úřady falešné butiky Louis Vuitton a Prada v čínském Renhuai zavřely během několika dní. Jiné značky, které v Číně působí, ale takové štěstí neměly. Například firma Apple prohrála v roce 2016 soud proti čínské společnosti prodávající kabelky a další kožené zboží s označením IPHONE.

Právě Čína je jednou ze zemí, kde pravidelně dochází ke krádežím duševního vlastnictví. Firmy ale naříkají, že problém je globální. 

„Napodobeniny vznikají po desetiletí, první jsme zaznamenali na konci 40. let minulého století. Je to problém, se kterým se neustále potýkáme,“ říká mluvčí výrobce stavebnic Lego Roar Rude Trangbæk. „Kvůli globalizaci je to horší než dřív,“ doplnil.

Podezření z kopírování nápadů je velmi časté v módním průmyslu. Britská firma Next v tomto měsíci dosáhla dohody se značkou Scamp & Dude kvůli obviněním ze zkopírování vzoru zvířecích tlapek na dětském tričku. Značka Next byla obviněna z očividného zkopírování černých stop na šedém podkladu včetně výrazného obrázku červeného blesku na hrudníku.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

It’s happened again. I’m extremely disappointed that a British institution such as @nextofficial believe that this is ok. It’s a blatant infringement. When a company makes 635 million pounds a year net profit, surely they have the resources to create their own designs and not take from independent businesses like Scamp & Dude. What hurts the most is taking something so meaningful to our brand, our Superpower Button. Our Superpower Button provides kids with superpowers to give them strength and courage when they need it most. This has to stop. Where has the integrity gone in the fashion industry? It’s just not right. I’m so grateful to all of our loyal customers who brought this to our attention, I appreciate your support so so much ❤️ #independentbrand #infringement @wolfsonsimon

Příspěvek sdílený Scamp & Dude® (@scampanddude),

Firmy by si měly registrovat ochranné známky a zajistit si další formy ochrany duševního vlastnictví ve všech zemích, kde působí. Podle Sonali Parekhové, šéfky britské Federace malých podniků to ale často nedělají. Dílem z nevědomosti, dílem kvůli vysokým nákladům na takové kroky. 

„Stává se také, že podání žádosti o patent upozorní padělatele na nový design a oni se ho pak snaží napodobit,“ říká.