Odměny si šéfové ztrátových ČSA navrhli sami

  1:21aktualizováno  1:21
Milionové bonusy po odchodu z firmy, k jejichž schválení se teď nikdo nehlásí, si vymysleli sami šéfové Českých aerolinií. "Bývá obvyklé, že představenstvo navrhuje dozorčí radě materiály ke schválení," odpověděl bývalý šéf ČSA Radomír Lašák na dotaz MF DNES, kdo odměny navrhl.

Radomír Lašák - Radomír Lašák | foto: ČTK

Výplatu bonusů v odhadované výši 120 milionů pro patnáctku manažerů chce ještě zvrátit ministr financí Eduard Janota. K padákům, které jsou podle dostupných informací pro bývalý management nastaveny velmi výhodně, se nehlásí ani bývalý ministr Bohuslav Sobotka. Podle něj došlo k jejich schválení dozorčí radou v roce 2006 "za jeho zády".

Radomír Lašák, který firmu převzal v těžké situaci po Jaroslavu Tvrdíkovi, je překvapený. Jeho bonus, který sám za sebe odhadl na čtyři miliony korun, není "nic brutálního". Co se týká výše, má pravdu.

První velký padák získal za privatizaci Komerční banky. Management si tehdy rozdělil 205 milionů korun, tedy 28,5 milionu korun na hlavu. Lašák se k částce dostal za deset měsíců práce v představenstvu.

Ještě lépe dopadlo jeho účinkování v energetickém kolosu ČEZ. Tehdy si členové představenstva mohli nakoupit až 300 tisíc akcií za zhruba 190 korun za kus. Detaily Lašákovy akciové motivace ČEZ nikdy nezveřejnil, protože včas odešel. Akciové odměny pozdějším členům začala energetická firma na pokyn České národní banky zveřejňovat.

Po 513 dnech v představenstvu odešel podle propočtů MF DNES se ziskem minimálně 150 milionů hrubého. Pokud akcie prodal v nejlepším okamžiku, mohl získat až 360 milionů.

Motivační program v ČSA si navrhl také sám Lašák a jeho kolegové. Obří bonusy manažerů za dovedení firmy k hranici krachu budí rozpaky i mezi známými hledači manažerů. "Už pouhá fakta, veřejnosti zatím známá, musí vyvolávat rozpaky," říká Jan Bubeník z Bubenik Partners.

"Rozhodně není normální, když top management bere velkou odměnu a firma je několik let ve ztrátě," přidává Scott Marlowe, šéf společnosti HayGroup.

Nejasný výpočet bonusů

Kolem bonusů je stále hodně otazníků. Lašák už radši s médii téměř nemluví, ministerstvo financí odkazuje na ČSA nebo dozorčí radu, ale ta také spíše mlčí. Přesná konstrukce výpočtu odměny je tak nejasná. Zmiňovaných 120 milionů korun pro celý management, s kterými přišel minulý týden ministr financí Eduard Janota, ale zřejmě někdejší šéfové nedostanou.

Jde totiž o výši odměny spočítanou ke konci loňského roku. Bonus se přitom váže na hospodářské výsledky a likviditu firmy, ta se letos prudce zhoršila a vyústila i v Lašákům odchod. Tvrzení o 120 milionech odmítl i Lašák.

Na bonus má nárok celkem 15 lidí. Kromě devíti členů představenstva ještě dva bývalí – Luboš Černý a Tomáš Heczko, z managementu také výkonný ředitel sekce dodavatelských služeb František Šír. Podle informací MF DNES na odměnu může dosáhnout i někdejší tajemnice představenstva Petra Schmalzová. Její vyjádření MF DNES nezískala, nezvedala telefon.

Velkorysost bývalého vedení potvrzuje i to, že si letos výrazně změkčilo podmínky, podle kterých si vyplatí roční bonusy. Podle zjištění MF DNES měli nárok na 70 procent navíc k ročnímu platu v případě jakékoliv ztráty. Ještě loni byly přitom podmínky tvrdší. Současné vedení už žádné bonusy nemá, šéf Miroslav Dvořák ani nebere plat. Stačí mu odměna za práci na Letišti Praha.

Odměny schvalovala dozorčí rada, kterou tehdy vedl Ján Dzvoník. Teď už si podle svých slov na detaily nevzpomíná, návrh na odměny však podle něj posuzovaly poradenské firmy. Jejich jména si už nevybavuje.

Bývalí šéfové ČSA s novináři drží spíše bobříka mlčení. "To je politika, k ČSA se nebudu vyjadřovat," řekl například někdejší šéf marketingu Petr Pištělák. "Vůbec se s vámi o tom nebudu bavit," dodal někdejší viceprezident pro prodej Petr Řehák. Ani jejich exnadřízený Radomír Lašák už nebyl v pátek příliš sdílný.

Hned několik lidí pohybujících se okolo státních podniků MF DNES řeklo, že další Lašákovou štací může být vedení České pošty. Za současné vlády to však určitě nebude. "Nesmysl," odpověděl bývalý prezident ČSA v textové zprávě. Své nové působení nechtěli komentovat ani ostatní bývalí členové vedení aerolinek.

Politické odměny

Z odměn se tak stala politika. Bonusový systém totiž v ČSA vznikl v době, kdy byl ministrem financí Bohuslav Sobotka (ČSSD). Poté, co firmu téměř zničil sociální demokrat Jaroslav Tvrdík, to tak je pro stranu další nepříjemnost. Sobotka však odmítl za bonusy odpovědnost, podle něj jednala dozorčí rada se smlouvami za jeho zády. Ministr financí Eduard Janota nechce bonusy vyplácet, Lašák však na vyplacení trvat bude. Šance státu v případném sporu na výhru nechtěl Janota komentovat.

Obří bonusy v ČSA vedly Janotu ke změně systému odměňování manažerů zhruba ve dvaceti státních firmách. Ministerstvo teď chce smlouvy s jejich manažery prověřit.

Bývalé vedení ČSA

Radomír Lašák
Prezident ČSA

V čele ČSA stál od 19. ledna 2006.
V devadesátých letech stál u privatizace Komerční banky, pak se přesunul do eBanky a působil také v představenstvu ČEZ. ČSA měl připravit na privatizaci a pokusil se napravit chyby předchozího vedení. Nakonec svému nástupci předá firmu, která je závislá na státní pomoci.

Jiří Devát
Viceprezident pro IT

V roce 1993 nastoupil do firmy Themos System Partner, kde posléze působil jako výkonný ředitel. V roce 1997 přestoupil do společnosti Microsoft, ve které mezi lety 2000 až 2006 působil jako generální ředitel zastoupení pro Česko a Slovensko. Od 1. září 2006 působil v Českých aeroliniích jako viceprezident pro informační technologie.

Jiří Hrbáček
Viceprezident pro ekonomiku

V letech 1991 až 1996 působil v Živnostenské bance, kde zodpovídal za investiční strategie, odtud prošel přes další banky a finanční instituce až do České spořitelny – odešel odsud v roce 2008, na jeden rok šéfoval developerovi ECM Group Asset Management. Do aerolinek, kde dostal na starosti ekonomiku, nastoupil 1. srpna 2009.

Jan Janík
Viceprezident pro letový provoz

Kariéru začínal na pražském ČVUT, které vystudoval. Mezi lety 1993 až 1999 byl technickým ředitelem nápojářské firmy Toma, kterou posléze pomáhal prodat nadnárodnímu gigantu Pepsi. Do roku 2004 byl viceprezidentem Aera Vodochody a v představenstvu ČSA seděl od října 2006. Umí létat s boeingem i airbusem.

František Šír
Výkonný ředitel sekce Management dodavatelských služeb

Do roku 1999 působil v maloobchodě, pracoval například pro Ahold. Pak přešel do bankovnictví – do GE Capital, poskytoval lidem spotřební úvěry v křesle šéfa GE Capital Multiservis; nakonec přešel do Raiffeisenbank. Od května 2006 se v ČSA staral o snižování cen dodávek a snížení nákladů firmy.

Petr Řehák
Viceprezident pro prodej ČSA

Už při studiu začal pracovat v ČSOB, pak šéfoval pobočce KB v Teplicích a nakonec ho přetáhla eBanka. V té pracoval až do doby, než přestoupil do ČSA. O prodej ČSA se staral od září 2006 a rovněž seděl v dozorčí radě dceřiné firmy ČSA Click4Sky, která nabízí levnější letenky za jednotnou
cenu.

Roman Planička
Viceprezident pro techniku

V letectví působí s přestávkami celý život. Začínal v roce 1993 ve firmě LET Kunovice, kde prošel několik manažerských pozic. V roce 2001 odešel a začal podnikat – zajímal se hlavně Arabský poloostrov. Po dvou letech ho najala firma Pamco, které pomáhal s chystanou koupí LET Kunovice. O techniku se staral od 1. července 2008.

Dušan Ryban
Viceprezident pro lidské zdroje

Bývalý profesionální voják, který se účastnil také armádních misí v zahraničí, nastoupil do ČSA v roce 2004 za působení exministra obrany Jaroslava Tvrdíka. Ten si ho přetáhl z ministerstva obrany, kde zodpovídal za profesionalizaci armády. Od 1. února 2006 řídil lidské zdroje ČSA a působil v "dceři" ČSA Services.

Petr Pištělák
Viceprezident pro marketing

Od roku 1992 pracoval deset let pro Procter & Gamble. Od pracích prášků a drogerie odešel do začínající eBanky. Odsud ho přetáhla finanční skupina PPF Petra Kellnera, která ho poslala do čínské pobočky. Od prosince 2006 se staral o marketing a produkty ČSA a od září 2007 šéfoval dozorčí radě Click4Sky.

Peter Jusko
Viceprezident pro pozemní provoz

Vystudoval Kyjevský institut inženýrů civilního letectví a v ČSA začínal v roce 1987.
Z palubního inženýra přešel k řízení letounů Tu-134 a Boeing, od roku 2001 se věnoval jiným pilotům coby pozemní instruktor. Ve funkci viceprezidenta pro pozemní provoz působí od 1. července 2006 a letošní čistku ve vedení ustál.

Autoři: , ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Akcie Applu se propadly o deset procent. Měly nejhorší den za šest let

Ilustrační snímek

Turbulentní čínský trh ve čtvrtek zamával s akciemi Applu a poslal je o téměř deset procent níž. Znamenalo to nejhorší...

Batman a Bumblebee na nákupech. Poznáte všechna auta ze známých filmů?

Reklama Walmartu s filmovými auty.

Největší světový obchodní řetězec Walmart rozjel novou reklamní kampaň, která má zvýšit počet zákazníků, kteří nakupují...

Nekonečný příběh pokračuje. Kladenská Poldi byla znovu vydražena

Historické věže vápenných pecí Vojtěšské hutě byly původně čtyři.

Huť Poldi Kladno byla vydražena za 140 milionů korun. Vydražitelem se stala společnost Opimo Trade. Devadesát milionů...

Najdete na iDNES.cz