OTÁZKA:
Dobrý den ještě jednou. Chtěla jsem se ještě zeptat, zda je při zrušení životní pojistky se spořící složkou běžné, že je odkupné alespoň tak vysoké, aby obsahovalo všechny peníze (nad rámec pojistného, tj. ty co jdou na spořící složku), které tam klient vložil. Tzn. že pokud poradce pojistku "přetočí", tak klient na tom neztratí své peníze. A existuje nějaký postih pro poradce v případě, že klienta neupozorní na to, že nedostane při přetočení smlouvy své peníze alespoň v té výši, ve které je vložil do té spořící složky? Někde je přece nutné, aby ta pojistka byla alespoň pár let uzavřená, aby klient vůbec nějaké odkupné dostal. Je možné si od pojišťovny vyžádat nějaký přehled, který by ukazoval v čase, kolik klient vložil a kolik tam má naspořeno aktuálně v té spořící složce?
Květa
Kateřina Lhotská:
V případě výplaty odkupného je zapotřebí počítat s tím, že člověk nedostane většinou to, co do pojištění vložil. V některých případech nemusí nyní dostat vůbec nic. Vše závisí na tom, jak dlouho od sjednání odkup provádí.
Postih pro poradce existuje už nyní. Nedávno jsme byli svědky poměrně vysokých pokut udělených ČNB právě za porušení pravidel "odborné péče", kam lze zahrnout případ, o kterém píšete.
K tomu přehledu... Pojišťovny obvykle posílájí jednou ročně informaci o výši "naspořené" částky, o výši odkupného apod. Není předepsaný žádný formát, nicméně tyto informace tam obvykle bývají.
20.5.2015 11:52