Moravská vína: Originalita, která jinde není

  • 7
Miloš Michlovský, majitel společnosti Vinselekt v Rakvicích, je mnohými považován za nástupce profesora Viléma Krause, největšího českého odborníka na víno. Je nejen dobrý vinař, ale i obchodník. "Není to jednoduché," říká o situaci vinařů po vstupu do Evropské unie.

 "Jestliže se zahraniční víno prodává za devětadvacet korun, je slušné a ještě k tomu ze zámoří, tak za ním musí být nějaká podpora, kterou naše vína nemají. K tomu se přidává, že lidé jsou přirozeně zvědaví na nová vína. Je to pro nás složitější, ale šance pro budoucnost je. A je jediná - pouze v kvalitě a ve stálosti kvality."

* Jsme národ pivařů. Poměr spotřeby piva a vína 160:16 litrům je dost výmluvný. Přesto spotřeba vína v tuzemsku výrazně stoupá. Čím to?
Myslím, že se tím ukazuje, že Češi jsou kulturní národ, a to mimo jiné znamená i kulturu pití vína. Velkou roli sehrála i osvěta. A asi je to i do určité míry světový trend, který někdy hraničí až s módností. Já jako vinař říkám zaplaťpámbu.

* Jaké víno pijeme my Češi nejraději?
Vkus českého zákazníka se teprve formuje. Je jednoznačné, že má rád vína odrůdová, a dovolím si říci, že v drtivé většině vína suchá. Honba za červenými víny už ochabla, dnes se poměr červených a bílých urovnal na nějakých 40:60 nebo 45:55. Také se stabilizuje obliba vín ledových a slámových, která byla jeden čas přehnaná; vypadalo to, že kvalitní vína jsou pouze z této kategorie. Dnes už je jasné, že to je doplňkový a ne převládající sortiment.

* Je v oblibě spotřebitelů nějaká stálice mezi odrůdami?
Prim jednoznačně drží světové odrůdy Sauvignon, Chardonnay, Cabernet Sauvignon, Merlot, Pinot Noir... K nim přichází druhá vlna odrůd burgundských, to znamená rulanda šedá, rulanda bílá a tramín. A co je důležité, nastupují nebo se spíš vracejí, ale v úplně jiné kvalitě, odrůdy u nás dost rozšířené a pro neutrální pití lépe vhodné - veltlín, müller, ryzlink... Vlašák donedávna patřil k outsiderům a dnes, pokud je z dobrých lokalit a z vyzrálých hroznů, opět získává na oblibě, alespoň u té vinařsky vzdělanější veřejnosti. 

* Čím byste cizince, který nemá ponětí o tom, že se vůbec v České republice pěstuje réva, přesvědčil na moravská vína?

Nabídl bych mu odlišnost a originalitu. V rovině neutrálních vín bych mu určitě doporučil právě už ten zmíněný Ryzlink vlašský a v rovině aromatických Pálavu. Ne proto, že je vyšlechtěna na naší šlechtitelské stanici, ale je to odrůda, která patří do skupiny tramínů, a ty získávají ve světě na popularitě. A je to odrůda naše, moravská, a to je právě ta originalita, s kterou se nikde jinde nesetkáte. Vlašák sice náš není, ale jsme jednou z mála zemí, kde ho umějí dobře udělat.

* Mají moravská vína šanci prorazit i na zahraniční trhy?
V podstatě se už tak děje, ale je to - a podle mě vždycky bude - jen doplňková záležitost, převážně do gastronomických zařízení. My nebudeme, až na výjimky, schopni vyrobit taková kvanta, abychom mohli obsadit silné řetězce v zahraničí.

* Pokud vím, vaše firma vyváží víno do Irska.
Vyvezli jsme sto dvacet tisíc malých dvoudecových lahviček do města Cork, které je letos evropským městem kultury. S miniaturkami byla hodně piplavá práce, ale irský zákazník je na ně zvyklý, chce si lahvičku otevřít sám. Tam neexistuje jako u nás objednat si v restauraci rozlévané víno.

Pár vybraných sladkých vín jsme dodali i do restaurací v Hongkongu. Je zajímavé, že vyhlášené kanadské iceweiny se tam prodávají třikrát laciněji než naše. Pro mě to ale není pozitivum; bych byl radši, kdyby se naše vína prodávala za stejnou cenu, ale ve větším množství.

ČTĚTE TAKÉ

Moravská slámová nemají soupeře
Na dobré bílé si musíme ještě počkat
Ve slovenských vínech je víc sympatické drzosti

 

Miloš Michlovský, vinař, Rakvice

,