Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Studie: Stát staví i nepotřebné silnice a dálnice

  9:19
Co rozhoduje o tom, kde se postaví nový úsek dálnice či opraví železniční trať? Soudě podle hodnocení užitečnosti dopravních staveb, které vzniklo na objednávku Evropské komise, to přínos pro obyvatele v mnohých případech rozhodně nebude.

Dokončení Pražského okruhu je podle studie užitečná stavba. | foto: ŘSD

Odborníci v materiálu posuzovali většinu významných silnic a železnic, které se v poslední době dokončily, jsou právě ve výstavbě, nebo se teprve plánují.

Rozsáhlá studie nazvaná SESTRA (SEktorová STRAtegie dopravy) hodnotila české dopravní stavby podle různých kritérií. Například jak zapadají do evropské sítě, jak zlepší dopravní obslužnost regionu nebo jak přispějí ke snížení nehodovosti.

Čím více přidělených bodů, tím je stavba důležitější. Jako nejpřínosnější přitom hodnotí analýza paradoxně projekty, které stát ještě nestaví.

U silnic je to například komunikace kolem průmyslové zóny v Nošovicích, hned za ní je dokončení dálnice D11 do Hradce Králové.

Naopak řadu silnic, především různých přeložek nebo obchvatů, které se už začaly často i stavět, studie posuzuje jako nepříliš prospěšné. Špatné hodnocení má například velká část chystaných úseků rychlostní silnice mezi Prahou a Karlovými Vary i úseky rychlostní silnice z Prahy do Chomutova.

Stát ovšem už nemůže příliš ovlivnit osud málo prospěšných staveb, které jsou dostavěné nebo těsně před dokončením. "Řada těchto staveb je dokončena z devadesáti procent a při této setrvačnosti je nemá smysl zastavovat," přiznává generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc.

Užitečné silnice nemají povolení

Řada staveb navíc nevznikla kvůli tomu, že dosud nemá ani povolení. To je případ dálnice D3, u níž ve studii autoři uvádějí jako mnohem důležitější dokončení úseku mezi Benešovem a Táborem než již budovanou dálnici mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Na povoleních vázne také severní část Pražského okruhu, který patří podle studie k jedněm z nejužitečnějších.

Naopak mezi nepříliš přínosné patří podle studie některé úseky, jejichž výstavbu pozastavil či odložil ministr dopravy Vít Bárta. Možná navždy.

"Je teď čas vyhodnotit, zda jsou skutečně potřeba," uvedl Švorc. Stát už také začíná pracovat na nové koncepci, která ukáže, jaké silnice a železnice by měl stavět.

Ještě větší nepoměry mezi potřebnými a nepotřebnými stavbami jsou na železnici.

Jako třetí nejužitečnější úsek hodnotí analýza tunel na trati mezi Prahou a Berounem, na který však nejsou peníze. Podobně kladné hodnocení získalo třeba zdvojkolejnění trati z Blažovic do Přerova nebo modernizace úseku z Českého Těšína do Dětmarovic u Karviné.

Elektrizace na hranice: zbytečné

Na chvostu žebříčku naopak končí například miliardová elektrizace trati ze Znojma na hranici s Rakouskem nebo z Letohradu na hranici s Polskem.

Jako nepříliš prospěšnou vnímá studie také modernizaci tratě z Českých Velenic do Českých Budějovic nebo do Veselí nad Lužnicí. Zajímavé je, že řadu zbytečnějších zakázek staví firma Viamont DSP, která patřila dřívějšímu ministrovi dopravy Aleši Řebíčkovi.

Studie vznikla na popud Evropské unie, která české dopravní stavby podporuje desítkami miliard korun ročně. "Chtěli, abychom měli v ruce strategický dokument. S touto analýzou se musí dál pracovat," vysvětluje šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Gustav Slamečka. Autorem studie je PricewaterhouseCoopers. Stát se studií příliš nechlubí, rozsáhlý, téměř dvousetstránkový, materiál visí alespoň na stránkách Operačního programu dopravy, z něhož se u nás silnice a železnice intenzivně financují.

Materiál má však i své kritiky. Například podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky vznikal narychlo a použitá kritéria nejsou ideální.

"U jednotlivých dopravních staveb se přednostně zohledňuje to, zda leží na transevropské síti pro mezinárodní dopravu, a stav přípravy či rozestavěnosti staveb před jejich dopravní potřebností," tvrdí Vyka.

Prioritou by podle něj mělo být vybudování rychlostní silnice z Hradce Králové do Olomouce. "Studie ale dospěla k názoru, že je důležitější rychlostní silnice R3 z Českých Budějovic do Rakouska nebo R49 ze Zlína na Slovensko," kritizuje Vyka.

Naopak Jiří Petrák z poradenské společnosti Mott MacDonald vznik takového dokumentu vítá. "Nemělo by se stavět jen podle toho, co chtějí politici, ale co je skutečně potřeba," připomíná Petrák.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Stovky miliard do jádra by se Česku měly vyplatit, jde o investici na 60 let

10. května 2024

Premium Evropská komise povolila státní podporu při financování stavby pátého bloku Jaderné elektrárny...

Natěšené hotely i hospody. Šampionát má ekonomice přinést dvě miliardy

10. května 2024

Do Česka se po devíti letech vrací hokejový šampionát, který v roce 2015 přinesl české ekonomice...

Chybějící byty, příliš vysoké nájmy. Krize bydlení zasáhla celou Evropu

9. května 2024

Dlouhodobá evropská krize bydlení zasahuje všechny země napříč kontinentem: od Nizozemska přes...

Na nákup s kufry peněz. Argentina tiskne bankovku v hodnotě deset tisíc pesos

9. května 2024

Roční míra inflace v Argentině dosáhla v březnu míry 287 procent, to je jedna z nejvyšších hodnot...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...