Ministerstvo zkoumá skoky v účtech Českých drah za rychlíky

  8:25aktualizováno  8:25
Ministerstvo dopravy zkoumá velké rozdíly v účtech Českých drah za ztrátové rychlíky v letech 2010 a 2011. Stát drahám doplácí na rychlíky přes čtyři miliardy korun ročně. Ministerstvo chce vysvětlit, proč se meziročně některé náklady a výnosy změnily až o desítky procent.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

"Údaje, které v nich jsou, bychom rádi ověřili," konstatoval náměstek ministra dopravy a šéf řídícího výboru Českých drah Lukáš Hampl. "Na první pohled dochází k nikoliv nevýznamným rozdílům, které je potřeba vysvětlit," dodal Hampl.

Dráhy podle podrobných výkazů umějí za jediný rok změnit na některých trasách náklady i výnosy řádově o desítky procent. To se stalo třeba u rychlíků mezi Kolínem a Rumburkem, kde meziročně klesly náklady o dvacet procent a tržby vzrostly o třetinu.

Velké posuny jsou například i v položce nákladů na správní režii. Ještě v roce 2010 si dráhy na vlacích z Děčína do Břeclavi účtovaly správní režii ve výši 66 milionů korun, o rok později to bylo už 110 milionů. K podobným skokům ve výši správní režie došlo také u dalších tratí.

Ministerstvo se chce zaměřit v první fázi na vykazovanou výši nákladů za dopravní cestu. Ty se v přepočtu na kilometr liší i více než dvojnásobně. Rozdíly v poplatcích jsou přirozené: záleží na hmotnosti soupravy i typu tratě. Ministerstvo si však chce ověřit, zda nejsou poplatky příliš vysoké.

Výkazy ztrát za jednotlivé tratě ukazují, že v roce 2011 už na žádné trati stát nedoplácel více než 200 korun za kilometr. Nejztrátovější pro stát zůstávají stále méně významné regionální rychlíky: největší ztráta je v přepočtu na kilometr u rychlíků Praha - Příbram - České Budějovice, kde stát doplácí za každý kilometr 175,60 Kč.

České dráhy nechtějí rozdíly v jednotlivých položkách komentovat. "Nesouhlasíme s tím, aby byla ekonomická data národního dopravce do takových podrobností poskytována konkurenci. Něco takového nemá nikde v Evropě obdoby," uvedl mluvčí drah Radek Joklík. Podle něj jsou veškerá čísla podložená.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Aerolinky upravují rezervační systémy. Přidávají nové možnosti při volbě pohlaví

Ilustrační snímek

Cestující, kteří se necítí ani jako muži ani jako ženy, si u amerických leteckých společností budou moci vybrat z více...

Ťok se zbaví Zemanova kanálu, přenechá jej ministerstvu zemědělství

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Ministerstvo dopravy končí s výstavbou vodních děl na tuzemských vodních cestách. Místo něj budou jezy či plavební...

Najdete na iDNES.cz