Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Škoda razantně sníží počet svých dodavatelů

  2:35
Automobilka Škoda Auto chystá velkou revoluci ve způsobu, jakým montuje své vozy. Výrazně chce snížit počty finálních dodavatelů dílů pro montáž aut, což by mělo podstatně urychlit jejich samotnou výrobu. Zaměstnanci dodavatelských firem mohou zůstat ve většině případů v klidu, bez obav o svou práci.

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka nepovede změna ve výrobě ke konci českých dodavatelů. | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

Rozdíl bude jen v tom, že se jejich výrobky nebudou vozit přímo na výrobní linky Škody Auto, ale nejprve na montáž větších celků – modulů – k jiným dodavatelům. Teprve pak se objeví na výrobních pásech. "Zatím tyto možnosti analyzujeme," řekl mluvčí automobilky Jaroslav Černý.

Zástupci Škody Auto o nich ve středu mluvili na odborné konferenci v Brně. Podle Jany Volfové z logistického oddělení společnosti podnik potřebuje zrychlit výrobu, což s velkým množstvím dodavatelů není možné. Rychlejší výroba má umožnit další růst.

Například výrobce blinkrů nebude zboží dodávat přímo Škodě, ale jiné společnosti, která pak automobilce dodá kompletně sestavenou přední část auta. Automobilce to zjednoduší výrobu: čím méně dodavatelů, tím budou například menší rizika se zpožděním dodávek dílů a zastavení linek. Finální montáž bude díky tomu podstatně rychlejší.

Méně dodavatelů mají hlavně asijské automobilky
Podobný způsob si osvojily už zejména asijské automobilky. Na finální montáži má Škoda Auto kolem tisícovky konečných dodavatelů. Kolínská TPCA jich má kolem dvou set. Korejská Kia, která má momentálně nejmodernější evropský závod ve slovenské Žilině, jich má padesát.

U evropských automobilek bylo dlouho zvykem, že si velkou část vyráběly dokonce samy, vlastních dílů však ubývá.  Stále se často součástky vyrábějí přímo v areálu automobilky, ale jinou firmou: v Mladé Boleslavi takto externí společnosti vyrábějí pro škodovky celé  dveře nebo sedačky.

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka nepovede změna ve výrobě ke konci českých dodavatelů. Ti už ve většině případů patří zahraničním majitelům. "Dojde jistě k posílení největších dodavatelských firem," podotkl Šípek. Otázkou zůstává, zda nezačnou největší dodavatelé nakupovat více menších dílů v Asii.

Nový systém s menším počtem dodavatelů bude automobilka Škoda Auto zavádět nejspíše postupně a jistě ne na současné modely. Dodavatelé mají s automobilkou dlouhodobé smlouvy vázané na konkrétní typy. "Zatím o žádné takové změně nevíme," uvedl šéf společnosti Brano Group Pavel Juříček.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Stovky miliard do jádra by se Česku měly vyplatit, jde o investici na 60 let

10. května 2024

Premium Evropská komise povolila státní podporu při financování stavby pátého bloku Jaderné elektrárny...

Natěšené hotely i hospody. Šampionát má ekonomice přinést dvě miliardy

10. května 2024

Do Česka se po devíti letech vrací hokejový šampionát, který v roce 2015 přinesl české ekonomice...

Chybějící byty, příliš vysoké nájmy. Krize bydlení zasáhla celou Evropu

9. května 2024

Dlouhodobá evropská krize bydlení zasahuje všechny země napříč kontinentem: od Nizozemska přes...

Na nákup s kufry peněz. Argentina tiskne bankovku v hodnotě deset tisíc pesos

9. května 2024

Roční míra inflace v Argentině dosáhla v březnu míry 287 procent, to je jedna z nejvyšších hodnot...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...