Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Spor o miliardový tunel končí. ÚOHS zamítl rozklad Skansky

  • 26
Metrostav může začít v příštích týdnech se stavbou nejdelšího českého železničního tunelu mezi Plzní a Rokycany u Ejpovic. Po téměř roce skončilo řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který potvrdil v rozkladu vítězství Metrostavu v jednom z největších tendrů na české železnici.

Rozhodnutí antimonopolního úřadu potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Tesař. "Pro nás to prakticky znamená, že můžeme uzavřít v příštích týdnech smlouvu s dodavatelem a začít stavět," řekl Tesař.

Na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se původně obrátily kvůli vítězství Metrostavu Skanska a OHL ŽS, druhá firma nakonec svoji stížnost stáhla. Skanska se nevzdala ani poté, co ÚOHS jejich protesty na jaře zamítl. Teď neuspěla ani s rozkladem.

Skanska skončila v soutěži druhá za Metrostavem, který nabídl zhotovení tunelu za 3,97 miliardy korun, projektovaná cena byla přitom 7,5 miliardy. Skanska nabídla cenu 4,7 miliardy. Vítězství Metrostavu napadla kvůli jiné použité technologii, než s kterou počítal projekt. SŽDC v zadání počítala s vrtáním a odstřelováním (metoda NRTM), Metrostav přišel s metodou razícího stroje TMB. Jde o technologii, kterou používal například při stavbě prodloužení trasy A pražského metra. Skanska se domnívá, že cena Metrostavu je podnákladová.

SŽDC už dříve uvedlo, že smlouva bude nastavená tak, aby nebylo možné cenu navýšit.

Zakázka se týká celé modernizace tratě mezi Plzní a Rokycany, nejdražší položkou bude čtyřkilometrový tunel, který bude nejdelší v Česku.

"Rozhodnutí ÚOHS, které nám bylo v dnes doručeno, respektujeme. Nic to však nemění na našem přesvědčení, že vítězné variantní řešení nesplňuje podmínky zadání, konkrétně nemá řádně zpracovaný projekt. Další postup zvažujeme," řekla v pondělí mluvčí Skansky Lucie Nováková. Skanska může podat ještě správní žalobu, ta už však SŽDC nemusí zabránit uzavření smlouvy s Metrostavem.

Stavba má zrychlit cestování mezi Prahou a Plzní, součástí bude i čtyřkilometrový tunel pod vrchem Chlum. Delší tunel v Česku zatím není. Modernizace trati má už teď velké zpoždění, kvůli kterému je v ohrožení čerpání evropských peněz. SŽDC chce proto zajistit, aby se část peněz na tunel čerpala až v novém operačním programu Doprava.