Obří airbus absolvoval první komerční let ze Singapuru do Sydney.

Obří airbus absolvoval první komerční let ze Singapuru do Sydney. | foto: Letadlo Airbus A380.Reuters

Obří airbus přistál ráno v Sydney, letenku má i Čech

  • 128
Uvnitř: ANKETA - Největší dopravní letadlo Airbus A380 společnosti Singapore Airlines absolvovalo první komerční let. Krátce po druhé hodině ráno vzlétlo ze singapurského letiště a před půl desátou ráno přistálo v Sydney. Na palubě bylo 455 cestujících.

Airbus A380 přistál na letišti v Sydney.

Podle původních informací aerolinky mezi nimi byl i jeden Čech, nakonec se ale ukázalo, že zmiňovaného muže teprve čeká cesta zpět do Singapuru.

První pasažéři nebyli úplně obvyklí: šlo hlavně o letecké nadšence, kteří neváhali zaplatit v přepočtu až dva miliony korun za to, že budou první, kdo v Evropě vyvinutém a několik let opožděném letadle poletí.

Zpáteční let absolvuje i jeden Čech. "Koupil si dvě letenky v ekonomické třídě," informoval Casey Owyong ze společnosti Singapore Airlines.

Výtěžek z prvního letu dávají aerolinky na charitu. Od 28. října bude létat obří airbus mezi oběma městy každý den.

A 380 - business třída

První letadlo budou provozovat Singapore Airlines. Pro ně se nákup A380 stal současně i vítanou marketingovou injekcí. Firma se už dlouho pyšní logem "First to fly A380" a v posledních dnech představuje po celém světě včetně Čech, jak superjumbo změní cestování letadlem.

Postupně by jich měly mít jedny z nejlépe hodnocených aerolinek devatenáct, jen příští rok dostanou další čtyři letouny. Nasadí je na linky ze Singapuru do Londýna, Hongkongu, Tokia a San Franciska.

A 380 - business třída

Nejblíže až ve Frankfurtu
Praha si musí na obří superjumba počkat, na odbavování takových obrů není připravena. Na řadě letišť kvůli superjumbu vznikly úplně nové terminály, které umožní plynulé odbavení stovek cestujících najednou. Nejbližší od Čech bude ve Frankfurtu.

Také singapurské letiště Changi prošlo před prvními lety superjumba velkými proměnami. Letiště tu do úprav pro A380 investovalo bezmála miliardu korun.

A 380 - business třída

Postel přijde draho
Podle generálního manažera Singapore Airlines pro Německo, Rakousko, střední a východní Evropu Casey Ow Yonga se ceny v novém airbusu nebudou většinou lišit od letů v jiných letadlech této společnosti.

Ve třídě economy a business budou stát stejně, dražší budou v první třídě. Ta se v A380 nejmenuje ani první třída, ale Singapore Airlines Suite. Jde o jakási uzavřená kupé, kde mají cestující naprosté soukromí a kde mají i vlastní postel. Sedačka tu je široká metr.

A 380 - business třída

Nejlevnější zpáteční letenka na trase mezi Singapurem a Sydney se v této nejdražší třídě dá sehnat za zhruba sto tisíc korun. Pokud chcete v první třídě, i když ve starších strojích, letět z Prahy až do Sydney, připravte si nejméně 400 tisíc korun.

Interiér letadla a služby je to, čím chtějí Singapore Airlines cestující přilákat. Pro aerolinky může být letadlo velmi výnosné: Má o čtvrtinu více míst než jejich největší Boeing 747-400, ale náklady na provoz jsou o patnáct procent nižší.

Airbus A380

Větší sedačky a tisíc programů
V letadle jsou tři třídy. I ekonomická třída, v které je 399 míst, je na poměry řady aerolinek velkým luxusem. Například řady sedaček mají mezi sebou o tři palce větší rozteč, každá sedačka má vlastní obrazovku s tisícovkou vlastních programů nebo s USB portem. 

Kromě nabídky filmů, CD nebo televizních show mají aerolinky v palubním zábavném systému KrisWorld i některé kancelářské programy. O cestující se bude starat posádka čítající 17 stevardek a stevardů.

Podstatně větší luxus nabízí byznys třída, kam se vejde 60 lidí, kteří budou sedět na zatím nejširších sedačkách na světě. Byznys cestující sedí na horní palubě. Nejdražší kabinky jsou na spodní palubě vepředu, zbytek obsadí ekonomická třída. Singapore nezvolil největší konfiguraci, do letadla se dá vtěsnat až 555 cestujících.

A 380 - business třída

Polštáře od Givenchy
Na vývoji paluby pracoval Singapore Air pět let. Chlubí se například dekami a polštáři navrženými firmou Givenchy nebo jídlem vybíraným nejlepšími šéfkuchaři.

Singapore Airlines budou mít exkluzivitu na první letadla několik měsíců. Příští rok se flotila obřích airbusů rozroste. Jako druhý dopravce s nimi začne létat australský Qantas, poté Lufthansa a Emirates.


A380 Singapore Airlines v číslech

Singapore Airlines Suite Business class Economy
Počet sedadel     12 60 399 
Uspořádání  1 - 2 -1 1- 2- 1  3 - 4 - 3
(main deck)
2-4-2 (upper deck)
Rozteč sedadel 2,05 m    1, 40 m 81,5 cm
Šířka sedadla 90 ; 87 48 cm
úhlopříčka LCD 58 ; 39 cm 27 cm

Chtěli byste letět Airbusem A 380?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 8. listopadu 2007. Anketa je uzavřena.

ANO
ANO 2626
NE
NE 481
,