Zloději u bankomatů jsou stále troufalejší

  • 4
Budete-li mít platební kartu v bankomatu a osloví vás "servisní technik" s tím, že se bankomat zrovna opravuje, s jistotou jde o rafinovaného zloděje. Ve vestibulu metra Háje vložila minulý týden kartu do bankomatu České spořitelny Eva M. a zadala požadavek na výpis z účtu. "Kde se vzal, tu se vzal, chlapík střední postavy s černými vlnitými vlasy mě oslovil, zda jsem vložila kartu do bankomatu," sdělila paní Eva.

Po kladné odpovědi jí muž řekl, že bankomat má rozbitý podavač karet a že může transakci ukončit tlačítkem "Storno". Pokud karta nevyjede, má klíče a kartu jí vyndá z přístroje.

"S vykulenýma očima jsem transakci ukončila, sama bez jeho zásahu. V tu chvíli už chlapík stál zády k automatu a očividně se snažil zakrývat tu část, kde je podavač peněz," uvedla paní Eva.

Jeho chování se jí zdálo podivné, a tak sledovala obrazovku a otvor pro kartu. Po chvilce karta vyjela a s ní i sdělení, že transakce byla na přání zákazníka ukončena.

"Vzala jsem kartu, uklidila do kabelky a za neustálého brebentění neznámého chlápka bankomat opustila," popisuje žena dění kolem bankomatu. Později zjistila, že jí z účtu zmizely čtyři tisíce korun. Z banky ji poslali na policii s tím, že takto postižených je více.

Jak to zloděj provedl? Paní Eva soudí, že i po ukončení transakce a vytažení karty je možné jakýmkoliv tlačítkem do deseti vteřin aktivovat bankomat s nabídkou požadovaných částek a peníze vybrat.

Popis odpovídá skutečnosti jen částečně. "Když podobné případy řešíme, většina klientů připustí, že zloděj mohl k bankomatu ještě před stisknutím tlačítka storno," říká policejní specialista, který se zabývá problematikou zneužívání platebních karet.

"Zloděj obvykle odpoutá pozornost a navolí požadovanou částku.
Pak nejprve vyjede karta, což postižený přisuzuje zmáčknutí tlačítka storno a odejde. Za pár vteřin se objeví peníze," říká policista.

Možnost, že by po ohlášení konce transakce bylo možné manipulovat s bankomatem bez vložené karty, popírá i mluvčí spořitelny Klára Gajdušková. Podle ní navíc platí, že pracovníci spořitelny nikdy nevstupují to klientských transakcí, ani když jdou doplnit hotovost či opravit bankomat.

Podle Gajduškové platí, že při výběru je třeba řídit se tím, co je na bankomatu, a nikdy si nenechat nikým radit.