Bez výběrového řízení získala Škoda Transportation také zakázku na dodávku vlaků CityElefant (na snímku) za více než tři miliardy korun.

Bez výběrového řízení získala Škoda Transportation také zakázku na dodávku vlaků CityElefant (na snímku) za více než tři miliardy korun. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

České dráhy mají dvorního dodavatele, Škoda vítězí i bez soutěží

  • 197
Dlouhodobé smlouvy krajů a Českých drah na proplácení ztráty za provoz regionálních vlaků mají dalšího vítěze: plzeňskou Škodu Transportation a její dceřiné firmy. Drtivou většinu zakázek na nové vozy či modernizaci starých souprav, ke kterým se dráhy zavázaly, získávají firmy patřící pod plzeňskou Škodu Transportation. Často i bez výběrového řízení.

Z 12,6 miliardy korun, které od roku 2007 dráhy nalily do nových vozidel, jejich modernizací či pravidelných oprav, směřovalo 11,3 miliardy ke Škodě či jejím dcerám. Více než čtyři miliardy z této částky pak dráhy rozdělily v posledních dvou měsících.

Zatím posledním miliardovým obchodem je zakázka pro Pars nova Šumperk na dodávku 34 nových řídicích vozů. Ty vzniknou přestavbou starých vagonů pro osobní vlaky.

Dráhy zadaly tuto zakázku v jednacím řízení, kdy oslovili jen Pars novu. Není to poprvé, kdy vynechaly klasický tendr. Stejným způsobem už vybraly na konci loňského roku nové dvoupodlažní příměstské soupravy CityElefant od Škody Vagonky.

V případě poslední zakázky ovšem původně dráhy vypsaly otevřené řízení. Do něj se přihlásila jen Pars nova, kterou však dráhy vyloučily pro nesplnění jednoho požadavku. Přesto se na druhý pokus rozhodly zadat zakázku přímo této firmě.

Bez tendru nemá výhodnější nabídka šanci

"Nelze předpokládat, že by opakování otevřeného řízení zaručilo pro ČD výhodnější podmínky než na základě uskutečněného jednacího řízení," vysvětlil postup mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Přes dvacet let staré vagony v Šumperku přestaví tak, že budou moci jezdit rychlostí až 140 kilometrů za hodinu a vlak půjde řídit i ze stanoviště strojvedoucího v tomto řídicím voze zařazeném na opačném konci vlaku než lokomotiva. Odpadne tak složité posunování mašin na nádraží. Podle Štáhlavského zaznamenaly dráhy i případ, kdy se do soutěže nepřihlásil vůbec nikdo.

To, že se stala Škoda takřka dvorním dodavatelem drah, není nic překvapivého: firma postupně ovládla takřka celý železniční průmysl v Česku. Miliardy z firmy vlastněné státem tak míří do podniku, jehož akcionářská struktura není jasná: oficiálně je majitelem holandská společnost Appian Machinery. Kdo za ní stojí, není možné zjistit.

Tím, že jednají jen s jednou firmou, však dráhy nemají moc šancí zjistit, zda by při větší konkurenci nemohly získat vagony levněji. Dopravce zatím dává nejvíce peněz na modernizace starých souprav.

Konkurenti mají zájem. Čekají však na tendry

"Jsou sice levnější, ale také mají menší životnost i horší parametry, než nové vlaky," polemizuje o výhodnosti takového postupu Petr Kadeřávek z Železničního Magazínu. "Někdy by bylo užitečné propočítat takovou investici na celou dobu životnosti, kdy se projeví například nižší poruchovost nebo spotřeba. Výkonnější a živější vlaky taky mohou o něco zkrátit jízdní doby," dodal.

Regionovy, což jsou kompletně přestavěné malé motoráky, stojí podle Šťáhlavského méně než polovinu toho, co nový vlak podobných parametrů. Větší zájem o tendry čekají dráhy až ve chvíli, kdy vyhlásí soutěž na nová vozidla. Jednu šanci však už propásly: na CityElefanty za 3,3 miliardy loni na podzim žádnou soutěž nevyhlásily.

Zahraniční výrobci se apetitem na české koleje netají, k již uzavřeným obchodům však spíše mlčí. "Zájem o vstup na český trh rozhodně máme, čekáme, až budou soutěže," říká František Bureš z Alstomu. Podobně se vyjádřil i Stadler.

Škoda na tom, že většinu vlaků dodávají její firmy, nevidí nic špatného. "Také naši tři nejvýznamnější evropští konkurenti získávají nejdůležitější reference doma, proč by se Škodovka neměla snažit získávat své reference v Česku," argumentuje mediální zástupce firmy Miroslav Novák.

Na tendry se však chystá i Škoda: firma už potvrdila, že jedná s výrobci zahraničních souprav o zakoupení licence na jejich výrobu v Česku. Nejčastěji se mluví o Siemensu Desiro.