Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Vláda podruhé prodává ČSA. Výnos může být jen kapka v rozpočtu

  • 78
Stát se pokouší podruhé během tří let zprivatizovat České aerolinie. Neúspěšně se o to snažil už v roce 2009, nakonec však vláda tendr s jediným zájemcem - Travel Service - zrušila. Od té doby se České aerolinie rozmělnily a zeštíhlily flotilu. V současnosti je odhadní cena firmy 148 milionů korun.

Přípravu tendru uložila vláda Českému aeroholdingu, který ČSA vlastní. Ten ještě ve čtvrtek pošle 50 největším mezinárodním leteckým přepravcům nabídku, reagovat budou moci zájemci do konce listopadu. Není však vyloučené, že se ani napodruhé obchod neuskuteční, vláda nechce firmu prodat za každou cenu.

"Strategickým investorem musí být respektovaný a zkušený letecký dopravce, člen IATA (Mezinárodní asociace leteckých dopravců), který bude mít schopnost financovat vstup do ČSA a podpořit jejich dlouhodobý rozvoj. Zároveň musí vlastnit a operovat dopravu na dlouhých linkách a umožnit její rozvoj z/do České republiky. V neposlední řadě musí umožnit rozvoj regionu a letiště Praha Ruzyně a dalších mezinárodních letišť v ČR," uvedl mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.

"My jsme samozřejmě prováděli analýzy trhu, některé možnosti vidíme jako otevřené a chceme využít okénko příležitosti pro nalezení strategického partnera," uvedl Nečas. Podle něj se ozdravný proces v ČSA po jejich letošním začlenění spolu s pražským letištěm do Českého aeroholdingu, který sdružuje společnosti se státní účastí podnikající v letecké dopravě, výrazně zrychlil.

Důvodem, proč se do nové struktury začlenily, bylo právě oddělení ziskových činností v ČSA a příprava na jejich privatizaci. Z té v roce 2009 za tehdejšího ministra financí Eduarda Janoty nakonec sešlo. Ze čtyř zájemců v soutěži zůstal jediný: konsorcium Unimex-Travel Service.

Travel Service nabídl jednu miliardu za firmu, která v roce 2009 prodělala 3,7 miliardy. Stát tehdy očekával výnos až pět miliard korun, to však bylo nereálné. Soutěž nakonec v době hluboké recese, která postihla i letecký byznys, zrušil.

Nová privatizace Českých aerolinií je logickým krokem a nic jí nebrání. Potřebný restrukturalizační plán aerolinek schválila Evropská komise už v září. Cena firmy stanovená znalcem je řádově menší než před lety, 148 milionů korun. ČSA totiž prošly zeštíhlením a byly rozděleny do několika dceřiných firem.

"S prodejem nemá smysl otálet, ale nečekejme zázraky, nebude to mít mimořádný dopad do státního rozpočtu. To však není hlavní důvod, o cenu tolik nejde. Hlavním důvodem prodeje je rozšíření letiště Praha," řekl iDNES.cz analytik Cyrrus Jan Procházka.

Jednou z očekávaných podmínek je totiž i rozvoj pražského letiště. "Hlavní parametr proto zřejmě nebude cena, ale byznys plán," uvažuje ekonom.