(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

McDonald’s vyrazil vlastní měnu MacCoin. Má hodnotu Big Macu

  • 19
V americkém McDonald‘s se počínaje čtvrtkem už neplatí jen dolary. Síť restaurací totiž zavedla vlastní limitovanou měnu zvanou MacCoin. Vznikla na počest Big Macu, který letos slaví padesáté narozeniny. Cesta k mincím je jednoduchá. Stačí si v jedné z vybraných prodejen koupit Big Mac, za MacCoin pak zákazník dostane další.

Ke čtyřicátým narozeninám dostal vlastní muzeum poblíž Pittsburghu a k těm letošním razí vlastní sadu mincí. Akce k padesátiletému výročí prvního Big Macu bude probíhat ve 14 tisících restaurací v padesáti státech světa, a to od čtvrtka až do konce roku. Při nákupu legendárního sendviče získá každý zákazník jednu z více než 6,2 milionů mincí, které nechal McDonald‘s razit speciálně pro tuto příležitost, informoval web CNBC.

Ačkoli MacCoin nemá žádnou peněžní hodnotu, zákazníci jej mohou vyměnit za jeden další Big Mac. „Hodnota mincí je spíše sběratelská,“ píše se v tiskové zprávě společnosti.

Mince byly navrženy v pěti různých podobách tak, aby každá z nich představovala deset let existence burgeru a zobrazovala specifika dané doby. Sedmdesátá léta proto představují květinové motivy typické pro hnutí hippies, osmdesátá léta přináší popart a devadesátá léta jsou definována odvážnými abstraktními tvary. Mince symbolizující začátek nového tisíciletí zobrazují technologii a zatím poslední dekáda upozorňuje na komunikační vývoj. Všechny jsou navíc přeloženy do sedmi světových jazyků, informuje americký McDonald’s.

V Česku teprve 26 let

Narozeniny známého sendviče se letos slaví i v Česku, ačkoli sem Big Mac dorazil až v roce 1992 s první pobočkou McDonald‘s ve Vodičkově ulici v Praze. Ochutnat jej tehdy přišlo 11 tisíc lidí. „V té době za Big Mac zákazník zaplatil 50 korun, průměrná hrubá mzda přitom dosahovala pěti tisíc korun,“ informuje tisková zpráva s tím, že v průběhu 25 let sendvič zdražil o 29 korun.

Česká republika však pojala oslavy o svém: „Přišlo nám zajímavé ukázat lidem, co vše za těch 5 dekád bylo v módě, a to v kontrastu s jednou neměnící se stálicí. Ve spolupráci s mladými českými návrháři připravujeme kolekci, která naši ikonu propojí s klíčovými atributy právě uplynulých padesáti let,“ vysvětluje tisková mluvčí řetězce pro Českou a Slovenskou republiku Zuzana Svobodová.

Big Mac začal jako první v roce 1967 nabízet majitel pensylvánské restaurace McDonald´s a zároveň jeden z prvních franšízantů řetězce Jim Delligatti, o rok později už dva plátky hovězího masa mezi třemi kusy pečiva doplněné nakládanou okurkou, salátem, cibulkou a typickou Big Mac omáčkou nabízeli franšízanti po celých Spojených státech.

„Zatímco dnes najdou zákazníci v základní denní nabídce celkem 14 variant burgerů, různé wrapy nebo kuřecí nugety, první menu McDonald´s obsahovalo pouze klasický hamburger, cheeseburger a hranolky. Zbytek nabídky byl tvořen mléčnými shaky a nápoji,“ říká Svobodová.