"Údaje, které v nich jsou, bychom rádi ověřili," konstatoval náměstek ministra dopravy a šéf řídícího výboru Českých drah Lukáš Hampl. "Na první pohled dochází k nikoliv nevýznamným rozdílům, které je potřeba vysvětlit," dodal Hampl.
Dráhy podle podrobných výkazů umějí za jediný rok změnit na některých trasách náklady i výnosy řádově o desítky procent. To se stalo třeba u rychlíků mezi Kolínem a Rumburkem, kde meziročně klesly náklady o dvacet procent a tržby vzrostly o třetinu.
Velké posuny jsou například i v položce nákladů na správní režii. Ještě v roce 2010 si dráhy na vlacích z Děčína do Břeclavi účtovaly správní režii ve výši 66 milionů korun, o rok později to bylo už 110 milionů. K podobným skokům ve výši správní režie došlo také u dalších tratí.
Ministerstvo se chce zaměřit v první fázi na vykazovanou výši nákladů za dopravní cestu. Ty se v přepočtu na kilometr liší i více než dvojnásobně. Rozdíly v poplatcích jsou přirozené: záleží na hmotnosti soupravy i typu tratě. Ministerstvo si však chce ověřit, zda nejsou poplatky příliš vysoké.
Výkazy ztrát za jednotlivé tratě ukazují, že v roce 2011 už na žádné trati stát nedoplácel více než 200 korun za kilometr. Nejztrátovější pro stát zůstávají stále méně významné regionální rychlíky: největší ztráta je v přepočtu na kilometr u rychlíků Praha - Příbram - České Budějovice, kde stát doplácí za každý kilometr 175,60 Kč.
České dráhy nechtějí rozdíly v jednotlivých položkách komentovat. "Nesouhlasíme s tím, aby byla ekonomická data národního dopravce do takových podrobností poskytována konkurenci. Něco takového nemá nikde v Evropě obdoby," uvedl mluvčí drah Radek Joklík. Podle něj jsou veškerá čísla podložená.