(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Jak na nevítané hosty? Řetězce v USA zkouší operu i pisklavé zvuky

  • 82
Zdá se, že podivné existence poflakující se poblíž amerických fastfoodů začínají být pro mnohé tamní společnosti problém. Jejich zaměstnanci se proto k nezvaným zákazníkům začínají chovat více asertivně. Jejich jednání však lze mnohdy označit jako útok proti lidské důstojnosti. Někteří z reproduktorů pouští nepříjemné vysokofrekvenční zvuky, jiní nechtěné návštěvníky vyhánějí operou či hanlivými vzkazy.

Přestaňte se poflakovat kolem naší prodejny, přečetla si bezdomovkyně na kelímku, který jí donesl zaměstnanec amerického fastfoodového řetězce Dunkin’ Donuts. Fotografie popsaného kelímku z pobočky ve městě Cincinnati minulý týden obletěla Facebook.

Starbucks jako veřejné WC. Firma se kaje po incidentu se dvěma černochy

Manažer, který vzkaz napsal, podle serveru Businessinsider v prodejně již nepracuje. „Jeho chování šlo proti tomu, za čím si jako malá rodinná firma stojíme. Svým zaměstnancům stále opakujeme, aby ctili hodnoty a důstojnost,“ zhodnotil incident majitel Mike Benhase s tím, že by se zmíněné bezdomovkyni rád omluvil.

Incident přichází v době, kdy se s výskytem nezvaných návštěvníků poblíž nebo uvnitř poboček potýká stále více provozovatelů řetězců. Nárůst počtu lidí bez domova v Americe přitom není až tak znatelný. V loňském roce jich přibylo necelé jedno procento.

Majitel kalifornské pobočky potravinového řetězce 7-Eleven Sukhi Sandhu zvolil v otázce nezvaných hostů oproti manažeru Dunkin’ Donuts o něco kreativnější řešení. Bezdomovce od minulého roku vyhání pomocí opery, kterou pouští ze dvou reproduktorů 24 hodin denně a sedm dní v týdnů. „Jednoho dne začala hrát hudba a všichni odešli,“ řekl pro kalifornský tisk The Modesto Bee bezdomovec Manuel Souza. „Trávit tu čas a bavit se je teď těžké,“ dodal.

Kvůli způsobu, jakým se zachoval ke svým zákazníkům, byl v dubnu kritizován řetězec kaváren Starbucks. Manažer jedné z filadelfských prodejen zavolal policii na dva Afroameričany, kteří chtěli použít toaletu ještě před tím, než si něco objednali. Některé pobočky ve snaze zredukovat počet bezdomovců uvnitř prodejny toalety rovnou zamykají.

Bach a Mozart jako antikonfliktní tým

Kromě již zmíněné americké prodejny 7-Eleven volí taktiku vážné hudby i některé pobočky britského řetězce McDonald’s. Ty ji svým zákazníkům pouštějí k jídlu, a to výhradně ve večerních hodinách. Skladby od Bacha a Mozarta však v tomto případě neslouží k tomu, aby nezvané návštěvníky z restaurací vyhnaly. Mají jen navodit klidnou atmosféru a předejít tak nočním potyčkám. „Testovali jsme účinky klasické hudby už v minulosti. Pouštěli jsme ji v některých našich restauracích, protože podporuje přijatelnější chování,“ uvedl mluvčí řetězce pro britský list The Sun.

Jiné podniky zase testují zařízení vydávající vysokofrekvenční zvuky, které zaznamenají jen mladí lidé, nejčastěji do věku 25 let. Má zamezit tomu, aby se mládež shromažďovala v okolí prodejny.