Pavel Bouška, majitel firmy Vafo.

Pavel Bouška, majitel firmy Vafo. | foto: MF DNES

Vyrábí krmiva pro psy a kočky, chce konkurovat světovým značkám

  • 15
Výrobky podnikatele Pavla Boušky budou znát hlavně chovatelé psů a koček. Jeho firma Vafo Praha vyrábí pod značkou Brit krmiva a potřeby pro domácí mazlíčky. Společnost založil v roce 1994 Bouškův otec a stal se jedním z prvních výrobců v tomto odvětví na tehdejším porevolučním trhu.

Pavel Bouška pro otce pracoval od samého začátku, přestože se při studiích věnoval spíš reklamě a produkci kulturních akcí. "Od roku 2002 vedu celou společnost. Otec je již v důchodu, ale je mi stále nepostradatelnou oporou," podotkl Bouška mladší.

Jemu samotnému pomohl výměnný program v USA, který absolvoval jako student gymnázia. V té době byl obor krmiv a potřeb pro domácí zvířata v Česku v plenkách a mnohdy na něj bylo pohlíženo s despektem.

"Rodina, u které jsem bydlel, měla dvě kočky. Díky tomu jsem měl možnost nakupovat a později si i trochu přivydělávat v pet shopu a vidět ten propastný rozdíl mezi nabídkou u nás a v USA. Například jsem se zde poprvé setkal se stelivem pro kočky. O několik let později jsme byli jedni z největších prodejců kočkolitu v ČR," vypráví Bouška, který se ve státech zároveň naučil, že "americký sen" si každý musí vybojovat sám.

Základem úspěchu je podle něj vize a reálná představa, čeho chce člověk dosáhnout. "Když první cesta nebude správná, chce to mít energii hledat jinou," uvažuje Bouška, který si svou vizi určil asi před třinácti lety. "Na základě změn na českém trhu a rychlému nárůstu supermarketů jsem se na rozdíl od svých konkurentů rozhodl, že budeme vyrábět kvalitní krmiva, která snesou srovnání se světovou špičkou, a jejich prodej bude spojen s informovanou obsluhou," vzpomíná Bouška na své začátky.

Byl to tehdy velmi smělý plán a někdy se musel vrátit opět na začátek. Úspěch se ale dostavil. Nejprve dobyl Česko, pak přišla na řadu Evropa i svět. Dnes distribuuje své produkty do pětačtyřiceti zemí. Kromě českého trhu, který činí asi 35 procent celého odbytu, se významněji prosadil ve Francii, Skandinávii, ale i v Rusku, Turecku a na dalších trzích. "Když jsem daleko od domova a v nákupním centru najdu z českých značek jen pivo a své granule, je to pro mě veliká odměna," popisuje Bouška svůj pohled na úspěch.