Sociální zařízení v kanceláři Miroslava Dvořáka, šéfa Českého aeroholdingu

Sociální zařízení v kanceláři Miroslava Dvořáka, šéfa Českého aeroholdingu | foto: archiv MF DNES

Aeroholding, který má zachránit ČSA, si vybavil kanceláře za 55 milionů

  • 104
Vedení Českého aeroholdingu, který vznikl kvůli záchraně ČSA z peněz Letiště Praha, od léta investovalo 55,4 milionu do nových kanceláří. Někteří zaměstnanci to považují v době úspor za rozhazování. Návrh projektu zpracovala architektka bez soutěže.

Jde o první velkou investici Českého aeroholdingu (ČAH). Za 55,4 milionu si nechal opravit kanceláře v 7. patře devět let staré budovy APC, ve které sídlí představenstvo a management.

Investici zadalo představenstvo v srpnu Letišti Praha, které budovu v té době vlastnilo. Tehdy už například šéf aeroholdingu a i Českých aerolinií Miroslav Dvořák řešil, jak u ztrátového dopravce dál snížit náklady.

Proč se aeroholding rozhodl pro rozsáhlou modernizaci jednoho patra?
"Jeho dispozice neodpovídaly potřebám nových uživatelů," vysvětlila mluvčí
ČAH Michaela Lagronová. Řadoví zaměstnanci se však diví. "Hrozí výpověďmi a vysvětlují, jak musíme šetřit, a nahoře si opraví kanceláře," podotkl jeden ze zaměstnanců, který nechtěl být kvůli obavám o místo jmenován.

Za měsíc odsouhlaseno i nasmlouváno

Zakázku mělo na starosti Letiště Praha, které se do ČAH začlenilo jako první
a z jehož peněz se oprava platila. Žádost přišla z ČAH.

Architektonický návrh a projekt zpracovala architektka Marta Lukešová, zakázku za 2,75 milionu korun dostala bez jakékoliv soutěže. "Byla vybrána na základě dlouhodobé spolupráce a jejích zkušeností s podobnými přestavbami kancelářských a dalších prostor na Letišti Praha, Burze cenných papírů či například Městské knihovny Kladno," uvedla mluvčí Lagronová.

Výběr firmy proběhl rychle. Letiště oslovilo celkem šest stavebních firem: Stavos Brno, Zenit, K-Building CB, Wachal Bohemia, Pátá stavební a Betvar. Jedna se omluvila z kapacitních důvodů. Poslední z nich podala nejnižší nabídku, konečná cena je 52,7 milionu korun.

Podle jakého klíče letiště vybíralo šestici firem k oslovení, není jasné. Na přípravu nabídky měly firmy necelé dva týdny. Letiště poslalo zadávací dokumentaci 11. srpna a původně byla uzávěrka nabídek už 19. srpna. Nakonec ji letiště prodloužilo o pět dní. Prohlídka staveniště proběhla dva dny před uzávěrkou soutěže.

Je to spíše "lowcost", tvrdí architektka

Cena za metr čtvereční rekonstruovaných prostor vychází na více než 35 tisíc korun. Podle letiště jsou to průměrné ceny na trhu. Oslovení architekti se ke konkrétní ceně nechtěli příliš vyjadřovat. "Neznám detaily, co vše se tam měnilo, takže je to těžké hodnotit. Když se ale podívám na naše zakázky na rekonstrukce kanceláří, většinou se ceny pohybovaly kolem dvaceti až dvaceti pěti tisíc za metr a byl to už velmi slušný standard," říká Jiří Hušek ze společnosti AI Design.

Po prostudování položkového rozpočtu uvedl, že se mu zdají vysoké útraty hlavně za technologie, naopak ceny nábytku podle něj zhruba odpovídají ceníkům. Tomu by odpovídalo i další srovnání. Jen o pár set metrů dál na Ruzyni vznikají jiné kanceláře. Letecká společnost Travel Service si zde rozšiřuje své sídlo. Celkem 670 metrů čtverečních podlahové plochy je bude stát 22 milionů korun. Jeden metr čtvereční tedy přijde na 32 835 korun.

Architektka Marta Lukešová, autorka návrhu pro aeroholding, říká, že u nových kanceláří nešlo o žádný luxus. "Je to spíše takové lowcostové provedení," uvedla Lukešová. Podle ní ještě dostal aeroholding VIP slevu. Podle architektky je jen malá část nábytku atypická a vyrobená na zakázku, jinak jde o sériovou nabídku, povětšinou z katalogu firmy Vitra.